تاملی بر برنامه درسی و جهش تولید



مشاور و مجری و مدرس برنامه ویژه مدرسه با طرح سئوالاتی خواستار بازنگری در نظام برنامه درسی کشور شدند، بازنگری و تحولی که با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 99 با نامگذاری این سال مطرح کردند. در ادامه بخشی از نظرات ایشان را می خوانیم.

بیان شعار سال با عنوان جهش تولید چه پیامی برای آموزش وپرورش  و نظام برنامه درسی دارد؟ کدام رویکرد باید در برنامه ریزی درسی اتخاذ شود؟
جهش تولید در ادامه سیاست های اقتصاد مقاومتی است که از سوی مقام معظم رهبری  بیان گردیده است.هر سازمان و وزارت خانه ای باید بر اساس ماموریت خود این سیاست را مورد عنایت قرار دهد و رویکردهای خود را بازبینی، بازاندیشی و باز آفرینی نماید.  وزارت های  خانه های صنعتی    باید رویکرد خود را به سمت تولید و صادرات تغییر دهند. ظرفیت های غیر نفتی باید  شناسایی و حمایت شوند. و...در این میان نقش آموزش وپرورش (برنامه درسی ومدرسه) چیست؟ آیا سربرگ نامه های اداری جهش تولید نوشته شود کافی است؟ آیا یک سخنرانی  انجام شود کافی است؟ و... برای تبیین درست این موضوع باید چه باید کرد؟ پاسخ این سوال در گرو فهم عمیق ماموریت نهاد آموزش وپرورش است ..زمینه سازی جهت کسب شایستگی  و تربیت همه جانبه دانش آموزان ماموریت آموزش وپرورش است . براساس این ماموریت چه رویکردی باید نسبت به سیاست اقتصاد مقاومتی و شعار جهش تولید اتخاذ نماید  .جهت گیری کلان نظام برنامه درسی و نقش ممتاز معلمان و مدرسه باید چرخش از انباشت اطلاعات به تفکر محوری و      کارآفرینی، چرخش از نظام سنجش دانسته ها به سنجش عملکرد و... نوآوری وکارآفرینی یک کتاب یا یک فعالیت نیست .بلکه چتری است که همه برنامه های درسی باید شاخص های ان را مورد عنایت قرار دهند .به عبارت دیگر تفکر وکارافرینی باید جهت گیری همه برنامه های درسی و فعالیت های مدرسه باشد .
به عبارت دیگر ما باید براساس ماموریت خود به مقوله جهش تولید نگاه کنیم و براساس آن نظام برنامه درسی را متحول کنیم . براساس تبیین فوق بنظرمیرسد باید نشانگرهای  تفکر وکار وکارآفرینی با سرعت مشخص گردد.تا بصورت تلفیقی ودرهم تنیده تا پایان پایه نهم در همه دروس مدنظر قرارگیرد.تعداد دروس در دوره ابتدایی ومتوسطه اول کم شود تا امکان تحقق پروژه محوری فراهم شود.
در متوسطه دوم نیاز به یک تحول اساسی داریم ..تحول در شاخه و رشته ها.
آیا شاخه کاردانش وفنی وحرفه ای نمی تواند ادغام شود؟ رشته های تجارت، گردشگری، بورس و... در کنار رشته های فنی آیا نباید در اولویت قرار گیرد .آیا عنوان رشته علوم انسانی بهتر نیست به علوم اقتصادی و اجتماعی تغییر یابد و دروس این رشته کمتر وعمیق تر، متاسب با رویکرد کارآفرینی و جهش تولید. آیا رشته ریاضی و علوم تجربی نمی تواند ادغام شود و رویکرد آن پروژه محوری و....تغییر یابد؟ آیا حوزه های یادگیری آداب  و مهارتهای زندگی، بخش سلامت در سلامت و تربیت بدنی وکلمه فرهنک در فرهنگ وهنر و...نمی تواند بازنگری شود و برای آنها کتاب نداشته باشیم وکاملا در هم تنیده در دروس دیگر و فعالیت های برنامه ویژه مدرسه براساس راهکار 5-5 سند تحول بنیادین به مدارس واگذار شود؟ و...
در نهایت اینکه جهش تولید نباید به عنوان صرفا شعار بلکه باید به مثابه یک تفکر راهبردی برای نجات کشور تلقی شود و نقش آموزش وپرورش در فرهنگ سازی و نهادینه سازی کاری مهم و اساسی است .امیدوارم با توکل به خداوند سبحان و با اراده و چشم انداز روشن تحولی واقعی در آموزش وپرورش را شروع کنیم .

ارسال نظر

Image CAPTCHA