پیک نوروزی
تاریخ 25 اسفند, 1393 - 14:19.
نوروز که نزدیک میشد، شور و حال لحظه سال تحویل، ماهی قرمز، تخم مرغ بازی و گردو بازی باعث می شد تکالیف نوروزی را فراموش کنیم. آن وقت ها همه بچه های کلاس باید یک دفتر صدبرگ برای مشق عید می خریدند، البته دانش آموز تنبل باید یک دفتر دویست برگ می خرید. دفتر به بخش های مختلف تقسیم می شد، بدترین و سخت ترین نوع تکلیف نوروزی دیکته بود، چون آن زمان فقط یک روش برای دیکته نویسی بود، خلاصه باید التماس بزرگترها را می کردی تا از کتاب فارسی دیکته بگویند. همیشه هم این تکلیف به دو سه روز آخر تعطیلات موکول می شد.
کمی جلوتر که آمدیم، پیکها با شکل و شمایل و تصاویر و پرسش های جذابتری همراه شد دیگر از دفتر صدبرگ خبری نبود. کل تکلیف با چاپ رنگی در مدارس توزیع می شد که گاهی در همان روزهای اول نوروز توسط بچه ها تکمیل میشد،البته به گفته برخی از همین دانشآموزان دیروز، عید تبدیل به سختترین روز می شد چرا که باید پیکها به طور کامل تکمیل و خانوادهها نیز پابهپای فرزندان در این پروسه حضور داشته باشند.
اما این روزها پیک های نوروزی از ابتدای اسفند فکر و ذهن همه را به خود مشغول کرده و جای خودشان را به فعالیتهای یادگیری دادند فعالیتهایی که گاهی از فرط سنگینی، دغدغه دانشآموزان و خانوادههایشان میشود و گاهی با لطیفه های بی نمک و یا فعالیت های سطحی جذابیت خود را از دست می دهند. گاهی بیان می شود به استان ها واگذار شده، یا گوشه و کنار می شنویم به معلم کلاس یا بستگی دارد.
بله مسئله بودن یا نبودن تکلیف نورزوی است. عدهای معتقدند که دادن پیک نوروزی، هیچ بار علمی و آموزشی برای دانشآموزان در تعطیلات نوروزی ندارد، اما برخی کارشناسان هم نبود تکلیف را در تعطیلات عید که اغلب حدود 20 روز به طول میانجامد، برای دانشآموزان مضر میدانند! اگر هیچ بار علمی برای دانش آموزان ندارد، چرا انجام می شود؟ و اگر نبودن آن موجب فراموشی مفاهیم علمی و آموزشی می شود، پس پیک تابستانی ضرورت بیشتری دارد،(در این مورد هم اقداماتی در برخی از مدارس وجود دارد).
اما اگر به موضوع آموزش و پرورش یعنی تربیت به عنوان یک فرایند دائمی بنگریم، تعطیلات نوروزی بهترین و مهمترین موقعیت یادگیری یعنی جامعه (خلق) و طبیعت (خلقت)) را برای دانش آموزان فراهم کرده است که می بایست سیاستی روشن و برنامه ای مدون برای آن وجود داشته باشد تا فرصت استثنایی برای تاجران آموزش و پرورش نشود.
بهرحال اگر مسئولیت تولید پیک نوروزی به ادارات کل آموزش و پرورش استانها واگذار شده تا استانها متناسب با جغرافیا، اقلیم و فرهنگ خود به طراحی و تولید بپردازند تا پیکها از جذابیت بیشتری برخوردار باشند، شورای بررسی و تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی می بایست حضوری فعال و پررنگ داشته باشد در این شورا کلیه معاونت ها با عضویت افراد حقیقی و حقوقی ازدانشگاه و حوزه حضور دارند که می بایست ضمن رعایت مفاد مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش مدافع حق آموزش دانش آموزان باشند.