ارسال نظر

همكار محترم؛ از اينكه با دلسوزي نظر خود را بيان نموديد بسيار ممنونم و طرح مطلب نشان از دغدغه شما دارد اما آيا اين دغدغه درست طرح شده؟ پژوهش در محتواي برنامه‌هاي دوره‌هاي تحصيلي و انجام تحقيقات بنيادي در زمينه مسائل كيفي و كمي نظام آموزشي از وظايف اساسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي است. بدون پژوهش، تدوين و تحقق برنامه‌هاي درسي امكان ندارد. پژوهش باور و مشغله همه مديران و كارشناسان اين سازمان است. آيا اعتبارسنجي كتابهاي درسي كه امسال در بستر سامانه اينترنتي انجام شد، پژوهش و توسعه پژوهش نبود؟ آيا ارزشيابي مستمركتابهاي درسي را پژوهش نمي دانيد؟ آيا اقدام‌پژوهي معلمان، كارشناسان و اجراي برنامه‌هاي هفته پژوهش در استانها عليرغم عدم تخصيص اعتبارات پژوهشي از سوي وزارت‌خانه متبوع، نشان از عزم جدي سازمان براي پژوهش ندارد؟ در چند سال اخير برنامه هاي هفته پژوهش با حمايت هاي بيدريغ سازمان انجام شده، آيا اين غفلت سازمان در حوزه پژوهش است؟ مي دانيم كه فعاليت‌ گروه‌هاي آموزشي و درسي ناظر بر حمايت و پشتيباني از معلمان در حوزه تدريس و آموزش است اما مأموريت گروه توليد و تحليل محتوا ناظر بر مراقبت و نظارت بر تحقق برنامه‌هاي درسي و همچنين كمك به توليد و تدوين محتواهاي بومي در حوزه هايي مانند جغرافياي استان و كتابهاي پيش‌دبستاني است و پژوهش مي بايست براي فعاليتها و برنامه هاي اين دو گروه پيوست پژوهشي آماده كند تا به روز و بصورت علمي عمل كنند. قطعاً شما همكار محترم مي‌دانيد كه هر واحد و گروهي براي اثربخشي مي‌بايست به دنبال احياي نقش خود باشد و با ارائه برنامه و پيگيري براي تحقق آن اقدام كند. سازمان هم علاوه بر حمايت و پشتيباني از فعاليت‌هاي معاونين پژوهشي استان‌ها به‌ويژه در دو گروه پژوهش و گروه توليد و تحليل محتوا دو سال پياپي است كه فعاليت‌هاي اين دو گروه را با تأييد رئيس سازمان و مديركل استان در موافقت‌ نامه‌اي تنظيم و ابلاغ مي‌كند. همانگونه كه مستحضري سازمان به عنوان يك مجموعه است كه اختلال و ضعف هر يك در ديگر بخش ها اثر مي گذارد و مي‌بايست براي داشتن نقشي موثر از تمامي ظرفيت‌هاي استاني و ملي، با برنامه ريزي مناسب اقدام كرد. چند پيشنهاد براي ايفاي نقش پررنگ‌تر پژوهش در استانها : 1- تشكيل جلسات شوراي تحقيقات استان با دستور مشخص و دعوت از مسئولين استاني و سازماني به‌طور منظم. 2- استفاده از تجربه استانهاي موفق در حوزه پژوهش. 3- دعوت از دانشگاه ها و مراكز پژوهشي به منظور مشاركت در اجراي اولويت‌هاي پژوهشي استان. 4- همكاري و مشاركت در انجام پژوهش‌هاي ملي (و البته مرتبط با آموزش و پرورش). 5- تشكيل جلسات مشترك تبادل نظر و هماهنگي با كارخانه‌ها، سازمان‌ها و مراكز صنعتي و آموزشي استان با رعايت الزامات قانوني و مبادله موافقت‌نامه همكاري. 6- قراردادن بررسي راه ها و چگونگي درآمدزايي در حوزه پژوهش در دستور كار جلسات. 7- استفاده از قانون بودجه شهرداري‌ها و ظرفيت هاي قانوني ساير نهادها و سازمان هاي استاني به منظور فرصت سازي براي توسعه. 8- شناسايي و بهره مندي از ظرفيت دانشگاه و دانشجويان ارشد و دكتري استان و هماهنگي و همكاري با آنها . 9- ...
Image CAPTCHA