بررسی چرایی اشتباهات علمی در کتب درسی



عضو شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: حجم بالای کار، پایین بودن حق الزحمه مولفان و عدم کارایی دوره های ضمن خدمت باعث افزایش اشتباهات کتاب های درسی شد

برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع کتب درسی و اشتباهات علمی در کتب درسی، با حضور دکتر علیرضا عابدین عضو شورای عالی آموزش و پرورش و مولف کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم و دکتر ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روی آنتن رفت.

دکتر علیرضا عابدین در آغاز به نحوه تالیف کتب درسی در دنیا اشاره کرد و گفت: در دنیا پیش از اینکه یک سامانه جدیدی در تعریف کتب درسی اتفاق بیافته، پژوهش های مختلفی پیرامون آن رخ می دهد و بر اساس پژوهش ها و نیازها و آنچه که بایدها و شایدها است کتاب ها تعریف می شوند و در آغاز کتاب ها به صورت یک طرح آزمایشی و پایلوت اول در چند نقطه مختلف و بعد در چند مدرسه بررسی می شوند و پس از اینکه این کتاب ها اشتباهات و یا نقاط قوت شان مشخص شد برای سال آینده سرتاسری می شوند.

وی به سازوکار تالیف کتاب در ایران پرداخت و گفت: در کشور ما چنین فرصتی نبوده است در سیستم شش، سه، سه که اجرا شد، مولفین علیرغم تلاش و تدبیری که داشتند هر سال مجبور بودند کتاب همان سال را تالیف کنند و طبیعتا وقتی فشار و حجم کار بالا باشد شک نکنید در اینجا خطا رخ خواهد داد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش پاره وقت بودن نیروهایی که تالیف کتب درسی شرکت دارند، را یکی دیگر از دلایل وجود اشتباه در کتب دانست و گفت: نیروهای تمام وقت کم داریم و این به دلیل معضلات مالی است همچنین حق الزحمه و پولی که دریافت می کنند در مقابل کار که انجام می دهند همخوانی ندارد و به همین خاطر این چالش ها باعث شده دست به دست هم بدهد و خطاهایی که نباید در کتاب باشد بعضا دیده می شود.

وی به دوره های ضمن خدمت معلمین اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین کارهایی که بعد از تالیف کتاب های درسی انجام می گیرد دوره های ضمن خدمت معلمان و دبیران است که پیش از آنکه به کلاس درس ورود پیدا کنند باید دوره را دیده باشند و آموزش ها و مهارت های لازم را کسب کرده باشند.

عابدین افزود: اما دوره های ضمن خدمت هر سال دارد از لحاظ ساعت، امکانات برگزاری تقلیل پیدا می کند و حتی امسال به صورت مجازی و الکترونیک برگزار شد و دیگر ویژگی کارگاهی را ندارد. در گذشته متن های کتاب بازخوانی می شد و اگر اصلاحیه ای لازم بود حداقل در سرتاسر کشور از طریق سایت دفتر اعلام می شد.

در ادامه دکتر ابراهیم سحرخیز با اشار به محدودیت زمانی در تالیف کتب درسی گفت: به دلیل استقرار جدید نظام آموزشی با محدودیت زمانی مواجه هستیم و شاید فرصت اجرای آزمایشی را نداریم اما این نافی بعضی از اشتباهاتی که در کتاب های درسی می افتد، نیست و نمی تواند نافع مسئولیت باشد.

وی با انتقاد از استفاده از معلمین و دانش آموزان در تالیف کتب درسی، عنوان کرد: وقتی یک استاد دانشگاه یک کتاب درسی را تالیف می کند خیلی از مسایل و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم را درک نمی کند و در این صحنه هم دانش اموز و هم معلم غایب است و باید این مشارکت را بصورت جدی تعریف کنیم و در طول تابستان باید چالش ها را بررسی کنیم.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی که در حوزه آموزش و پرورش است ارتباطش با معاونت های جرایی مانند معاونت های ابتدایی و متوسطه ارگانیک نیست و ارتباط با معلمین و انجمن های اسلامی نیز ارگانیک نیست و اصلا گروه های آموزشی را به رسمیت نشناخته ایم و ساختارش آنگونه که باید در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شود و نظر بدهند نیست.

وی متذکر شد: متاسفانه به لحاظ محتوایی درتالیف کتاب ها حداقل معلمین را بخوبی توجیه نمی کنیم.

ارسال نظر

Image CAPTCHA