چرخش وظائف و فعالیت ها به کاربست یافته های پژوهشی



بدون شک هدف اصلی پژوهش‌ها در حوزه علوم تربیتی وآموزشی اصلاح و بهبود وضعیت آموزش و پرورش  است ، اما تحقق این امر منوط به کاربست یافته ها ی پژوهش ها در برنامه ریزی ها ، مدارس و کلاس ها ی درس می باشد. اصطلاح  "کاربست " به معنی عملی ساختن یک نظریه یا ایده است . بنابراین " کاربست پژوهش " بر کاوش منظمی که در عمل نیز به کار می رود، اشاره دارد. کاربست نتایج  حاصل ازپژوهش ها موضوع بسیار مهمی است و بی توجهی به آن موجب بی ثمر ماندن تلاش های پژوهشی و اتلاف منابع و امکانات می گردد. در واقع  کاربست یافته های پژوهشی یکی از مفاهیم بسیار مهم مدیریت پژوهشی است . در باره موانع کاربست ، درمطالعات انجام شده ، فقدان آگاهی در مورد نتایج پژوهش ها و فقدان حمایت نهادی به عنوان عوامل مهم اشاره شده است . شرایط و ویژگی های تحقیق در جامعه ایران  نیزنشان می دهد که مساله ناتوانی در کاربست یافته های پژوهشی به عنوان مشکلی جدی مطرح است . امروزه در کشور ما هزینه های زیادی به طور مستقیم و غیر مستقیم صرف پژوهش می شود. علاوه بر آن پژوهش های زیادی مرتبط با آموزش و پرورش در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی و آزاد تحت عنوان پایان نامه در دوره های ارشد و دکتری انجام می گیرد. تعداد این پژوهش ها در سال های اخیر افزایش چشمگیر داشته است و به عبارتی به تعداد جمعیت قابل توجه دانشجویان ارشد ودکتری در کشور است . بسیاری آز انها که با هدایت و نظارت اساتید برجسته انجام می شود ، دارای یافته های  قابل استفاده در برنامه ریزی ها و مدارس می باشد، مقاله های زیادی نیزدر ژورنال های معتبر داخل و خارج از کشور با موضوعات و پیشنهاداتی حاوی حل مسائل آموزشی و تربیتی و ایده هایی در پاره ای موارد جدید منتشر می گردد. . از طرفی در سال های اخیر بودجه های تحقیقاتی با محدودیت مواجه شده و بسیار کمتر از میزان لازم است. این مساله نیز باعث می شود، بهره مندی از یافته های معتبر پژوهش های انجام شده که هزینه کمتری خواهد داشت ، در اولویت قرار گیرد. سوال اساسی این است که ،چه میزان یافته های پژوهشی در دسترس برنامه ریزان آموزشی ودرسی ، مدیران و معلمان قرارمی گیرد و چه میزان آن مورد استفاده قرارگرفته ودر عمل مفید واقع شده است و سوال آخر اینکه در آموزش و پرورش چه میزان اهتمام لازم برای  فراهم آوردن شرایط کاربست یافته های پژوهشی در مدارس وجود دارد ؟

پیشنهاد
کاربست یافته های تحقیقی نیازمند ایجاد بستر و شرایط مناسب بیرونی و درونی  در آموزش و پرورش است . یکی از متغیر های مهم در کاربست تحقیقات درمدارس آگاهی معلمان و مدیران مدارس  از یافته های پژوهشی ودر دسترس بودن آسان آنها است .فراهم آوردن امکانات لازم برای کاربست یافته ها ،تاثیرات زیادی در بهبود کارایی و دستیابی  مدارس به اهداف خواهد داشت . علاوه بر آن پرورش فرهنگ سازمانی مناسب برای تسهیل کاربست یافته ها ضروری است . بدین منظور لازم است ، به عنوان اولین گام در مدارس پژوهش محور، چرخشی در وظائف و فعالیت ها از سطح ستاد ، استان ها ، مناطق و مدارس به فراهم آوردن ساز وکار  و ایجاد شرایط لازم برای کاربست یافته های پژوهشی در برنامه ریزی های آموزشی و درسی ، مدارس و کلاس های درس  صورت گیرد.

ارسال نظر

Image CAPTCHA