کنکورمحوری موجب مرگ درس هنر در مدارس شد
تاریخ 19 دى, 1395 - 09:04.در میزگرد «بررسی مشکلات درس هنر و تربیتِ معلم هنر در کشور» مطرح شد
کنکورمحوری موجب مرگ درس هنر در مدارس شد/ بازار داغ کلاسهای خصوصی در غیاب بیمهری به درس هنر/ یک بام و دو هوای دانشگاه فرهنگیان در جذب دانشجوی هنر
تعدادی از اعضای هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان معتقدند: زمانی که دانشآموزان به سمت حافظهمحوری و تستمحوری رفتند، درسهایی مانند انشاء و هنر به حاشیه رانده شد و در حقیقت کنکور محوری موجب مرگ درس هنر در مدارس شد.
*تأسیس انستیتوی هنر در تهران به منظور تربیت معلم هنر
در این میزگرد بابائیان با تشریح تاریخچه تربیت معلم هنر در کشور، اظهار داشت: در سال 1351 آموزش و پرورش به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود در حوزه هنر، در تهران انستیتوی تربیت معلمان هنر کشور را تأسیس کرد.
وی ادامه داد: علاقهمندان به تدریس هنر در مدارس کشور وارد این انستیتو میشدند و بعد از طی آموزشها و مهارتهای لازم معلمی به امر تدریس در مدارس میپرداختند که این روال تا سال 1357 ادامه یافت و بعد از انقلاب اسلامی، مراکز تربیت معلم در چهار شهر اصفهان، شیراز، مشهد و تهران به امر تربیت معلم هنر مشغول شدند.
*توجه ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تربیت هنری و زیبا شناختی دانش آموزان
مرادی با بیان اینکه در اسناد بالا دستی تأکیدات بسیاری به امر هنر در تعلیم و تربیت کشور شده است، تصریح کرد: 6 ساحت دیده شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شامل تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری است که اختصاص یک ساحت از امر تعلیم و تربیت به هنر و زیبایی شناسی نشان از توجه خاص و تأکید برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت بر این مقوله دارد.
وی افزود: براین اساس در اهداف کلان سند تحول، تربیت انسان خلاق و کارآفرین، سالم و با نشاط، ماهر و خودباور مورد تأکید است و در هدفهای عملیاتی و راهکارهای سند نیز پرورش تربیت یافتگانی که با قدر شناسی و درک زیبا شناسانه پدیدهها و بهرهگیری از قدرت تخیل، مهارتهای اولیه در خلق آثار فرهنگی و هنری را به دست آورند و برای حفظ و تعالی میراث فرهنگی، تمدنی و هنری در سطح ملی و جهانی بکوشند صراحتا ذکر شده است.
مرادی ادامه داد: در بخشهای دیگر سند نیز نکاتی کلیدی گنجانده شده که کاملاً مرتبط با اهداف آموزش هنر است و میتوان به وطندوستی و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی ـ ایرانی و استمرار فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، داشتن روحیه جمعی، کسب شایستگیهای مهارتی و هنری، روحیه کارآفرینی، حفظ و تحکیم وحدت ملی، توجه به فرهنگ بومی، تنوع اقوام و خرده فرهنگها اشاره کرد که بخش اعظم آن از طریق هنر و آموزش هنر در نظام تعلیم و تربیت محقق میشود.
وی تصریح کرد: همچنین در برنامه درسی ملی که بر اساس سند تحول بنیادین تهیه شده است یک حوزه کامل به توضیح و تشریح تربیت هنری اختصاص یافته است.
*«هنر» دمیدن روح تعهد در انسان است
قاسمزادگان با اشاره به اهمیت درس هنر در مدارس، اظهار داشت: هنر دمیدن روح تعهد در انسان است و معلمی که در حوزه هنر آگاه است، این آگاهی را به دانشآموز و به تبع آن به والدین منتقل میکند و به وسیله هنر میشود آموزشهای فراگیر بسیاری از جمله استفاده صحیح از فضای مجازی را به دانشآموزان و والدین و عموم جامعه آموخت.
