درسی که از ویروس کرونا آموختیم!



درسی که از ویروس کرونا آموختیم را می‌توانیم این گونه به خود و جهان بشریت مخابره کنیم که تمام هستی مخلوق خداوند متعال هستند؛ در نتیجه نگارش کتب درسی و متون آموزشی به سبک و سیاقی باید باشد که توجه همگان به یاد خالق باشد.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی با اشاره به جهش انقلاب اسلامی بعد از ویروس کرونا با توجه به آیاتی از قرآن کریم، نوشت:

الف- قلب خاشع و تقاضا و تمنای از خالق هستی:

 (فلولا اذجاءهم باسنا تضرعوا ولکن قست قلوبهم و زین لهم الشیطان ما کانوا یعملون-43 انعام ) (پس چرا وقتی عذاب ما به آنها رسید تضرع نکردند، ولکن دل‌هایشان سخت شد و شیطان عمل زشتشان را برایشان زینت داد.)

ب- فلسفه حیات و ممات:

 (( الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ- همان که مرگ و زندگی را (برای شما آدمیان) پدید آورد تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید و اوست مقتدر شکست ناپذیر و آمرزنده.2 ملک))

ج- حقوق بشر خداساخت:

مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلی‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ- 32 مائده- و بدین سبب ( به سبب وقوع چنین فاجعه‌ای ) بر بنی اسرائیل ( و همه ملت ها در طول تاریخ ) نوشته و مقرّر داشتیم که هر کس انسانی را جز برای قصاص نفس یا فسادی که در روی زمین کرده بکشد ( یا از اسلام به کفر درآورد ) چنان است که گویی همه مردم را کشته ( و گمراه ساخته و در جهنمی مخصوص قاتلان بی گناهان خواهد بود )، و هر کس انسانی را حیات بخشد ( از مرگ نجات دهد یا از کفر به اسلام آورد) گویی همه مردم را زنده کرده (و هدایت نموده) است. و به یقین فرستادگان ما برای آنها ( بنی اسرائیل) دلایل روشنی آوردند، سپس بسیاری از آنان پس از آن در روی زمین بیش از حد به فساد و خونریزی پرداختند.))

با توجه آیات فوق الذکر، انسان برای حیات حقیقی و زندگی انسانی نیاز به نرمی قلب و استقبال از امتحانات الهی و حیات بخشی به هم‌نوع دارد. اکنون که خداوند سفیری را برای امتحان قلوب بشر مأموریت داده تا بشر عصر حاضر دریابد که برای چه خلق شده و از کجا آمده و به کجا باید سفر بکند، بنا بر آموزه های قرآنی انسان با 3 معرفت و شناخت می‌تواند نعمات و موانع آرامش خویش را مدیریت کند، چرا که انسان با 3 ابراز حسی و عقلی و شهودی قادر است با خداوند متعال و خویشتن و جهان پیرامونش ارتباط داده و داد و ستد کمالی را از آن خود بنماید یا در سراشیبی سقوط و انحطاط حاصل از اعمال خویش مضطرب و سرگردان گردد.

این روزها صحنه‌های امتحان نفس‌گیری توسط کوچک ویروسی در خبرگزاری های جهان غوغا بر پا کرده و تمام مدعیان در ملل و نحلل را به آزمون طلببیده و پرده از عجز و ناتوانی بشر و سبک زندگی خیال زده او بالا زده،  و محتویات ضمیر ناخودآگاه او را به نمایش همگانی نهاده است،  به همین جهت صدای رنجوری و بی پناهی از جهانیان به گوش می رسد، در همین راستا به مباحثی پیرامون این سفیر  نامرئی حق تعالی از دیدگاه آیات قرآن می پرداریم.  

- سربازی کوچک به نام ویروس کرونا:

تمام موجودات هستی جنود خداوند متعال و هم چنین در فرمانبرداری مطلق اویند، الا انسان که به ایشان در محدوده مهندسی گردیده اذن اختیار و انتخاب حکیمانه داده شده است. ویروس کرونا سربازی است که تاج او با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و این خود گزارش از آن می‌دهد که در صراط مستقیم  حق با اکثریت و قدرت ظاهری و حمایت صاحبان ثروت و قدرت نبوده و نیست و نخواهد بود،   در نهج البلاغه  از امیر مومنان آورده شده است که (جوارهکم جنوده) اعضای و جوارح شما سربازان خداوند بلند مرتبه می باشند.

