سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به تصویب رسید دارای 6 زیر نظام بود که تدوین «برنامه درسی ملی» یکی از آن هاست.
«برنامه درسی ملی» به عنوان یکی از زیر نظامهای اصلی سند تحول بنیادین، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم میآورد. رسالت برنامه درسی ملی فراهم آوردن ساز و کارهای مناسب برای طراحی،تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی در سطوح ملی تا محلی است تا مفاهیم آموزشی و تربیتی به صورت نظاممند و ساختار یافته در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و محیطی با نشاط و مدرسه دوست داشتنی را به تصویر بکشاند.
کار تحقیق، پژوهش و تدوین سند درسی ملی از اسفند ماه 1384 با تشکیل دبیرخانه طرح در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آغاز شد. در سند درسی ملی، یازده حوزه یادگیری پیشبینی شده که بخشی از آن حوزهها جدیدالتأسیس هستند و قبلاً به صورت مستقل به آن پرداخته نمیشد. مانند، آداب زندگی و خانواده، تمدن و هنر، کار و فناوری، سبک زندگی و همچنین تحول در آموزش زبانهای خارجی.
درس ملی چیست؟