از سمت راست مجتبی بابائیان، علی یعقوبزاده، حمید قاسم زادگان جهرمی
*وجود 1774 معلم هنر در مدارس تهران/ معلم متخصص هنر فقط 259 نفر
مرادی در ادامه به بیان تعداد معلمان متخصص و غیر متخصص هنر پرداخت و افزود: طی تحقیقی که سال 1393 از وضعیت معلمان هنر شهر تهران انجام دادم، مشخص شد که از میان 1774 ابلاغ درس هنر، تعداد معلمان غیر متخصص 1479 نفر بوده که تنها 259 معلم با رشته هنر مربوط هستند و از این میان تنها 159 نفر فارغالتحصیل رشته آموزش هنر هستند که رشته مطلوب دبیری هنر برای متوسطه اول است.
وی با بیان اینکه معلم هنر مقطع راهنمایی باید به تمام حوزههای هنری آشنایی نسبی داشته باشد، تصریح کرد: معلم هنر باید هدایتگر و تسهیل کننده باشد و لزومی ندارد که متخصصی ماهر در یک رشته از هنرها باشد تا معلم هنر خوبی به حساب آید، بلکه باید انواع دروس مورد نیاز دوره راهنمایی را مطالعه و آزموده باشد تا بتواند در کلاس درس کارشناسی ماهر و هدایتگری موفق باشد.
*فاجعه اختلاف ساعات تدریس معلمان متخصص و غیر متخصص در رشته هنر
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: از مجموع 10 هزار و 125 ساعت درسی هنر، فارغالتحصیلان رشته آموزش هنر تنها 1925 ساعت را در اختیار داشتهاند که اختلاف بین ساعات تدریس معلمان متخصص و غیر متخصص یک فاجعه در آموزش و پرورش ایجاد کرده است و این در حالی است که هر زمان که به مسئولان آموزش و پرورش در خصوص تربیت معلم هنر تذکر میدادیم، عنوان می کردند، اعلام نیازی برای معلم هنر نداریم.
*تدریس هنر توسط مدیران و معاونان مدرسه
مرادی تصریح کرد: خوشبختانه حدود 3 سال است که ساعت درس هنر به 90 دقیقه قبل برگشته است ولی زمانی که معلمی وجود ندارد شوربختانه تدریس این کلاس به معلمان، مدیران و معاونان غیر متخصص داده میشود.
وی با بیان اینکه زمانی در دهه 70 متولیان هنر، 45 دقیقه از 90 دقیقه ساعت هنر را به دیگر دروس بخشیدند، افزود: آن زمان، این درس به درسی نمایشی بدل شد که احتیاجی به معلم متخصص نداشت و کم کم اذهان دانشآموزان، مدیران و مسئولان و والدین از هنر فاصله زیاد گرفت و درس هنر به فراموشی سپرده شد.
مرادی ادامه داد: برای جبران این ضایعه برخی والدین فرزندانشان را به کلاس های خصوصی آموزش هنر فرستادند در صورتی که هنر باید در کلاسهای درس مدارس، زیر نظر معلم متخصص، متعهد و قابل اعتماد به درس هنر آموخته شود.
*تقویت دقت با استفاده از درس هنر در مدارس
بابائیان با بیان اینکه تدریس هنر در دنیا جزو دروسی است که به عنوان پایه پرورش خلاقیت و تمرین و تمرکز برای خلاقیت و دقت استفاده میشود، تصریح کرد: تقویت دقت در درس هنر رقم میخورد و تربیت نیروی خلاق جهت آبادانی کشور در موضوع رشته هنر است و دانشآموزان لازم است در این درس خوب توجه کنند و با مفاهیم زیباشناختی، آشنا شوند تا بتوانند در درسهای دیگر دقت کافی داشته باشند.
