ارسال نظر



آسیب های اجتماعی در کتب درسی

دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری مسئولیت تدوین، تالیف، بازنگری، اصلاح و به روز رسانی کتاب های این حوزه ها را برعهده دارد. فعالیت های این دفتر به دلیل تخصصی بودن معمولا چندان رسانه ای نمی شود، گرچه مخاطبان با خروجی های این دفتر که کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری است کاملا آشنا هستند.

با توجه به نقش تعیین کننده محتواهای آموزشی در تغییر و مهندسی رفتار دانش آموزان به ویژه موضوعات مرتبط با آسیب ها اجتماعی و چگونگی ورود آن به کتب درسی، خبرنگار آموزش و پرورش پانا گفت و گویی با دکتر محمود امانی تهرانی، مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و نظری ترتیب داده است که مشروح آن را می خوانید:

آقای امانی تا چه اندازه در کتب درسی نسبت به آشنایی با محیط اجتماعی و برخورد دانش آموزان و آسیب های اجتماعی کار شده است؟

 در حدی که وضعیت برنامه درسی به ما امکان می دهد در این باره درکتب درسی ورود پیدا کردیم به طور مثال در کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه به مسایل زندگی، محیط و آسیب های اجتماعی به صورت جدی پرداخته شده است.

دومین کتاب، کتاب تفکر و سبک زندگی است که به صورت روشن تر به مسایل اجتماعی مانند اعتیاد، دوست یابی و ... پرداخته شده است.

تا چه اندازه در مورد سلامت جسمی و روحی داتش آموزان در کتاب های درسی کار شده است؟

 محورهای اصلی برخی کتب درسی محور سلامت روحی دانش آموزان است. همچنین یکی از برنامه های آموزش و پرورش، سلامت و تربیت بدنی، آموزش درس اصول بهداشتی حتی جلوگیری از بروز چاقی در دانش آموزان است.

این موضوعات در کتاب های مطالعات اجتماعی و سبک زندگی نیز آورده شده است. همچنین در کتاب فارسی، دینی و ...پیرامون آموزه های سلامت و بهداشت جسمانی بحث شده است.

اخیرا فعالیت های جدی تری را نیز با همکاری بخش های سلامت و بهداشت با برگزاری جلسه آغاز کردیم که در آینده ای نزدیک در جلساتی با وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز پیگیری خواهد شد.

هیچ جای شک و شبه ای نیست که بحث بهداشت و روان دانش آموزان ضروری است و باید به آن پرداخته شود. حتی اقداماتی هم که در کشورهای مختلف صورت گرفته و وزارت بهداشت انجام داده در اختیار ما قرار گرفته است.

موضوع سلامت جسمی و روحی دانش آموزان موضوع، موضوع تپنده و زنده ایست که باید مرتبا به روز رسانی شده و مستمرا  تقویت شود.

به گفته مدیر کل دفتر سلامت جمعیت خانواده در مدارس، وزارت بهداشت در طرح سنجش سلامت سال گذشته بیشترین مورد شایع در بین دانش آموزان را چاقی عنوان کرده که قرار است امسال جشنواره های فرهنگی ورزشی به این منظور تدارک دیده شود. آیا کاری در این رابطه انجام شده است؟

 بررسی های ما هم این موضوع را نشان می دهد لذا در باب رژیم غذایی در کتب درسی به طور مستقیم از پایه اول دبستان مطالبی را آورده ایم.

اما واقعیت این است که آموزش های ما به تنهایی کفایت نمی کند بلکه نقش خانواده و محیط پیرامون در پرورش الگوی غذایی فرزندان بسیار موثر است.

در بررسی های میدانی که انجام شده،  متوجه شده ایم؛ دانش آموزان چاق، همان افرادی هستند،  هستند که در حال خروج از مدرسه در حال خوراکی خوردن هستند.

لذا نقش خانواده در زمان، میزان غذا و نوع آن به عنوان 3 فاکتور اساسی در چاقی دانش آموزان بسیار پررنگ است.

حتی فاکتورهای غیرخوراکی مانند میزان تحرک و بازی اینترنتی دانش آموزان نیز در چاقی آن ها موثر بوده  است.

این مساله تک بعدی نیست بلکه بیشتر نگرانی ها به نوع تربیت خانواده بر می گردد. اما به دلیل همگانی بودن این موضوع در کتاب درسی اقداماتی انجام شده است.

درحال حاضر در جشنواره های فرهنگی ورزشی امسال موردی برای پیگیری این موضوع انجام نشده است.

آیا در کتب درسی نحوه مواجه با آسیب های اجتماعی به دانش آموزان آموخته می شود؟

در برنامه درسی به این موضوع پرداخته شده است اما تاکید می کنم که این موضوع یک اقدام جدی از سوی خانواده ها را می طلبد تا بر روی تغذیه فرزندان خود کنترل بیشتری داشته باشند.

گفت و گو: مریم احمدی

Image CAPTCHA