 قدرت نمایی کرونا رسالتش در این است که اعلام کند بشر در اشتباه فاحش است که کودک کشی و کودک آزاری در کشورهای ضعیف و غیر ضعیف را شاهد است و لکن کمتر کسی رگی بر او می جنبد. کرونا جهت اصلاح خطایای و هشدار بخشی آمده است، و این سنت الهی بوده که قبل از کیفر قطعی غیر قابل بازگشت همگانی، براساس قاعده لطف و محبت، غفلت زدگان را هشدار داده و از خواب زدگی خیالی بیداری بخشیده و حجت را بر فرد فرد جامعه تمام می‌کند، در نتیجه اگر بیدار نشویم و به جاده صراط مستقیم خود را نرسانیم باید در انتظار بلای همگامی باشیم.

2- رابطه نزول بلا با سنگدلی و نرمی قلب آدمی:

عظمت قلب انسان در بی نهایت طلبی و عطش سیری ناپذیری او جهت رسیدن به کمال است؛ اگر این سبو واژگون گردد یعنی پشت به افاضات و  دستورات نورانی حضرت حق تعالی بنماید به تدریج ظلمت دورن او غلیظ گردیده و در پی آن به بلاهایی متناسب با عصر خود مبدل می‌گردد. آیات قرآن به کاربرانش پیام می دهد که شما در معرض خطر و پرتگاه واقع شده اید اگر بیدار نشوید به سیاهچالی سقوط می‌کنید که بازگشتی برای آن پیدا نخواهید کرد، پس بیدار شوید و محتویات قلب خود را تخلیه نموده و به اصل خویش بازگردید، آیه شریفه سوره انعام می فرماید " وَ لکنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ"  سنگدلی  مقابل نرم دلی است و آن این است که آدمی چنان سخت دل شود که از مشاهده مناظر رقت آور و از شنیدن سخنانی که معمولا شنونده را متاثر می کند مانند جنایات استکبار جهانی و نوکرانش، متاثر نشود و برای آن توجهیات خیالی بتراشد، که در جنایاتی که علیه کودکان در جهان صورت می گیرد چه در کشورهای اسلامی مانند مردم یمن و جوانان فلسطینی و دیگر اطفال در جهان فضای مجازی، قلب آدمی را چنان سخت و سنگ می کند که هیچ گیاه خوشبو و فرح بخشی را نه برای خود و نه برای عزیزانش به بار نمی نشاند. و قحطی مدرن را بر سر روی او سرازیز می‌کند.

3- وسوسه‌های شیطانی مولد هر بلایی:

به تعداد جمعیت جهان نظر برای نسبت دادن بلایا افلیج کننده وجود دارد، و لکن کدامیک از آنها بلای نازل شده مانند کرونا  را قادر است به پای میز مذاکره با انسان آورده و با او تبادل نظراتی صورت پذیرد تا او از سوی فرمانده خود اجازه امتیاز دادن و عقب نشینی داشته باشد،  به نظر محققین صاحبنظر در جهان این مقدمات را آیات قرآن آموزش می دهد، چراکه در آیه مبارکه سوره انعام فرموده است (وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ) «شیطان (با استفاده از روح هوى پرستى آنها) اعمالشان را در نظرشان زینت داده بود، و هر عمل زشتى را انجام می‌‏دادند زیبا و هر کار خلافى را صواب و صلاح می‌‏پنداشتند» آیا با توجه به خظ قرمزهای انسانی که در فضای مجازی منفجر شده،  و انسان را از حیوان پست تر به نمایش گذاشته و برای عمل شنیع هم جنس بازی کتاب تدوین می کند و در مجلس نماینده به آنها اجازه انتخاب نماینده جهت دفاع از منافعشان ارسال می‌کند، و هزاران ظلم و جوری که برای برپایی آنان در نظام تجاری قانون می‌گردد، این فجایع توسط شیطان آرایش داده نشده و نمی شود، که یکی از نتایج خسارت بار آن همین ویروس نایپدا از چشمان ظاهری و قتل عام‌های اوست. آیا این حاصل آن گناهان بد بوی متفعن از اعمال و افکار و عقاید باطل آدمی در جهان امروز نیست. آیا با این جنایات در جامعه ویروس کرونا حال و آینده اجازه دارد رحم کند.

