تاثیر بازی در آموزش ریاضی
تاریخ 29 ارديبهشت, 1394 - 08:10.معاون فعالیت های سازمان دانش آموزی مهمترین برنامه های سازمان دانش آموزی در سال ۹۴ را اعلام کرد. برنامه های سازمان در دو گروه دانش آموزی و مربیان تنظیم شده است.
برگزاری کارگاه های مهارت اجتماعی که یکی از مهمترین اولویت های ما است در دو حوزه دانش آموزی ومربیان از خرداد ماه آغاز می شود و تا شهریور ماه ادامه دارد.
مهارت های مورد نیاز دانش آموزان را شناسایی کرده ایم و کارگاه های آموزشی برای فراگیری این مهارت ها برگزار خواهد شد.
معاون فعالیت های سازمان دانش آموزی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ مهارت را به دانش آموزان آموختیم، اظهار کرد: تا سال ۹۵ به دانش آموزان ۴۰ مهارت را خواهیم آموخت.
همچنین اردوهای دانش آموزی با هدف شناسایی دانش آموزان نخبه برای تربیت یاور مربی در استان ها و تربیت مدرس در حوزه مربیان برگزار می شود.
همایش ۳ هزار نفره پیشتازان و فرزانگان مرداد ماه سال جاری در بخش مربیان در اردوگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد و به تبع آن اردوها در استان ها هم برگزار می شود.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب داریم، اظهار کرد: ۵۰۰ هزار عضو تشکل های پیشتازان و فرزانگان هستند و یک میلیون نفر هم با ما در بخش های مختلف همکاری دارند.
معاون فعالیت های سازمان دانش آموزی بیان کرد:همایش بزرگ راهیان معرفت ویژه دانش آموزان حج و عتبات رفته برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به جشنواره تلاش بیان کرد: برگزیدگان ۱۵ رشته مرتبط حوزه تشکیلاتی در شهریور ماه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت مرحله استانی جشنواره اسفند ۹۳برگزار شد و مرحله کشوری آن در شهریور سال جاری برگزار می شود.
دهقانی اظهار کرد:طرح جامع آموزی برای دانش آموزان و مربیان در نظر داریم که برای دانش آموزان یکساله و برای مربیان ۳ سال طول خواهد کشید.
به گفته وی، سازمان دانش آموزی ۱۲ کتاب در حوزه تشکیلاتی در بخش فرزانگان و پیشتازان ویژه دانش آموزان و ۳ کتاب ویژه مربیان تهیه کرده است.
معاون فعالیت های سازمان دانش آموزی با بیان اینکه امسال سال شکوفایی اعزام به عتبات عالیات است، گفت: به دلیل اینکه اعزام به حج عمره متوقف شده است دانش آموز دختر را به همراه مادر ودانش آموز پسر را به همراه پدر به عتبات عالیات اعزام خواهیم کرد که از خرداد ماه اعزام ها آغاز می شود.
به گفته وی، اردوهای کار و تلاش برای دانش آموزان در اردوگاه ها برگزار می شود که دانش آموزان به کار بهسازی و زیبا سازی فضای اردوگاه می پردازند.
آموزش ریاضی به عنوان یکی از مهم ترین دروس پایه، اهمیت بسیار زیادی در هر سیستم آموزشی دارد. ابداع روش هایی نوین در آموزش علوم به خصوص علم بنیادی ریاضی، فعالیتی است که پژوهشگرانی از سرتاسر دنیا به آن اهتمام می ورزند. یکی از این روش ها ادغام ریاضی با بازی است که اثربخشی آن توسط محققینی از کشورمان مورد ارزیابی گرفته است.
افت تحصیلی، یکی از مهم ترین مسائلی است که هر نظام آموزشی می بایست برای جلوگیری از اثرات زیانبار آن چاره اندیشی نماید. در این میان، افت در درس ریاضی یکی از مهم ترین جنبه های افت تحصیلی است که علاوه بر اتلاف منابع مالی و انسانی، اثرات سوء روحی و روانی بر دانش آموزان و خانواده های آن ها بر جای می گذارد.
توجه به احساس و عاطفه در آموزش ریاضی اهمیت زیادی دارد. بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از دانش آموزان به دلیل آن که ارتباطی مشخص بین ریاضی و زندگی واقعی نمی یابند، زمینه های بیزاری از این درس در آن ها شکل می گیرد و این مسئله، یکی از بزرگ ترین موانع یادگیری ریاضی است.
از سوی دیگر یکی از مهم ترین علاقه مندی های هر کودکی، بازی است. طبعا در صورتی که بین بازی های مختلف و آموزش ریاضی رابطه ای نوین شکل بگیرد، می توان انتظار داشت که در یادگیری کودکان تحولی به وقوع بپیوندد و این همان فرضیه ای است که پژوهشگرانی از دانشگاه بوعلی سینای همدان آن را در بوته آزمایش قرار داده اند.
در مطالعه ای که پژوهشگران فوق به انجام رسانده اند، تاثیر آموزش ریاضی از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بررسی گردیده است. در این مطالعه که به روش طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام گردیده با استفاده از نمونه گیری خوشه ای و طی چند مرحله، 50 دانش آموز انتخاب و در دو گروه 25 نفری به نام آزمایش و کنترل (شاهد) مورد آزمون قرار گرفتند.
برای گروه آزمایش، آموزش ریاضی از طریق بازی های گوناگون انجام گردید. برای مثال از طریق مسابقه پرش، مفاهیمی مثل اندازه، طول، متر و سانتی متر آموزش داده شد و همچنین با استفاده از نوار کاغذی و قیچی، دانش آموزان با کمک مربیان به اندازه گیری قد یکدیگر پرداختند.
یافته های این پژوهش که در قالب مقاله ای علمی-پژوهشی در نشریه «روان شناسی مدرسه» دوره 3 شماره پاییز منتشر گردیده است، نشان می دهد که آموزش ریاضی از طریق بازی، به طور معناداری باعث بهبود نگرش دانش آموزان به درس ریاضی می گردد. نتایج حاکی از آن است که عواملی نظیر لذت بردن از درس ریاضی، اهمیت دادن و انگیزش نسبت به آن با این شیوه آموزشی افزایش معنی داری یافته و از سوی دیگر ترس و نگرانی از این درس کاهش قابل توجهی داشته است.
نویسندگان مقاله در تبیین نتایج این پژوهش بیان کرده اند که با توجه به این که کودکان، همیشه به بازی های مختلف علاقه مند هستند، اگر بتوانیم لذت حاصل از بازی را به درس ریاضی پیوند دهیم، می توانیم نگرش آن ها را نسبت به این درس مثبت نماییم. در این راستا لازم است روش هایی را در این زمینه به معلمان ریاضی آموزش داد تا در کنار سایر روش ها، در آموزش ریاضی به کار گیرند. وی اضافه کرد: