تهیه بستههای جامع آموزشی ویژه در جشنواره رشد مدنظر قرار گیرد
تاریخ 8 شهريور, 1401 - 11:13.سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش گفت: «تصور من این است که اکنون نیاز به مقوله ای مانند جشنواره و الگوهای تدریس داریم که معلم بتواند مطالب درسی را بر اساس آنها در قالبی یکدست و با توجه به تمام موقعیتهای یادگیری تدریس کند.»
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر معصومه نجفی پازوکی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد» با بیان این مطلب که یکی از موضوعات مورد نیاز به توجه جدی در نظام آموزشوپرورش، بحث آموزش معلم است، اظهار کرد: با توجه به اینکه نیروهای جدیدی که در سالهای گذشته وارد کلاسهای درس شدهاند چندان آموزشی ندیدهاند و بنابراین در بازدیدهای بهعملآمده از کلاسهای درس آنها، کیفیت یادگیری چندان قابلتوجه نبوده است، باید در تعلیم و تربیت به این مقوله مهم بهطور ویژه توجه شود.»
وی ادامه داد: «ما از سال 1391 کتابهای راهنمای معلم کاغذی را داشتیم، ولی متوجه شدیم معلمان چندان رغبتی به آن ندارند. البته از سال 1392 بهطور دقیق به خاطر دارم، زمانی که پایه چهارم ابتدایی را در سیر کتابهای درسی تعریف میکردیم، محتوای راهنمای معلم را بهصورت یادداشتهایی روی نسخههای پیدیاف کتابهای درسی گذاشتیم و به معلمان ارائه کردیم. این اقدام برای آنها بسیار جذاب بود و رغبت بیشتری به نشان دادند. بر همین اساس، پیشنهاد من برای این دوره از جشنواره این است که از مشارکت معلمان در این زمینه نیز بهرهمند شویم.»
به جشنواره و الگوهای تدریس نیاز داریم
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش توضیح داد: «سال گذشته ما مشکل تولید و انتشار رمزینههای پاسخسریع کتابهای درسی را در سازمان داشتیم. میگفتیم محتوای رمزینهها چه باشد؟ صحبت این بود که معلمان در اینباره مشارکت فعال داشته باشند تا محتوای الکترونیکی تولید کنند. البته تصور من این است که اکنون به چیزی مانند جشنواره و الگوهای تدریس نیاز داریم که معلم بر اساس آنها بتواند در قالبی یک دست و با توجه به تمام موقعیتهای یادگیری مطالب درسی را تدریس کند.
نجفی پازوکی توضیح داد: «در این دوره از جشنواره رشد باید تهیه بستههای جامع آموزشی ویژه در نظر گرفته شود. یعنی اینگونه نیست که یک جزء یا محتوای الکترونیکی بهتنهایی میتواند مشکل را حل کند. اگر بتوانیم بهطور نمونه در زمینه آموزش معلم، با توجه به تعداد بالای معلمان شرکتکننده، از ظرفیت جشنواره 100 طرح درسی جامع بهدست بیاوریم، این میتواند برای نظام آموزشی کشور یک دستاورد باشد.»
استفاده از ظرفیتهای موجود در کل کشور با برپایی جشنواره تولید محتوا
وی با اشاره به اینکه اکنون در دفتر تألیف کتابهای درسی تمرکز ما در قسمت آموزش ابتدایی بر این است که بتوانیم باسرعت محتوای خوبی را برای شروع سال تحصیلی تولید کنیم، اظهار کرد: «از طریق برپایی جشنوارهها، بهویژه جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی
رشد، میتوانیم از ظرفیتهای موجود در کل کشور در این راستا بهرهمند شویم و طرح درسی یک دست را در کنار کتابهای درسی به معلمان عرضه کنیم.»
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش گفت: «با کمک فناوری تولید باید بهطور کامل مشخص کنیم چه چیزی را مدنظر داریم و به تعاملات در این خصوص نیز توجه داشته باشیم. در این راستا البته شاخصهای ارزیابی بر اساس چارچوبی مشخص میشوند.
جشنواره رشد فرصت بینظیری برای ما خواهد بود. اکنون مسئله اصلی ما مسئله آموزش معلم است و هرچقدر ما از ظرفیتهای موجود برای آموزش معلم بهره بگیریم، بهترین استفاده را از نظام آموزشی خواهیم برد که اثرات مثبت قابلتوجهی دارد. در این زمینه، معاونت ابتدایی نیز بهطور جدی همراهیهای لازم را خواهد داشت. اگر قرار است کارگروهی بنشینند و حدود و ثغور این طرحهای درسی را مشخص کنند و شکل و شاخص را مدنظر قرار دهند، ما نیز در این زمینه همراهیهای لازم را خواهیم داشت.»
انتهای پیام