آغاز سومین روز جشنواره رشد با نقد و بررسی فیلم «شوفر» با حضور کارگردان



سومین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد  با اکران آنلاین 4 اثر از ایران و فرانسه در بخش داستانی کوتاه آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ادامه اکران فیلم‌های جشنواره بین‌المللی رشد، در بخش داستانی کوتاه، امروز 4 اثر از ایران و فرانسه نمایش داده شد.

ابتدا فیلم «شوفر» اثر رضا نجاتی به مدت 17 دقیقه و سپس فیلم «خانم و آقای فلانی» اثر شیرین قره داغی به مدت 20 دقیقه نمایش داده شد.

در ادامه رضا نجاتی، کارگردان فیلم «شوفر» درباره این اثر گفت: من هرگز کار آپارتمانی نساخته‌ام و همیشه کار سخت انجام داده‌ام. «شوفر» نیز یک اثر جاده‌ای است که ساخت آن بسیار سخت بود. معمولا ایده‌های کار را خیلی در ذهنم نگاه نمی‌دارم اما در ذهنم خاطره‌ای از پدرم بود که درباره نوجوانی خود او و رانندگی خطرناک صحبت کرده بود اما اصولا ایده‌ها برای من ناخودآگاه شکل می‌گیرد.

او در پاسخ به سوال منصور غلامی، مجری برنامه مبنی بر شرایط بازگشت سرمایه، بیان کرد: ممکن است بخش کوچکی از سرمایه بازگردد اما هرگز به این مسئله فکر نکردم و حتی در سال 96، نزدیک به 20 میلیون در این کار سرمایه گذاری کردم که عملا بازگشت نداشت البته در چند فیلم اخیر، تهیه کنندگانی چون حسین کاکاوند یا انجمن فیلم کوتاه را داشتم.

این کارگردان تصریح کرد: بازگشت سرمایه در این عرصه بسیار سخت است زیرا درک و تخصص در عرصه بین‌الملل برای من سخت بوده و ظاهرا از آن روش به راحتی می‌‌توان کسب درآمد داشت.

غلامی نیز توضیح داد: شما جزوء کارگردانانی هستید که به ساخت فیلم فکر می‌کنید و بعد از تولید را چندان دغدغه نمی‌دانید. به نظر می‌رسد که فیلم «شوفر» نیاز به پلان‌های باز بیشتری دارید. یعنی اغلب تصاویر مربوط به چهره پسر بچه است که به صورت بسته کار شده است و در لوکیشن فوق العاده‌ای که داریم، پلان باز نداریم. آیا این امر دلیل خاصی داشت؟

نجاتی در پاسخ به این سوال، گفت: من تقریبا دو ماهی با دستیار و برنامه ریز کار، اطراف تهران را جست و جو کردیم زیرا برای من مهم بود که در کنار جاده، تیر چراغ برق نباشد و وقتی این جاده را نزدیک قزوین پیدا کردم، محو زیبایی آن شدم.در همان زمان به خودم قول دادم که تصاویر این فیلم قاب عکسی نشوند و تلاش من تنها روایت قصه بود.

او ادامه داد: معتقدم که باید اندکی مخاطب را تشنه نگاه داریم. اتفاقا ما لانگ شات‌های زیادی داشتیم اما چون کارکرد نداشت، استفاده نکردیم و کاملا حرف شما درست است و تعمدی بوده.

غلامی بیان کرد: نگاه پدر در آینه به فرزند و چهره آسیب دیده او در سکانس‌های پایینی کار بسیار خوب نشسته بود و به نظرم پایان بندی خوبی به شمار می‌رود.

نجاتی نیز در ادامه از اکران اثر خود تشکر کرد و گفت: فیلمسازی از جمله کارهایی است که سقف ندارد و اساسا به جوایز فکر نمی‌کنم. برای من نوشتن و فیلمسازی کاری لذتبخش است که تمام عشق و علاقه مرا در بر می‌گیرد.

وی درباره بازیگر نوجوان این اثر، گفت: بازیگر نوجوان این اثر را به من معرفی کردند و البته قبل از آن دوستان بیش از 200 بازیگر به من معرفی کردند اما محمد امین طاهری در تشریح نیز کار می‌کند. من از او صرفا در رانندگی تست گرفتم. من با بازیگرانم تمرین نمی‌کنم و معمولا مستقیم سر صحنه می‌روم.

در بخش پایانی، «خدای کاغذی» اثر دانیال محمدنیا به مدت 10 دقیقه و فیلم «یک روز استثنایی» محصول کشور فرانسه به مدت 4 دقیقه اکران شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

Image CAPTCHA