4- قرآن نسخه شفا بخش:

یکی از عظمت های قرآن و منحصر به فرد بودن آن این است که انسان را شفا می دهد.(فلولا اذجاءهم باسنا تضرعوا ولکن قست قلوبهم و زین لهم الشیطان ما کانوا یعملون-43 انعام ) (پس چرا وقتی عذاب ما به آنها رسید تضرع نکردند، ولکن دلهایشان سخت شد و شیطان عمل زشتشان را برایشان زینت داد)، پس آنها در مواقع برخورد با ناملایمات و بلیات و مشکلات هم به سوی پروردگار خود رجوع نکرده و در برابرش تذلل و احضار درماندگی ننمودند، و دلهایشان تحت تأثیر قرار نگرفت و همچنان سرگرم اعمال شیطانی و ضد انسانی خود شدند و از ذکر خدا غفلت نمودند و به اسباب ظاهری اعتماد کردند،  و پنداشتند که اصلاح امورشان به آن اسباب مادی بستگی دارد و آن اسباب مستقل در تأثیر هستند، و شیطان هم با القائات خود اعمالشان رابرایشان موجه جلوه داد و لذا به اعمال پلید خود و ظلمی که به نفسشان و هم‌نوعان خود می‌کردند، افزودند.

با توجه به درمانگری و جراحی این کریمه، یعنی اگر انسان به واسطه توبه مقبول شده به درگاه الهی از گناهان خود فاصله بگیرد و از خالق خویش با حالت واقعی و قلبی مملو از پشیمانی از حضرتش طلب نجات نماید، خداوند مهربان دست رد بر سینه او نمی زند،  امروز کم بیش در جهان با زبان‌ها و نیازهای متفاوت او را می‌خوانند،  مانند رئیس جمهور اسپانیا که شعر سعدی را بر لب و زبانش جاری نمود( بنی اعضای یک پیکرند – که در آفرینش ز یک گوهرند) و یا حالت اضطرار مردم ایتالیا که بر خیابان‌ها به سجده افتادند بعد از اینکه دولت اعلام عجز و ناتوانی خودش را برای آنان اعلام و علنی کرد. در حال حاضر که  ماه دعا و عبادت و مناجات  بستر عذرخواهی را فراهم نموده چرا برای درمان ویروس کرونا مشهود و مخفی، خود و دیگران را بر سر این سفره نجات و سعادت دعوت نکنیم، و پناه به شفاخانه آیات وحی نبریم.

5- تفاوت نظام آموزشی پیشگرانه و درمانگر:

درسی که از ویروس کرونا آموختیم را می توانیم این گونه به خود و جهان بشریت مخابره کنیم که تا جای خالق با طبیعت در کتب درسی تعویض نشود یعنی اینکه مربی و متربی وجدان کنند که تمام هستی مخلوق خداوند متعال هستند در نتیجه نگارش کتب درسی و متون آموزشی و بسته‌های فرهنگی به سبک و سیاقی باید باشد که همگان را به یاد خالق توجه کامل بدهند که اگر مشکلی یا گشایشی در پیش روی بشر هویدا گردید پاسخگوترین مرجع را خداوند قدیر وجدان کند، و با سواد ترین جامعه مومنین و مومنات،  و متمدترین نظام آموزشی تربیت سالار باشد نه اینکه تربیت را حمال آموزش بنماید،  و رتبه‌های برتر جهان شناخته شود، تا دانش آموز و دانشجو از پشت میز درس و کتب درسی و سبک آموزش در نیابد که حضور شیطان و بلاهایی مانندکرونا و دیگر مشکلات، برخواسته از عقاید و افکار و اعمال ناساز خودشان می باشد و در نهایت با شرمندگی خداوند را عاشقانه به مدد بطلبد نه اینکه او را متهم و بدهکار کنند این راه پیشگیرانه است،  والا بشریت باید به زحمات درمان بدون ضامن و اضطرارها و اضطراب ها تن بدهد.