*کنکور محوری باعث مرگ درس هنر در مدارس شد
یعقوبزاده با بیان اینکه فرایند حاکم در جامعه آموزش به سمت کنکور محوری رفت، تصریح کرد: برای دانشآموزان در امر کنکور صرفاً درسهایی مانند علوم، زبان، شیمی، فیزیک و زیست پایه حساب شد و طبیعی است کسانی که در این تفکر رشد کردن، در زندگی خلاقیت و مهارت کمتری کسب نمودند.
وی ادامه داد: طبق نظریه هوشهای چندگانه بهره هوشی فقط آیکیو نیست و انسانها دارای هوشهای متفاوتی هستند و آموزش زمانی که به سمت حافظهمحوری و تستمحوری رفت درسهایی مانند انشاء و هنر به حاشیه رانده شد.
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: آموزش و پرورش به هنر اهمیتی نداده است و این موضوع سبب عقب راندن خلاقیت در دانشآموزان شده است و به این موضوع دقت نمیشود که هنر در شیوه تفکر در دروس دیگر هم تأثیرگذار است.
*بی مهری به هنر در مدارس باعث کشف نشدن استعدادهای هنری در کشور
قاسمزادگان با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری توسط معاونت پرورشی، اظهار داشت: در این مسابقات استعدادهای هنری شناسایی و به جامعه معرفی میشد و متاسفانه به دلیل بی مهری به هنر این مسابقات کم رونق شد و به طبع آن بسیاری از استعدادهای پنهان و کشف نشده در حوزه هنر، ناشناخته باقی ماندند.
یعقوبزاده با بیان اینکه ارزشهای معنوی را نیز میتوان هنرمندانه با زبان هنر بیان کرد، تصریح کرد: هنر یک رسانه و ابزاری برای تعالی انسان است به قول فیلسوفی، هنر زندگی را قابل تحمل میکند و خداوند هنر را در تمام طبیعت نشان داده است. با هنر میشود کارآفرینی کرد.
*مؤلفان کتب هنر تجربه کلاسداری ندارند
قاسمزادگان به تألیف کتب درس هنر اشاره کرد و افزود: افرادی که این کتابها را تألیف کردهاند کمتر از اساتید دانشگاه فرهنگیان هستند و از مؤلفان از اساتید دیگر دانشگاهها و تعدادی از معلمان استفاد شده است. دانشجو معلمان و معلمان اعتراض دارند که در تألیف این کتابها افرادی نقش داشتهاند که در کلاسهای درس حضور نداشته و با مشکلات آشنایی ندارند.
یعقوبزاده با بیان اینکه در دهه 60 فردی که مؤلف کتاب درسی میشد باید ابلاغ تدریس درس هنر میداشت، تصریح کرد: از دهه 70 و 80 این قانون رعایت نشد و عملا کسانی که مؤلف کتابهای درسی شدهاند هیچ تجربه کلاسداری نداشتند.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش، مدیریت منسجم وجود ندارد و میشود از تعبیر مجمعالجزایر استفاده کرد و اگر یک ارتباط معناداری بین دفتر تألیف دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش وجود داشته باشد، اثر آن در کلاسهای درس نمایان میشود.
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان افزود: هماکنون شاهد هستیم سازمان پژوهش به عنوان متولی تألیف کتابهای درسی کتابهای خود را تألیف میکند اما آنچه در دانشگاه فرهنگیان برای معلمان آینده تدریس میشود سرفصلهایی قدیمی است و جالب آنجاست که در کلاسهای درس اتفاقات دیگر رقم میخورد و متأسفانه در اکثر مدارس کتاب هنر توسط دانشآموز باز نمیشود چه برسد به اینکه حتی تدریس هم شود.
یعقوب زاده با بیان اینکه درس هنر در مدارس با توجه به سلیقه مدیران تدریس میشود، تصریح کرد: درس هنر نه با استفاده از معلمان هنر بلکه با معلمان غیر تخصصی تدریس میشود و این وظیفه دانشگاه فرهنگیان است که معلمان هنر پرورش دهد.
