میزان توجه کتابهای درسی قرآن به کسب مهارت خواندن آیات قرآن کریم چقدر است؟



بسم الله الرحمن الرحیم

 پاسخ به یک سؤال   

میزان توجه کتاب های درسی قرآن  به کسب« مهارت خواندن » آیات قرآن کریم چقدر است؟

 

مقدمه

گاهی این سوال(یا شبهه)از سوی برخی از چهره ها در حوزه آموزش قرآن در نظام رسمی آموزشی مطرح می شود که « میزان توجه کتاب های درسی قرآن به کسب مهارت خواندن آیات قرآن کریم چقدر است؟ »

هر چند چنین مطالبه گری از نظام رسمی آموزش و پرورش حق طبیعی همه است و می تواند به عنوان یک فرصت برای اصلاح و ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب شود؛ اما طرح این مسئله گاهی با این بیان همراه است که « کتاب های درسی قرآن دانش آموزان به دلیل پرداختن به مطالب فرعی از جمله داستان و شعر و پیام قرآنی و ... فرصت کسب مهارت خواندن قرآن را از دانش آموزان می گیرد.»

در پاسخ به این سوال، به چهار نکته به اختصار و اجمال اشاره می شود:

نکته اول : سوال کنندگان در وهله اول می توانند به پژوهش های انجام شده مراجعه کنند و در صورت نیاز اقدام به انجام پژوهش های جدیدتری کنند تا طرح سوال به ایجاد شبهه در جامعه و نادیده گرفتن تلاش های شبانه روزی و چندین ساله برنامه ریزان درسی و آموزشی نیانجامد.

نکته دوم: بیان نکات در این نوشته به هیچ وجه به معنای بی اشکال دانستن برنامه درسی فعلی قرآن نیست. بلکه به منظور کمک به روشن شدن موضوع و به قولی « تحریر محل نزاع » است.

نکته سوم: کتاب های درسی آموزش قرآن هم مانند سایر کتاب های درسی، مأموریت کاملاً مشخصی دارند که در اسناد تحولی و راهنمای برنامه درسی مصوب مشخص شده است. و در مقام نقد باید آن را نیز ملاک عمل قرار داد.

نکته چهارم: پس از راهنمای برنامه درسی مصوب، اسناد تحولی مهمترین ملاک ارزیابی چنین موضوعی است :​

 شایان ذکر است به دلیل وجود جداول مختلف در این پاسخ و به منظور ارائه شایسته و متقن آن، فایل کامل آن از طریق لینک پیوست قابل دریافت و مشاهده می باشد.

ارسال نظر

Image CAPTCHA