ارزیابی به عنوان مهمترین محور بسته تحولی: کیفیت بخشی در اجرای برنامه ویژه مدرسه در سال 99
برای عملیاتی سازی راهکار 5-5 سند تحول و بند 13-2 برنامه درسی ملی شیوه نامهای با عنوان برنامه ویژه مدرسه در سال 97 از سوی وزیر وقت ارسال شده است. در سال جاری که سومین سال اجرای آن میباشد باید همه مدارس دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول آن را اجرا کنند. نظر به اهمیت این برنامه از سوی ستاد راهبری سند تحول؛ این برنامه به عنوان یکی از بستههای تحولی تلقی شده است. یکی از اقدامات مهم در سال جاری براساس مفاد بسته تحولی، ارزیابی از کیفیت اجرای این برنامه در مدارس است. این ارزیابی در دو سطح انجام می گیرد یکی استانها و دیگری ازسوی سازمان پژوهش.
از میان مدارسی که از سوی استانها اعلام می شود این برنامه را خوب اجرا کرده اند (تا هشت مدرسه در هر استان) در یک فرایند علمی از سوی تیم علمی سازمان با کمک کارشناسان مربوطه در ستاد ارزیابی خواهد شد. هدف اصلی از این ارزیابی؛ ارزیابی از خود برنامه میباشد تا ضعفهای آن اصلاح شود. در عین حال نحوه اجرای آن در متوسطه دوم نظری و فنی و حرفهای تعیین تکلیف شود. شاخصهای اساسی و مهم در بسته تحولی بیان شده است لذا جهت گفتمان سازی و درک مشترک برخی از شاخصها به صورت زیر اطلاع رسانی میشود:
برخی ازشاخصهای ارزیابی از عملکرد مدارس در اجرای برنامه ویژه مدرسه:
1- آگاهی مدیر و کارکنان از مفاد و رویکرد شیوهنامه
2- مشارکت شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان در اجرای برنامه
3- مشارکت نهادهای محلی در تدوین و اجرای برنامه
4- انجام نیازسنجی و تعیین اولویت موضوعات و مهارتهای آموزش
5- تدوین برنامه ویژه مدرسه براساس چهارچوب ابلاغ شده در شیوه نامه (تولید واحد یادگیری)
6- مشارکت معاونین و معلمان در تدوین واجرای برنامه ویژه مدرسه
7- نظارت برفرایند اجرا
8- خلاقیت در مدیریت زمان اجرای برنامه
9- بهره گیری از روشهایی چون پروژه محوری در فرایند اجرا با محوریت دانش آموزان
10- ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان در فرایند اجرا(فرایند محوری)
11-ارزشیابی پایانی با بهره گیری از رویکرد عملکردی
12- خلاقیت در ارائه کارنامه با رویکرد توصیفی
13- برگزاری نمایشگاه از دست ساختهها و پروژههای دانشآموزان با مدیریت خود دانشآموزان و حضور اولیا و نهادهای محلی
14- تولید محتوای بومی توسط کارکنان مدرسه
15- بهره گیری از بستههای یادگیری مؤسسات معتبر
16- بهره گیری از محتوا درقالب بازیهای رایانهای و فیلم، آموزشهای مجازی
17- خود ارزیابی مدرسه براساس شاخصها
18- ارائه برنامه تولید شده به اداره منطقه
19- به اشتراک گذاری تجارب با دیگر مدارس منطقه
20- اشاعه و اطلاع رسانی از دستاوردها و......
ارسال نظر