* برنامه ریزی آموزشی اشتباه، دلیل ایجاد مشکل در تأمین معلم متخصص درس هنر
بابائیان در ادامه به تشریح علت عدم تربیت معلم هنر ماهر و مورد نیاز آموزش و پرورش در کشور پرداخت و افزود: این امر به برنامهریزی آموزشی برمیگردد. از سال 61 تا 69 در مقطع راهنمایی ساعات تدریس هنر 2 ساعت بود و این 2 ساعت تخصیص معلم را آسان میکرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در روستایی که مقطع راهنمایی داشت یک روز معلم هنر به آن مدرسه میرفت و با 6 ساعت تدریس موظف روزش کامل میشد، اما از سال 69 این ساعت نصف شد و در پایههای دوم و سوم راهنمایی تک زنگ شد که این موضوع باعث به دردسر افتادن آموزش و پرورش در تأمین و تخصیص معلم هنر شد. به طوری که در جلسات میگفتند که معلم هنر مشکلزا شده است و این درس باید حذف شود.
*پایین کشیدن فتیله تربیت معلم از سال 76
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معضل توزیع معلم هنر باعث شد که این درس را به افرادی غیر از معلمان هنر بدهند، تصریح کرد: یک تفکری از زمان وزارت آقای نجفی در سال 76 باب شد که چرا باید برای تربیت معلم هزینه نمود؟ بلکه می توان فارغالتحصیلان دانشگاه دیگر را جذب و پس از گذراندن دورهای به عنوان معلم معرفی کرد، در واقع با این تفکر فتیله تربیت معلم پایین کشیده شد. در دولت قبل البته قدری دیر دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد که این امر موجب خوشحالی اساتید و کارشناسان تعلیم و تربیت شد.
مرادی به بیان روشهای جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان پرداخت و افزود: در حال حاضر دو روش در دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو وجود دارد. در ماده 3- بند1 اساسنامه دانشگاه در تبیین وظایف و اختیارات دانشگاه فرهنگیان صراحتا ذکر شده است «تعلیم و تربیت دانشجومعلمان، مدیران و کارشناسانی با شایستگیهای اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفهای و مسلط بر مبانی و شیوههای تربیت اسلامی، در طراز جمهوری اسلامی ایران از طریق آموزشهای بلندمدت، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی» ذکر عبارت آموزشهای بلند مدت در این ماده مشخص می کند که تأکید موسسان دانشگاه بر تربیت دانشجومعلم از طریق آموزشهای بلند مدت و 4 ساله بوده است.
وی ادامه داد: هماکنون 12 سال است که از طریق آموزشهای بلندمدت، معلم هنر جذب نشده است. غیر از سال 91 که حدود 60 نفر در تهران و اصفهان و مشهد در رشته ارتباط تصویری جذب دانشگاه فرهنگیان شدند. متاسفانه این مسئله عدم توجه مسئولین آموزش و پرورش به موارد ذکر شده در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی درباره هنر را نشان می دهد.
*استفاده از دانش آموختگان دانشگاههای دیگر برای معلم هنر پاسخگوی نیاز درس هنر در دوران راهنمایی نیست
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از سال 92 تا کنون جلسات مختلفی با مسئولان قبلی مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در خصوص جذب معلم در رشته هنر داشتهایم، افزود: متاسفانه در عمل هیچ اهمیتی به این موضوع داده نشد و مسئولان بیان می کردند که اعلام نیازی از مناطق مختلف آموزش و پرورش برای جذب معلم هنر نداشتهایم و تربیت معلم هنر صرفه اقتصادی ندارد!
