به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، به نقل از مرکز خبر حوزه، حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا به موضوع سند آموزشی 2030 یونسکو و گلایههای رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: این سند به نوعی سیاستهای حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ است که از ناحیه یونسکو در سطح جهان دنبال شده و دولت نیز بخشهایی از این سیاستها را پذیرفته و در جهت اجرایی ساختن آن اقدام کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: هیچ تردیدی نیست که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدوین و ابلاغ سیاستهای نظام بهعهده رهبر معظم انقلاب است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جریان پذیرش سند 2030 قرار میگرفت؛ اما متأسفانه دولت بدون اعلام به این شورا و دریافت نظرات از اعضای آن، این سند را پذیرفته و در جهت اجرایی ساختن آن حرکت کردهاند که عملی غیرقانونی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: در بخشهایی از دولت بدون دریافت نظر از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلساتی برای اجرایی ساختن این سند برگزار شده و این شورا نیز پس از پذیرفتن این سند، متوجه آن شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: دولت مجری سیاستها و قانون است و بهتنهایی نمیتواند سیاستها را از طرف خود وضع کرده و یا در سطح بینالمللی برای، خود بهصورت مستقیم سیاستگذاری نماید.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هم وظیفه دولت بود که پیش از پذیرش این سند، با شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نموده و هم وظیفه شورا بود رصدی جامع و کامل از این سند داشته و نسبت به مشکلات آن باخبر شود.
پارسانیا ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند 2030 یونسکو در برابر عمل انجامشده قرار گرفت و مقرر شد دبیرخانه شورا نسبت به کم و کیف این سند، فعالیتهایی را انجام دهد که در ادامه نیز جلسات شورا با تعطیلیهایی مواجه شد؛ در جلسه پیشین، در دستور جلسه قرار داشت؛ اما نوبت آن نرسید.
وی اظهار داشت: انسان احساس میکند یا حدس میزند، مجموعهای در کشور وجود دارد که بهگونهای شتابزده بهدنبال همراهی سیاستهای جهانی است و متأسفانه پذیرش سند آموزشی 2030 یونسکو نیز در این راستا بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه اجرای سیاستهایی که در شورا به تصویب میرسد، بهخلاف آنچه در سند 2030 رخداده، به عقب افتاده و برای عملیاتیسازی آن تعللهایی مشاهده میشود؛ همانند سند تحول آموزش و پرورش یا اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که در شورای عالی با جدیت و با وقتگذاری زیاد به تصویب رسید؛ اما عزم جدی برای اجرا و تحقق کامل آن وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز برای اجرای اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، سخن از کافی نبودن امکانات و بودجه به میان میآید؛ درحالی که این دانشگاه مسئول تأمین و آموزش معلمان کشور است و بودجه آن نباید بهعنوان بودجه بخشی از آموزش و پرورش دیده شود؛ بلکه باید بهعنوان بخشی از هزینه آموزش عالی لحاظ گردد که متأسفانه بیتفاوتیهایی نسبت به این موضوع وجود داشته و عزم فراگیر در سطح دولت برای حل این مسئله مشاهده نمیشود.
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که "آیا گلایههای رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی را میپذیرید، یا خیر؟" تصریح کرد: ما این گلایهها را میپذیریم؛ اما واقع مطلب آن است شورای عالی انقلاب فرهنگی دیر متوجه این موضوع شده و نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، آن است اشخاصی که در پذیرش این سند نقش داشتهاند، عضو این شورا بوده و اطلاعات را در درون شورا در وقت لازم منتقل نکردهاند.
پارسانیا مطرح کرد: فعالیت شخصیتهای حقوقی که در این شورا حضور دارند، اطلاع رسانی و مشارکت در تصمیم سازی برای این نوع مسائل است؛ اما متأسفانه نه این اطلاعات به شورا منتقل شده و نه شورا درباره آن تصمیم گرفته است.
ارسال نظر