لهذا جلوه‌های حیات انسانی در ایران اسلامی با آرمان‌های انقلاب توانست حماسه و جهادی بیافریند که همه قشرهای جامعه را برای مبارزه با کرونا به میدان حاضر نموده و ظرفیت‌های عقیدتی و سبک تفکر اسلامی و حمایت‌های مادی و معنوی تجربه شده در 8 سال دفاع مقدس را یک بار دیگر به رخ جهانیان بکشد.

6- فرصت سازی بلایا و حوادث:

در نظام هستی هیچ نقص و عیبی موجود و مشهود نیست، همچنانکه قرآن کریم اعلام فرموده است. اگر کسی خشم جهان طبیعت مانند سیل و زلزله و آتشفشان و گردبادها و بیماری‌های در عالم و اختلافات خانوادگی و اجتماعی را تحت عنوان عیب و نقص خلقت در صفحه قلبش درک و دریافت می‌کند، باید به غبار آلودگی و پشت به رو بودن آن توجهی ویژه بنماید نه اینکه ایراد و انتقادی به مدیر عامل هستی بکند.

در این ایام حضور سرباز کوچک یعنی ویروس ناپیدای از چشم‌ها، در ایران عزیز فرصت هایی این سفیر الهی پدید آورد که سبب شد مردم جهان بر سر کلاس درسی حاضر شوند که مدرس و معلم آن سبک تفکری رهپویان انبیاء و اولیای الهی بود، چرا که خادمان تمام وقت بی و نام نشان به بیماران کرونایی، یعنی جان باختگان کادر درمان بیمارستان‌ها را با سربازان در جبهه های حق علیه باطل هم مدال نمود و خدمات آنان را چنان با ارزش ملکوتی مقام شهادت پایندگی بخشید که رخسار نظام دمکراسی جهان در هم شکست  و فلسفه دشمنی با نظام اسلامی را برهمگان افشا و آشکار کرد، چرا که آیه شریفه سوره مائده به ملت ایران اسلامی آموزش داده است و می دهد که هر کس یک نفر را احیا کند یعنی همه بشریت را زنده نموده است،  و همین عقیده سبب شده که ما از جنگ تحمیلی 8 ساله به دفاع مقدس تعبیر کنیم و جان باختگان آن را شهید قلمداد بنماییم زیرا آنان برای حیات بخشیدن اعزام شده بودند چنانکه مصاحبه‌های اسرای عراقی بعد از جنگ گواه این موضوع می باشد.

این حماسه مهم بسیار برای اهل تحقیق و پژوهش و خادمان به اصطلاح بدون مرز در این روزها و هم چنین تمدن پرست های غربی سخن ها دارد. و چه زیبا و دور اندیشانه است که این واقعه در کتب آموزشی دانش آموزان و دانشجویان آرایش داده شود.  نکته­ مهم آیه شریفه قرآن که در شعر ماندگار مصلح الدین سعدی شیرازی بر سر درِ سازمان ملل می درخشد و بر زبان رجال برخی کشورهای اروپایی و اساتید دانشگاهها جاری شد نشان از آینده‌ای می‌دهد که قواعد و شاخص‌های حقوق بشر باید از دل قرآن استخراج گردیده و سپس به بشریت ابلاغ گردد زیرا حمایت از فقرا و مساکین از هر ملیت و جنیست و سن و سالی و عفو اجاره بها و صدها خیر و خدمات در ایران اسلامی به دستورات وحی و تبعیت از اهل بیت و عصمت طهارت علیهم السلام  رقم خورد، و این ورق زرینی از انسان دوستی حقیقی بود که در اوراق تاریخ بشری ثبت و ضبط گردید.

حال بر همه آزادگان جهان و مدعیان حقوق بشر و مسؤولین کشورهاست که دریابند چرا نظام مقدس ایران اسلامی باید از دارو و درمان بی‌گناهان توسط استکبار و ایادی آن تحریم شود، که این سوال جوابی از درون خود دارد که عبارت است از اینکه اگر بشریت از دموکراسی اصیل خدا ساخت با خبر گردد بسیاری از مستکبران جهان محکوم به دار مجازات جنایات در جوامع خواهند شد.

ارسال نظر

Image CAPTCHA