پر کردن خلاء موجود درفضای مجازی برای دانشآموزان درحوزه های قرانی
تاریخ 12 مرداد, 1399 - 16:54.قرارگاه مجازی در حوزه قرآن، عترت و نماز قرار است داوطلبان متخصص در این حوزه ها را شناسایی و جذب کند تا در کاری جهادی خلاء موجود در فضای مجازی در این حوزه برای دانش آموزان را پر کند.
به گزارش خبرنگار مهر، راهاندازی قرارگاه مجازی در حوزه فعالیتهای قرآن، عترت و نماز که به گفته مسئولان آموزش و پرورش درصدد توانمندسازی نیروی انسانی و پاسخ به سوالات و نیازهای دانشآموزان و انتقال محتوای تربیتی به دانشآموزان، مربیان و معلمان است، به دنبال شیوع کرونا در کشور و هماهنگ شدن فعالیت ها با فعالیت های آموزشی مجازی شکل گرفت. محمدرضا مسیبزاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این قرار گاه های مجازی گفت:
یکی از سفارشات موکد مقام معظم رهبری پرداختن به فضای مجازی بوده و هست. من چند جمله از ایشان به طور ویژه در خاطرم هست. یکی اینکه فرمودند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است و دیگر اینکه فرمودند ذکر مستحبی بعد از نماز ما، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است.
وی ادامه داد: همین بحث های رهبری پیرامون فضای مجازی، اهمیت فعالیت های ما را در حوزه قرآن، عترت و نماز در این بستر مشخص می کند. با پیش آمدن وضعیت شیوع کرونا در کشور نیز این اهمیت چندین برابر شده است. رعایت پروتکل ها و جلوگیری از تجمعات ما را به سمت فضای مجازی رهنمود کرده است.
مسیب زاده بیان کرد: آموزش و پرورش گام موفقی در زمینه سوق دادن فعالیت هایش در فضای مجازی برداشت. اینکه بتواند فضای امنی ایجاد کند و بسیاری از فعالیت ها در فضای مجازی دنبال شود. البته ما کم تجربه بودیم و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری سواد و تجربه کشور در این زمینه کمتر از شدت شرایط پیش آمده بود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: قرارگاه مجازی بستر فضای همکاری همکاران توانمند در عرصه مجازی در حوزه های قرآنی را فراهم می کند. اساتید پرورشی و قرآنی که صاحب سبک هستند را به ما وصل می کند. فعالیت در این قرارگاه داوطلبانه است. یک نوع کار جهادی است که زمان و مکان هم ندارد و به باور قلبی افراد برای فعالیت در این حوزه بستگی دارد. ما می خواهیم یک شبکه اینچنینی را تا دل مدرسه داشته باشیم.
وی در توضیح بیشتر فعالیت در این قرارگاه گفت: مختصر بگویم که این قرارگاه هم کار شناسایی افراد نخبه در حوزه قرآن، عترت و نماز را دارد و توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه را ایجاد یک شبکه به هم پیوسته دنبال می کند. در هر استان ما یک اداره عترت، قرآن و نماز داریم. از طریق استان رابط ها را شناسایی کردیم و هر کدام از رابطین یکی از قرارگاه ها را مدیریت می کنند. ما در حوزه های حفظ، امام شناسی، دارالقرآن ها، تولید فیلم های چند رسانهای و کلیپ و… قرارگاه داریم. 30 قرارگاه تعریف کردیم که اعضایی را جذب می کند. برای اعضا هم یک دوره آموزشی غیرحضوری بر اساس علوم روز و آشنایی با اینترنت و وب و فضای مجازی می گذاریم. در واقع یکی دو ماه است که این قرارگاه ها راه اندازی شده و در حال برگزاری کلاس ها هستیم. جذب شدگان نیز از میان مربیان و فرهنگیان هستند.
مسیب زاده کارکرد دیگر این قرار گاه ها را طرح پرسش دانش آموزان و رفع سوال ها از طریق مربیان عنوان کرد و گفت: همه طرح ها برای اجرا ابتدا پایلوت می شوند ما هم ابتدا در خراسان رضوی این کانال ها را کلید زدیم و بیش از 800 هزار عضو دارد. درصد فعالیت ها و آموزش های مجازی نیز انجام می شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه جذب دانش آموزان به چنین فعالیت ها و شبکه هایی نیز گفت: فعالیت های حوزه پرورشی چند شاخصه دارد. یکی این است که داوطلبانه است. دوم اینکه زمان و مکان خاص ندارد و اکثراً در زمان فراغت دانش آموزان و با میل و رغبت خودشان رخ می دهد. اما ما تلاش می کنیم سه رکن اصلی دانش آموز، مدرسه و خانواده را همسو تر کنیم. مثل وقتی ما بحث حفظ جزء سی قرآن را آغاز کردیم عدهای نگران بودند اما دیدیم چه استقبالی صورت گرفت. یا وظیفه ما برپایی نماز جماعت در مدارس است اما حضور دانش آموزان اختیاری است. در این حوزه هم روال بر همین اصول است. ما فضایی ایجاد کردیم که هر کس با میل خود به آن ورود کند و اطلاعاتش را تکمیل کند.