تعالی نقطه اشباع ندارد



یکی از اقدامات که به نظر می‌رسد از اهم آن‌ها نیزباشد، «برنامة تعالی مدیریت مدرسه» با رویکرد بهسازی فرایندها و تربیت مدیران مدارس و کارکنان آن است. درک اهمیت و ضرورت برخورداری از مدرسة کیفی جامع، چندبرابر کردن ظرفیت مجموعة سازمانی و آموزش‌ و تربیت مدیران بالنده و باکیفیت طراز جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اسناد بالادستی، به‌خصوص سند تحول بنیادین و برنامة درسی ملی، هنگامی آشکارتر می‌شود که به این واقعیت نایل آییم که تحقق توسعة کیفی آموزش‌وپرورش مستلزم داشتن برنامة جامع و مدیرانی کیفی، باصلاحیت، یکپارچه و برانگیخته است.

در زمینة دانش‌های مورد نیاز برای تربیت مدیرانی با خرد، شرافتمند و اثربخش، اعتقاد بر این است که مدیران باید بتوانند از عهدة وظایف مدیریت برآیند و فعالیت‌های جمعی را در جهت اهداف از پیش تعیین شده هدایت کنند. بر این اساس، باید دارای علم، هنر و حرفة مورد نیاز باشند. با این وصف، امروزه «پارادایم یادگیری از یکدیگر» در فرایند آموزش و تربیت مدیران، امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است که باید به‌طور مستمر با مجموع فرایندهای دیگر مدیریت مورد توجه قرار گیرد تا سایر فعالیت‌های مدیریت بتواند مثمرثمر واقع شود.

از دیرباز تربیت و بهسازی منابع انسانی و بهسازی و تعالی فرایندها، در آموزش‌وپرورش، به مثابه زیرساخت توسعة پایدار، از حساسیت و اهمیت بالاتری نسبت به دیگر سازمان‌ها برخوردار بوده است. تاکنون در این زمینه فعالیت‌های زیادی صورت پذیرفته و بازده و نتایج خوبی نیز به ارمغان آمده است. لکن اکنون که حال و روز دستگاه آموزش‌وپرورش کشور به جهت واقع شدن در آستانة تحول بنیادین (در افق ایران 1404)، متمایز و متفاوت از روزها و ایام گذشته است، انتظار می‌رود در فرایند تربیت مدیران مدارس و بهسازی و تعالی مدیریت، اقدامات ویژه‌ای انجام پذیرد، چراکه از یک سو اسناد تحول بنیادین، به‌ویژه سند ملی آموزش‌وپرورش، از مطالبات رهبری معظم انقلاب اسلامی و تمنای همة‌ ذی‌نفعان داخلی و خارجی آن است و از سوی دیگر دانش‌آموزان عزیز میهن اسلامی، لایق و شایستة بهترین‌ها در فرایند تعلیم‌وتربیت هستند.

از این‌رو، «جست‌وجوی راهی برای تعالی و بهبود مستمر» می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد. طبعاً‌ خواستة آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، «بهتر شدن» در همة ابعاد است. لذا می‌توان با «اصلاح و بهسازی فرایندها و تعالی مدیریت مدرسه»، در مدیران و کارکنان آن انتظار «یک قدم به جلو برداشتن» را ایجاد و تقویت کرد. این یک فرصت است و چنانچه نظام آموزش‌وپرورش بتواند این فرصت را درست بشناسد و از آن به نحو مطلوب بهره‌گیری کند، می‌توان ضمن ایجاد و تقویت شوق تغییر در مدیران و کارکنان آن، شاهد تحول در بهره‌وری روش‌ها و رویه‌های سازمانی و همچنین افزایش انسجام، وفاق و بهسازی منابع انسانی و توسعة مناسبات در آموزش‌وپرورش بود.

یکی از عوامل مهم تحقق اهداف و مأموریت‌های آموزش‌وپرورش، عملیاتی کردن یا به عبارت دیگر اجرایی شدن اسناد تحولی است. این مهم محقق نخواهد شد، مگر آنکه آموزش و تربیت منابع انسانی با تأکید بر محیط یادگیری و سازوکارهای آن، در دستور کار قرار گیرد و با «برنامة تعالی مدیریت مدرسه» همراه و همسو شود. افرادی که این آموزش‌ها را می‌بینند و منابعی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و نیز روش‌هایی که به‌کار بسته و عوامل انگیزشی که از آن‌ها استفاده می‌شود، همه و همه باید در یک نگاه نظامدار مدنظر قرار گیرد. چراکه شرایط جاری آموزش‌وپرورش، به‌ویژه فضای سازمانی و فرهنگی حاکم بر معلمان و مدیران، با آسیب‌هایی در حوزة نگرش همراه است که نیازمند تقویت باور، عشق و عزم آنان در مشارکت و همدلی است.

لذا آموزش‌وپرورش کشور عزم خویش را جزم کرده تا برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش، اقداماتی جدی به عمل آورد. یکی از این اقدامات که به‌نظر می‌رسد از اهم آن‌ها باشد، «برنامة تعالی مدیریت مدرسه» با رویکرد بهسازی فرایندها و تربیت مدیران مدارس و کارکنان آن است.

شایسته است همة دست‌اندرکاران، از جمله مدیران کل ستادی، میانی رؤسای مناطق و نیز دیگر ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش، در اجرای «برنامة تعالی مدیریت مدرسه» از هیچ کوشش و اهتمامی فروگذار نکنند.

ارسال نظر

Image CAPTCHA