هفته پژوهش و سفر پژوهشی به کلاس درس پژوهش



تفاوت‌های بین برنامه‌ درسی قصد شده(آنچه کارشناسان برنامه‌ریزی درسی به همراه مؤلفان کتب درسی طراحی کرده‌اند) و برنامه‌کسب شده(یا آنچه در کلاس و در عمل پیاده می شود)، همواره مورد بحث کارشناسان به ویژه در حوزه برنامه‌ریزی درسی بوده و است. بسیاری وجود شکاف عمیق بین این دو را از دلایل اساسی عدم توفیق برنامه‌های درسی قصدشده ستادی می‌دانند.

از سویی بر پایه تأکیدات و توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی به موضوعاتی چون تعقل، تفکر و پژوهش، در نظام جدید آموزشی درس تفکر و پژوهش در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی و درس تفکر و سبک زندگی(که مبتنی بر پژوهش طراحی شده است) در پایه هفتم و هشتم دوره تحصیلی متوسطه اول گنجانده شده است.

حال که هفته پژوهش در پیش است، به نظر می‌رسد که به جا خواهد بود تا مدیران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت به ویژه از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آن هفته به کلاس درس تفکر و پژوهش و کلاس درس تفکر و سبک زندگی(که پژوهش در طراحی آن به عنوان موضوع محوری مورد ملاحظه بوده است) سفری کوتاه داشته باشند و از نزدیک اتفاقاتی را که در این کلاس درس می‌افتد رصد و تحلیل نمایند و مهم‌تر آنکه با پژوهشگران آینده این مرز و بوم به گونه‌ای رو در رو،  گپ و گفتی داشته باشند.

این سفر می‌تواند با شناسایی و انتخاب تصادفی واحدهای آموزشگاهی ابتدایی و متوسطه مناطق از بین مدارس دولتی، استعدادهای درخشان، غیر انتفاعی، مجتمع‌های آموزشی و با اعزام مدیران ارشد، مدیران میانی،کارشناس مسؤولان و کارشناسان محقق شود.

تقویت ارتباط و تعامل فی ما بین برنامه‌ریزان درسی و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی از یک سو و مدیران و معلمان به عنوان عناصر اصلی پیاده‌سازی برنامه‌ها و به کارگیری مواد و رسانه‌های آموزشی مذکور از دیگر سو و نیز درک ملموس نیازهای اصلی مخاطبین خاص نظام تعلیم و تربیت، یعنی دانش‌آموزان، از جمله حداقل دستاوردهای سفرهایی از این دست خواهد بود.

ارسال نظر

Image CAPTCHA