بخش‌هایی از سند آموزش ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های ایران تناقض دارد



دبیرکل کمیسیون عالی یونسکو در ایران:

بخش‌هایی از سند آموزش ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های ایران تناقض دارد

خبرگزاری فارس: بخش‌هایی از سند آموزش ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های ایران تناقض دارد

دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو در ایران گفت: اقرار می‌کنم بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های کشور ما تضاد دارد ولی این سند جنبه الزام‌آور ندارد.

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون عالی یونسکو در ایران در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه سند 2030 به عنوان چارچوب عمل جهانی برای آموزش است، اظهار داشت: از سال 2000 تا 2015 از کلمه سند استفاده می‌شد و اکنون به نام چارچوب عمل جهانی برای آموزش در سطح جهان مطرح است. 

وی ادامه داد: در پانزده سال گذشته این سند 30 درصد آن تحقق یافت که سهم کشور ما بالای متوسط جهانی بود. 

نصیری با بیان اینکه متولی سند آموزش 2030، سازمان یونسکو است، تصریح کرد: هدف این سازمان جهانی، آموزش برای همه است که در رابطه با مسائلی همچون سواد، مهارت‌آموزی، توجه به پیش‌دبستانی و آموزش‌های رسمی، غیررسمی و رایگان اهدافی را دنبال می‌کند. 

دبیرکل کمیسیون عالی یونسکو در ایران با بیان اینکه این سند با حضور 1600 مقامات دنیا در فرانسه رونمایی شد، تصریح کرد: هیچ کشوری الزام به اجرای این سند ندارد و فقط کنوانسیون‌هایی الزام‌آور است که در مجامع قانونگذاری آن کشور رسمی شود. 

نصیری، حضور عالمانه در فضای بین‌المللی را برای ایران مهم دانست و تصریح کرد: 15 سال پیش این سند در ایران اجرایی شده است و توصیه‌هایی است که با استفاده از خرد جمعی صدها کشور تصویب شده است و اقرار می‌کنم که در برخی موارد با منابع و ارزش‌های ما تناقض دارد. 

وی ادامه داد: در روز تصویب این سند، حق شرط گذاشتیم و حتی هیأت ایرانی قصد داشت در صورت آنکه شروط ما با نپذیرند، این جلسه را ترک کنند و ما می‌توانیم تمام این سند را اجرا نکنیم. 

نصیری با بیان اینکه وظیفه‌مندی و الزام در اجرا دو بحث جداست، افزود: طبق قانون مجلس و دولت، کشور ایران عضو یونسکو شده است و ما وظیفه داریم تجربه خود را دراختیار دنیا قرار دهیم و نیز تجارب آنها را اخذ کنیم. این سند با حضور و شرکت 19 معاون وزیر، کارشناسان خبره با اسناد بالادستی تطبیق داده شده است و از این میان سندی بومی‌شده با 400 صفحه که البته ویرایش اول است، ارائه شده است. 

دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو در ایران، اسناد بالادستی را که شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و قانون اساسی است را مورد اشاره قرار داد و افزود: در سند تحول بنیادین بندی ذکر شده است که تجارب دیگر کشورها را کسب کنیم و ما با بهره‌گیری از این بند، تجارب دنیا را با اسناد بالادستی تطبیق می‌دهیم. 

نصیری با بیان اینکه سند 2030 از 15 سال پیش اجرایی شده است و کسی یقه دولت و ملت ما را نگرفته است، تصریح کرد: در برخی موارد در این سند مغایرت‌هایی با منافع و ارزش‌های ایران وجود دارد که البته فضای یونسکو فضای تشویق است.

دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو در ایران، وزارت آموزش و پرورش را متولی سند اجرای 2030 دانست و افزود: کمیته‌ای ملی با 21 عضو از نهادهای مختلف برای بررسی این سند تشکیل شده است و اگر وزیر آموزش و پرورش مغایرتی با اسناد بالادستی مشاهده کرد، می‌تواند این سند را اجرا نکند. 

وی با بیان اینکه این سند تجربه 200 کشور جهان است و ایران عضو کمیسیون یونسکو بوده، تصریح کرد: بحث نفوذ بحث جدی است و اعتقاد داریم ما باید نفوذ کنیم و در کنوانسیون‌های جهانی حضور هوشمندانه و عالمانه داشته باشیم، البته فضای یونسکو فضای آموزشی و علمی است و بحث‌های سیاسی و مذهبی جایی ندارد. 

ارسال نظر

Image CAPTCHA