*جای روش های فرعی و اصلی جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان جابهجا شده است
مرادی تصریح کرد: جالب اینجاست، امسال در دفترچه آزمون استخدامی حدود 90 سهمیه به فارغالتحصیلان دانشگاههای دیگر برای شغل دبیری هنر اختصاص یافته است و پرسش اینجاست به چه دلیل در دانشگاه فرهنگیان با وجود زیرساختهای آماده، کلاسهای فراوان، اساتید متخصص و متعدد در گروه هنر، دانشجوی پیوسته هنر جذب نمی شود ولی از شیوه جذب ماده 28 آن هم به این تعداد برای جذب معلم هنر استفاده می شود؟
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ما مخالف شیوههای جذب دانشجو به طرق مختلف نیستیم ولی یادآوری می کنیم که شیوه تأکید شده جذب دانشجو همان ماده 3 اساسنامه است نه روش های دیگر ولی گویا جای روشهای فرعی و اصلی جابهجا شده است و ما در رشتههایی مثل هنر که کرسی فعال و امکانات کامل در دانشگاه داریم دانشجو به روش آزمون استخدامی یا همان ماده 28 میپذیریم!!
*معلم هنر در دوران راهنمایی یا متوسطه اول کنونی باید به تمام حوزه های هنر اشراف حدودی داشته باشد
وی با بیان اینکه مسئله مهمتر اینکه معلم هنر در دوران راهنمایی یا متوسطه اول کنونی باید به تمام حوزههای هنر اشراف حدودی داشته باشد و نه آنکه صرفاً در یک رشته متخصص باشد، تصریح کرد: دقیقاً به همین دلیل است که از آغاز تأسیس مراکز تربیت معلم در سال 60 تاکنون عنوان فارغ التحصیلان دبیری هنر آموزش هنر بوده است. در این رشته دانشجو معلمان با انواع هنرها و روشهای تدریس آن به دانشآموزان متوسطه اول آشنا می شوند. ولی اکنون شاهدیم که آموزش و پرورش با آزمون استخدامی و از میان فارغ التحصیلان دیگر دانشگاهها در رشتههای سینما، معماری، معماری منظر و.... برای دبیری هنر دوره متوسطه اول معلم میپذیرد.
* بیبرنامگی و تأخیر در اعلام ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان در دفترچه سازمان سنجش
مرادی در ادامه به موضوع جذب معلم هنر از طریق دانشگاه فرهنگیان پرداخت و افزود: پس از تشکیل دانشگاه فرهنگیان در سال 91 در تمام رشتهها دانشجویانی گرفته شد که شور و شوقی در کشور ایجاد کرد. به گفته مسئولان وقت از بین یک میلیون شرکت کننده در کنکور، 700 هزار نفر دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند و خواهان تحصیل در این دانشگاه شده بودند.
وی ادامه داد: در این میان حدود 60 نفر هم دانشجوی هنر در دانشگاه فرهنگیان جذب شد. اما در این 4 سال اخیر سیر نزولی قابل توجهی را طی کردهایم و حتی امسال تعداد زیادی از ظرفیتهای اعلام شده از طرف آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان خالی ماند! که این مسئله با توجه به استقبال بی نظیر در سال 91 و نیز خیل عظیم جویندگان کار در کشور باورنکردنی است. این پرسش پیش میآید که چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟
عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه متأسفانه در چند سال اخیر دانشگاه فرهنگیان کدهای ظرفیت خود را دیرتر از دیگر دانشگاهها و در دو روز پایانی فرصت انتخاب رشته اعلام کرد، افزود: این بیبرنامگی و تأخیر موجب میشود که متقاضیانی که در روزهای آغازین کدهای خود را تنظیم میکنند اکثرا از اعلام ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان در دو روز آخر فرصت انتخاب رشته مطلع نشوند و چنانچه هم مطلع شوند با توجه به اینکه اغلب برای تنظیم کدهای انتخابی به افراد ذیصلاح یا مؤسسات مختلف رجوع کردهاند، ریسک تغییر کدها را نمیپذیرند.
مرادی تصریح کرد: این مسئله کلیدی و نیز عدم تبلیغات و معرفی درست دانشگاه موجب شده که اقبال همگانی نسبت به این دانشگاه افت شدیدی پیدا کند و البته در رشته هنر به دلیل اعلام ظرفیتهای بسیار کم، این مسئله خود را بیشتر نشان داده است و با کمال تأسف ما امسال تنها 10 دانشجوی پیوسته برای دبیری هنر در کل کشور جذب کردهایم.
