هزینه بالای کتاب های هنری، جلب مخاطبان را ناکام گذاشته است



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بشرا گل بخش تصریح کرد: این مساله باعث شده ناشران نیز تمایلی به ارایه آثار و رقابت با یکدیگر در جشنواره رشد نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه امسال تعداد کتاب های رسیده در این حوزه به جشنواره کتاب های آموزشی رشد کم بوده است، اظهار داشت: از این رو رشته های طراحی، نقاشی، صنایع دستی و چاپ دستی را در یک گروه قرار دادیم و در نهایت هشت عنوان کتاب به مرحله نهایی رسید.

وی با بیان اینکه ناشران این حوزه عمدتا به سراغ کتاب های تستی و کنکوری می روند، اظهار داشت: از آنجایی که شاخه های فنی و حرفه ای مخاطبان کمتری دارد در نتیجه کم بودن کتاب های تالیفی این حوزه تا حدودی بدیهی است.

گل بخش به چالش های موجود در حوزه کتاب های هنری اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه هنر مخاطب خاص و تخصصی دارد و از سوی دیگر کیفیت تصاویر و چاپ این نوع کتاب ها باید بالا باشد تا بتواند مخاطب هنری را جذب کند، اما در این حوزه چنین آثاری کم است.

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنواره کتاب های تربیتی و آموزشی رشد، وی اندک بودن تعداد ناشران بزرگ در این حوزه را از دیگر دلایل کم بودن کتاب های هنری ذکر کرد و یادآور شد: برخی از ناشران برغم آنکه در سال های گذشته رتبه آورده بودند کتابی را به جشنواره رشد ارسال نکردند که این امر نشان دهنده آن است که یا اطلاع رسانی مناسب نبوده یا ناشران انگیزه کافی برای شرکت در جشنواره را ندارند.

عضو داوران کتاب های حوزه های طراحی، نقاشی، صنایع دستی و چاپ به ارزیابی کتاب های ارسال شده به این بخش از جشنواره پرداخت و اضافه کرد: در این دوره کتاب های ارسالی تالیفی و هم ترجمه ای بودند و ارزیابی ها نشان داد که هرچند بسیاری از کتاب ها محتوای خوبی داشتند اما به لحاظ مسایلی چون صحافی، نتوانستند امتیاز خوبی کسب کنند.

وی بابیان اینکه ما انتظار داریم ناشری که در زمینه تالیف محتوای مناسب هزینه می کند، به ظواهر کتاب نیز توجه داشته باشد، افزود: در میان آثار ترجمه نیز برخی کتاب ها محتوای مناسب و کاربردی داشته اما بعد از ترجمه، متن ویراستاری فنی نشده است به همین دلیل اصطلاح های خاصی که در آن به کار برده شده بود فقط ترجمه تحت اللفظی بود.

گل بخش دلیل این امر را عدم متخصص بودن مترجم در این حوزه دانست و ادامه داد: بیشتر آثار ارسال شده در یازدهمین دوره جشنواره رشد دانش افزایی و کمک آموزشی بود.

وی دارا بودن بیان شیوا و تصاویر با کیفیت را از جمله معیار های ارزیابی آثار در این حوزه نام برد و خاطر نشان کرد: به استثنای برخی کتاب ها که پوشش فراگیر و فرارشته ای داشتند تعداد کمی از کتاب ها حدود یک بیستم آنها رویکردهای برنامه درسی را حمایت می کردند.

گل بخش به برگزاری جشنواره رشد اشاره کرد و افزود: جشنواره با تلاش خود به ساماندهی منابع آموزشی کمک می کند اما تنها تعدادی از ناشران به این مقوله توجه می کنند. بسیاری از آنها روند تجاری خود را دنبال می کنند که عدم حضور ناشران زنگ خطری است که مسوولان جشنواره باید به آن توجه کنند.

به گفته وی شاید اگر ساماندهی منابع آموزشی در ارزیابی، انتخاب و ممیزی کتاب در وزارت ارشاد اتفاق می افتاد، امروز تاثیر بهتری در حوزه کتاب های کمک آموزشی و درسی را شاهد بودیم.

اختتامیه جشنواره کتاب های آموزشی رشد 23 دی ماه جاری در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.
 

ارسال نظر

Image CAPTCHA