درست همان غفلتی که از دوره بنی امیه و بنی عباس نسبت به ائمه معصومین علیهم السلام شروع شد و تا امروز نیز دامنگیر جهان اسلام است؛ متوجه ولایت فقیه و مقام «امامت امت» شده است. دولت های غربی و شرقی هیچگاه به رهبر کبیر انقلاب اسلامی «امام» نگفتند. آن ها تنها می گفتند «آیت الله» و «رهبر»؛ اما چرا؟ !!
در این یادداشت، به بهانه سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و انتخاب امام خامنه ای به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، به اختصار به این نکته پرداخته ایم. باشد که ادای دینی نسبت به مقام شامخ امامت در جامعه اسلامی صورت گیرد.
گاهی می بینیم و می شنویم که برخی نسبت به اصطلاح «امام» نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی احساس و ابراز تعجب می کنند. این یک غفلت تاریخی است که از زمان اهل بیت علیهم السلام شروع شده و گریبان گیر جهان اسلام بوده و در طول انقلاب اسلامی بوده و تا الان هم ادامه یافته است. امید که طالبان معرفت و به ویژه جوانان پاک سیرت و مسلمان در آن بیاندیشند.
«امامت» یا «رهبری»؟
از باب اختصار، مطالب فهرست وار تقدیم می شود. بررسی بیشتر را به خوانندگان عزیز و فهمیم وا می گذارم تا با اندک جستجویی در کتاب ها و حتی فضای اینترنت(البته سایت های معتبر) مطالب بیشتر را مطالعه کنند.
1- مقام «امامت» مدرک تحصیلی نیست که از دانشگاه یا حتی مرجعیت و حوزه علمیه گرفته شود بلکه این یک مفهوم قرآنی و مقام معنوی است.( سوره بقره، آیه 124 )
وقتی به جای «امام» از کلمه «رهبر» استفاده می شود، آن وقت «امّت»می شود «ملّت». یعنی عملاً سیستم «ملت -رهبر» غربی ها را پذیرفته و سیستم « امت-امامت » قرآن کریم را کنار گذاشته ایم.
و وقتی « امّت» شد « ملّت»، عناصر امّت یعنی « خواهران و برادران قرآنی » - که وظایفی مثل امر به معروف و نهی از منکر نسبت به هم دارند - تبدیل می شوند به عناصر ملت یعنی «شهروند» و « هموطن».
امامت امت
امام خمینی (ره) امامت خود را از کجا گرفت؟ !! از دانشگاه یا حوزه علمیه؟ !! هیچ کدام؛ بلکه از امت اسلامی دریافت کرد. جایگاه والا و در عین حال خطیری که بعدها در قانون اساسی به عنوان اصل 56 به تصویب رسید و بر اساس همان اصل، جانشین ایشان توسط مجلس خبرگان رهبری تعیین شد.
2- علی القاعده کسی که می خواهد کس دیگری را به امامت برگزیند یا باید پیامبر باشد و یا امام. چرا که امام خمینی (ره) فرمودند:
« ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است.»
یقینا چنین سخن حکیمانه ای مبنای قرآنی و روایی بسیار مستحکمی داشته و دارد که تا کنون هیچکس بر آن خدشه ای وارد نکرده است.
3- از سوی دیگر امام خمینی(ره)در دوران حیات مبارک خود بارها بر شایستگی رهبری معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای صحه گذاشته بودند که منابع فراوان در قالب فیلم صوت و متن در دسترس همگان است.
4- چرایی اطلاق واژه «امام» از منظر حکیم و فیلسوف فرزانه و مرجع معظم علامه جوادی آملی حافظه الله نیز قابل تأمل و مستدل است. ایشان فرمودند :
« رهبری نه پست است و نه مقام؛ بلکه امام جامعه است. چگونه است که در نماز با اقتدای چند نفر می گوییم امام جماعت؛ اما به رهبر جهان اسلام نگوییم امام؟ هر لفظی غیر از امام خامنه ای جفاست به ایشان »
این عبارات حکیمانه نیز هم عقلانی و هم قرآنی است.
5- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصل 56 به اصل ولایت فقیه و قلمرو و محدوده و نیز شرح و وظایف ایشان به صراحت اشاره کرده است؛ تا جایی که این اصل به «اصل مترقی » معروف است. و ضرورت آن تا آنجاست که برخی علما و فقها دشمنی با آن را کفر و خروج از اسلام و دشمنی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می دانند.
6- همچنین همانطور که اطلاق «امام» به ائمه اطهار علیهم السلام هم از جنبه «ولایت» ایشان بر امت است؛ لذا به ائمه معصومین علیهم السلام واژه « امام » اطلاق می شود. در این اصل از ولایت مطلقه فقیه اسم برده شده است.
7- مشروعیت ولی فقیه و امامت امت در جمهوری اسلامی توسط رأی مردم صورت می پذیرد مردم با انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری قانوناً و شرعاً به نمایندگان خود در مجلس خبرگان رهبری اجازه انتخاب امامت و ولایت بر مردم را می دهند.
پس ولایت فقیه هم اصل مصرح در قانون اساسی است و هم ولی فقیه با رای مردم انتخاب می شوند.
8- همچنین ان دسته از افرادی که نسبت به کاربرد واژه امام نسبت به امام خامنه ای حساس هستید؛ بدانند که تنها نیستند. جهان غرب و شرق هم همین حساسیت و مخالفت را راجع به امام خمینی داشته و دارد.
« امام خمینی » یا «آیت الله خمینی»
شما تا کنون ندیده و نشنیده اید که رسانه های غربی و شرقی امام خمینی را با واژه « امام » یاد کنند. همیشه گفته اند: « آیت الله خمینی » یا «رهبر ایران» آیا تا کنون سوال شده که چرا؟ !!
زیرا آنها خوب می دانند اگر بگویند : «امام خمینی»، طبیعتاً ایشان بین کشورهای دنیا شاخص میشود. چون کلمه « امام » قابل ترجمه نیست. ولی وقتی می گویند : «رهبر»، این کلمه در فرهنگ غرب بار منفی دارد و می توانند ایشان را کنار رهبرانی چون استالین، موسیلینی و هیتلر قرار دهند. آن ها این حقیقت را دریافته اند که کلمه « رهبر » به نفع جهان غرب و کلمه « امام » به نفع جهان اسلام است.
9- اما این که چرا در طول این 31 سال به جای «امام خامنه ای» از «رهبر معظم انقلاب» استفاده می شود و یا امروز وقتی برای ایشان از کلمه « امام » برای برخی عجیب به نظر می رسد؛ این مسئله بر می گردد به زمانی که امام خمینی (ره) از دنیا رفتند.
آقای علی اکبر هاشمی رفسنجانی در دومین خطبه اولین نمازجمعه بعد از رحلت امام خمینی (ره)( 19 خرداد 1368 )، راجع به ولی فقیه گفتند :« ما نمیخواهیم بعد از رحلت امام خمینی به جانشین ایشان «امام » بگوییم »... ( و توضیحاتی را درباره تلاش برای کاهش حساسیت غرب ارائه کردند. )
متاسفانه در آنوقت به دلیل شرایط بسیار خاص رحلت امام خمینی(ره)و شدت اندوه و عزاداری ها کسی حساسیتی نشان نداد و تا امروز همین طور با بی توجهی رو به رو بوده است.
10- این نوع برخورد مسلمین با جایگاه والای « امامت » سابقه تاریخی تری نیز دارد. این اتفاق درست همان اتفاقی بود که در دوره بنی امیه و بنی عباس پیش آمد و آن سب و ناسزای حکومت های به ظاهر مسلمان نسبت به امیر المومنین امام علی علیه السلام و پس از او نسبت به اهلبیت علیهم السلام بود که باید گفت با کمال تأسف عواقب آن فرهنگ تا امروز هم دامن گیر جهان اسلام است.
