ارسال نظر



تغییر شیوه ارزشیابی به تناسب تغییر در رویکردها در آموزش و پرورش

در اجرای شرح وظایف و ماموریت های روابط عمومی و امور بین الملل که همانا اطلاع یابی و اطلاع رسانی بهنگام با هدف تنویر افکار عمومی و فراهم ساختن زمینه جامعه پذیری ومشارکت آحاد جامعه در طرح های آموزشی و پرورشی است، بمنظور پاسخگویی و اقناع اذهان هنرجویان هنرستانی و والدین آن ها که سهم قابل توجهی از جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص داده اند، بعد از ظهر روز شنبه 15 آذرماه 93 گفتگوی کوتاهی با آقای مهندس دور اندیش، مدیر کل دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش داشتیم . آنچه در پی می آید حاصل این گپ وگفت است.

ضمن تشکر از لطف شما که وقت گرانبهایتان را در اختیار ما گذاشتید، لطفا بفرمائید سیاست ها و برنامه های شما برای سال آینده چیست؟

همانطور که مستحضرید؛ کتاب های سال آینده پایه های پنجم ابتدایی و نهم متوسطه(دوره اول) همراستا با رویکرد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حال تدوین است وپس از آن دانش آموزان برای ورود به دوره دوم متوسطه و انتخاب رشته متناسب با علائق و استعداد خودآماده می شوند. بر این اساس محتوای کتاب های درسی و بسته های آموزشی ضمیمه آن نیز با توجه به نیازهای جامعه و با توجه به اسناد بالادستی آماده می شود. 

یکی دیگر از برنامه های دفتر، تدوین برنامه جامع کارآفرینی است که از امسال شروع شده و متناظر با سند تحول بنیادین، از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه پیگیری می شود.

با توجه به رشد چشمگیر فناوری های نوین، برای به روزرسانی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و پاسخگویی به نیاز جامعه چه اقداماتی در دست اجراست؟

دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش، با توجه به شرح وظایف و ماموریت های خود،  بر اساس مطالعات تطبیقی، نیازسنجی و دعوت از صاحب نظران به ویژه متولیان مشاغل و صنایع نسبت به طراحی رشته های فنی و حرفه ای اقدام می کند و در این رابطه از همفکری و تبادل نظر با 400 کارشناس خبره دنیای کار، نمایندگان اصناف و دستگاه های مرتبط استفاده شده است، تا پس از تحلیل داده ها مشخص شود چه رشته هایی باید دایر شود و یا چه رشته هایی به دلیل سپری شدن تاریخ مصرف آن باید کنار گذاشته شود و یاچه رشته هایی نیاز به ارتقاء سطح و یا توسعه و تقویت کمی و کیفی دارد. این اقدام مستمرا با هدف به روز رسانی رشته ها ادامه می یابد. بعلاوه با توجه به شایستگی هایی که هنرجویان باید کسب نمایند، محتوای آموزشی تدوین می گردد و برای تکمیل آموزش و بهبود فرایند یاددهی- یادگیری بسته های آموزشی مناسبی در قالب فیلم، سی- دی و ... تعریف شده و انتظار می رود هنرجویان در پایان دوره آموزشی خود، حداقل شایستگی های لازم برای اشتغال را کسب نمایند.

ارتباط این دفتر با مراکز فنی و حرفه ای وزارت کار چگونه است؟

همانگونه که قبلا نیز اشاره کردم، موفقیت رشته های فنی و حرفه ای بدون تعامل با دنیای کار مفهوم خود را از دست می دهد.  در سند تحول نیز جلب مشارکت و همکاری سایر دستگاه های ذیربط به ویژه ذینفعان مورد توجه قرار گرفته است.  لذا همواره یکی از دغدغه های  ما شرکت فعال در جلسات مشترکی است که با دستگاه های مختلف برگزار می شود.

آیا شیوه ارزشیابی در هنرستان ها تغییر خواهد کرد؟

بله؛ قطعا با تغییر هر رویکرد، شیوه ارزشیابی آن نیز تغییر خواهد کرد. همانگونه که در سند تحول و برنامه درسی ملی تصریح شده، هدف از اجرای این دوره ها، کسب حداقل شایستگی هایی است که کارفرمایان برای انجام کار مورد نظر خود تعیین و تعریف می کنند. طبیعتا رویکرد ارزشیابی ما نیز به سمت کسب شایستگی های محوری که در مطالعات تطبیقی مورد تاکید قرار گرفته میل خواهدکرد. لذا در مدل ارزشیابی نیز تجدید نظر خواهد شد. همچنین برای هنرآموزان نیز دوره های آموزشی لازم تعریف و به اجرا گذاشته خواهد شد.

درخاتمه چنانچه پیامی برای مخاطبان دارید بفرمائید.

تصور من این است که سئوالات مطرح شده از جامعیت کافی برخوردار بود. درعین حال این دفتر آمادگی دارد تا ضمن دریافت و بررسی نظرات هنرآموزان، هنرجویان و افراد صاحب نظر، هرگونه تغییر در کتاب های درسی و یا رویکرهای دفتر را مستقیما از طریق سایت اختصاصی دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش به نشانی ......، همچنین سایت سازمان به نشانی ....... اطلاع رسانی نماید.

Image CAPTCHA