آموزش فعالیتهای آزمایشگاهی به شیوه حل مسئله
تاریخ 7 مهر, 1398 - 09:15.
فعالیتهای آزمایشگاهی باعث عمیقتر شدن درک و آگاهی و دستیابی به هدفهای مهارتی و نگرشی در فراگیران میشود. فصلنامه رشد آموزش شیمی یکی از مقالات خود را به این موضوع اختصاص داده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نویسنده با بیان اینکه انجام فعالیتهای آزمایشگاهی یکی از الگوهای کاوشگری علمی است، تأکید دارد: «فعالیتهای آزمایشگاهی علمی بر مبنای کاوشگری در دو گروه طبقهبندی میشوند: کاوشگری هدایت شده و کاوشگری آزاد یا جواب باز.»
در توضیح کاوشگری آزاد میخوانیم: «در کاوشگری آزاد - که از نوع حل مسئله است- فعالیت با طرح یک مسئله - در حالیکه حداقل اطلاعات را در بر دارد - آغاز میشود. در این روش دانشآموزان برای هرگونه اکتشاف و تحقیق، آزاد هستند و دستور کاری وجود ندارد. دانشآموزان با گردآوری اطلاعات موجود و بررسی آنها، فرضیهای ارائه میدهند. سپس برای بررسی فرضیه، آزمایش یا فعالیتی را طراحی میکنند و به بررسی آن میپردازند. در این روش، جواب یا نتیجه پژوهش، هم برای معلم و هم برای دانشآموز نامشخص است در حالیکه، در روش کاوشگری هدایت شده، نتیجه عمل برای معلم مشخص است و دانشآموز باید با اجرای درست روش کار ارائه شده از طرف معلم، به جواب مورد نظر دست یابد.»
منبع: فصلنامه رشد آموزش شیمی، شماره 125، بهار 1398
نویسنده: افسانه تقوافر، کارشناس ارشد شیمی
کلیدواژهها: فعالیت آزمایشگاهی، روش تدریس، روش حل مسئله، آموزش شیمی
* دریافت متن کامل مقاله