*اقدام اشتباه در تأسیس مدیریت پردیسهای استانی در دانشگاه فرهنگیان و عدم استفاده از ظرفیت اساسنامه در ایجاد دانشکدهها
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: مسئولان از عدم بودجه کافی برای تربیت دانشجوی پیوسته در این دانشگاه خبر میدهند اما پرسش اینجاست که بودجه دانشگاه صرف چه کارهایی میشود؟ دانشجویان هنر و دیگر دانشجویان در واحدها یا همان مراکز آموزش عالی قدیم از کمبود کمد یا تختخواب سالم یا حداقل امکانات رفاهی و آموزشی رنج میبرند اما میزهای مدیران در اولویت است.
وی افزود: در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بحث مدیریت استانی قید نشده است و صرفاً لفظ پردیس دخترانه و پسرانه در هر استان آمده بود، اما به پیشنهاد مسئولین دانشگاه مدیریت پردیس های استانی تصویب و اجرا شد که این مسئله پیچیدگیها و مشکلات زیاد مالی، آموزشی و اداری بسیاری را ایجاد کرده است.
مرادی افزود: متاسفانه در چارت سازمانی جدید مراکز آموزش عالی نیز به واحد یا همان ساختمان تبدیل شدند و مراکزی چون شهید شرافت تهران که بعضا توانمندیهایی در حد چند پردیس را دارند از حداقل امکانات و قدرتهای تصمیمگیری محروم ماندند و برای دریافت همان حداقلها هم باید موافقت چندین لایه مدیریتی را کسب کنند. پیش از این هر مرکزی در جذب دانشجو از جمله دانشجوی هنر موثر بود و در این راستا رایزنی و فعالیت میکرد که هم اکنون این امکان هم از دست رفته است و این یکی از مواردی بود که موجب شد رشتههای هنر مراکز در کشور به تعطیلی کشانده شد.
*محل اصلی زندگی و تحصیل دانشجو معلمان به فراموشی سپرده شده است
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه با وجود ظرفیتهای ایجاد دانشکدهها در اساسنامه دانشگاه در ماده 5، ماده 8 و ماده 15 اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نشده است، تصریح کرد: به جای آن واحدها تأسیس شد که همین امر موجبات نارضایتی بسیار دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی را در پی داشته است. گویا محل اصلی زندگی و تحصیل دانشجویان به فراموشی سپرده شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون بسیاری از رتبههای برتر کنکور سراسری جذب دانشگاه فرهنگیان شدهاند ولی دانشگاه نتوانسته امکانات شایسته و در خور این دانشجویان را در پردیسها و واحدها فراهم آورد. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان یا همان مراکز تربیت معلم قدیم از قدیمیترین و معتبرترین دانشگاههای کشور است و با توجه به اینکه وظیفه خطیر تربیت معلمان بالنده کشور را بر عهده دارد بسیار بیش از این باید به فراهم آوردن شرایط و امکانات مساعد زندگی و تحصیل دانشجویان همت بگمارد.
*عدم رغبت مسئولان برای جذب دانشجو معلم رشته هنر در دانشگاه فرهنگیان
مرادی از تشکیل کمیته ملی احیای هنر به دستور سرپرست دانشگاه در ماههای پایانی سال 93 خبر داد و افزود: جلساتی با وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دانشگاه فرهنگیان و مسئولان مرتبط برگزار شد که در آن جلسات که کارکرد مشورتی داشت در خصوص جذب دانشجو معلم هنر و نیز اقداماتی دیگر در خصوص احیای هنر در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پیشنهادات متعددی عنوان و مکتوب شد که متأسفانه در چند سال اخیر هیچ اقدام موثری در زمینه جذب دانشجوی مورد نظر اساسنامه دانشگاه در رشته هنر از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است.
گفتوگو از حمید امامی