بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ به یک سؤال
میزان توجه کتاب های درسی قرآن به کسب« مهارت خواندن » آیات قرآن کریم چقدر است؟
مقدمه
گاهی این سوال(یا شبهه)از سوی برخی از چهره ها در حوزه آموزش قرآن در نظام رسمی آموزشی مطرح می شود که « میزان توجه کتاب های درسی قرآن به کسب مهارت خواندن آیات قرآن کریم چقدر است؟ »
هر چند چنین مطالبه گری از نظام رسمی آموزش و پرورش حق طبیعی همه است و می تواند به عنوان یک فرصت برای اصلاح و ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب شود؛ اما طرح این مسئله گاهی با این بیان همراه است که « کتاب های درسی قرآن دانش آموزان به دلیل پرداختن به مطالب فرعی از جمله داستان و شعر و پیام قرآنی و ... فرصت کسب مهارت خواندن قرآن را از دانش آموزان می گیرد.»
در پاسخ به این سوال، به چهار نکته به اختصار و اجمال اشاره می شود:
نکته اول : سوال کنندگان در وهله اول می توانند به پژوهش های انجام شده مراجعه کنند و در صورت نیاز اقدام به انجام پژوهش های جدیدتری کنند تا طرح سوال به ایجاد شبهه در جامعه و نادیده گرفتن تلاش های شبانه روزی و چندین ساله برنامه ریزان درسی و آموزشی نیانجامد.
نکته دوم: بیان نکات در این نوشته به هیچ وجه به معنای بی اشکال دانستن برنامه درسی فعلی قرآن نیست. بلکه به منظور کمک به روشن شدن موضوع و به قولی « تحریر محل نزاع » است.
نکته سوم: کتاب های درسی آموزش قرآن هم مانند سایر کتاب های درسی، مأموریت کاملاً مشخصی دارند که در اسناد تحولی و راهنمای برنامه درسی مصوب مشخص شده است. و در مقام نقد باید آن را نیز ملاک عمل قرار داد.
نکته چهارم: پس از راهنمای برنامه درسی مصوب، اسناد تحولی مهمترین ملاک ارزیابی چنین موضوعی است :
شایان ذکر است به دلیل وجود جداول مختلف در این پاسخ و به منظور ارائه شایسته و متقن آن، فایل کامل آن از طریق لینک پیوست قابل دریافت و مشاهده می باشد.
ارسال نظر