به عنوان مثال: در تفسیر «آیه صلوات» ( احزاب 56 )مشهورترین تفاسیر اهل سنت گفته اند : صلوات یعنی :
«اللهم صلی علی محمد و آل محمد »
پس صلوات نباید ناقص و بریده باشد ( حدیث نبوی ) اما می بینیم همان سبّ امیر المومنین امام علی علیه السلام و فرزندان گرامی ایشان در دوران طولانی خلافت بنی امیه و بنی عباس این گونه در جامعه اسلامی فرهنگ سازی شد که صلوات بر پیامبر اکرم به جای « صلی الله علیه و آله و سلم » بشود : « صلی الله علیه و سلم»
نتیجه
مقام شامخ امامت (بر امّت)
اولاً: یک مفهوم و بلکه یک ضرورت الهی و قرآنی است.
ثانیاً: ولایت مطلقه فقیه طبق جایگاه قانونی مشروعیت دارد.
ثالثاً: از دوران بنی امیه و بنی عباس با مفهوم " امام " مخالف شده است. ...
چرا که دشمنان اسلام خوب می دانند ترویج فرهنگ ناب امامت و ولایت چه هزینه سنگین و جبران ناپذیری بر فرهنگ مادی گرایانه و انسان مدارانه ایشان دارد؛ ولی صد افسوس که اغلب مسلمانان در این مفهوم، عمیق نیستند و در جبران غفلت ها نمی کوشند.
سخن پایانی
این نوشته را با گفته ای حکیمانه و دعایی از سردار دل ها شهید قاسم سلیمانی به پایان می بریم که چه زیبا فرمود :
« شکر میکنیم خداوند سبحان را که ما را بهرهمند کرد از دو رهبری از سلالهی پیامبر عظیمالشأن اسلام، «امام دیروز» جامعه ما، پایهگذار و بنیانگذار همه خوبیها امام خمینی رضوان اللّه تعالی علیه و « امام امروز » جامعه ما حضرت آیت اللّه العظمی امام خامنهای.»
یابن الحسن !
( اسـتـغـاثـه )
غزل غزل بسرایم، امام خامنه ای را
ارادتی بنمایم، امام خامنه ای را
ببرده نرگس چشمت، عنان صبرم و قرارم
ز هجر تو بسرایم، امام خامنه ای را
فدای هر سر مویت، برای دیدن رویت
ز گیسوی تو ربایم، امام خامنه ای را
خدای را ز صفاتش، تو را ز وصف جمالش
شناسم و بسِتایم، امام خامنه ای را
به عشق صبح ظهورت، مسیر مقدم نورت
غریق بوسه نمایم، امام خامنه ای را
به دار اگر بکِشندم، زبان اگر ببرندم،
دمی رها ننمایم، امام خامنه ای را
اگر که لب بگشاید، به اشارتی بدهم سر
نبوده چون و چرایم، امام خامنه ای را
سخن ز مدح ولی شد، امام سید علی شد
مگر دل تو ربایم، امام خامنه ای را
تویی که باب نجاتی، تو 14 صلواتی
دلیل سعی و صفایم، امام خامنه ای را
به یاد قبله رویت، میان ذکر نمازم،
دخیل بند دعایم، امام خامنه ای را
خدا کند که بیایی، خدا کند که ببینم
به نیّت تو ستایم، امام خامنه ای را
سبد سبد گل نرگس، نثار هر قدم تو
از آن که داده خدایم، امام خامنه ای را
گل همیشه بهارم، تمام دار و ندارم
بیا که با تو ثنایم، امام خامنه ای را
رضا نباتی
نظرات
لبیک یا خامنهای لبیک یا حسین
ارسال نظر