از آنجایی که تعطیلات ناشی از کرونا و سایر عوامل پیشبینی نشده همچون آلودگی هوا، سیل، زلزله و... باعث شده بخشی از سرفصلهای آموزشی (حدود 30 درصد) و امتحانات پایانی ناتمام بماند، بنابراین از پرسشهای مهم و دغدغههای دانشآموزان و خانواده در این روزها این است که ادامه سال تحصیلی چگونه خواهد بود؟
بهگزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا؛ سناریوهای بازگشایی مدارس پس از کرونا» آمده است:
از ابتدای اسفندماه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزشوپرورش بهدلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور بهتدریج تعطیل شدند و وزارت آموزشوپرورش برای جلوگیری از اختلال و انقطاع فرایند یاددهی ـ یادگیری آموزش الکترونیکی را در بستر رسانه ملی و شبکههای اجتماعی داخلی در دستور کار قرار داد. از آنجایی که تعطیلات ناشی از کرونا و سایر عوامل پیشبینی نشده همچون آلودگی هوا، سیل، زلزله و… باعث شده بخشی از سرفصلهای آموزشی (حدود 30 درصد) و امتحانات پایانی ناتمام بماند، بنابراین از پرسشهای مهم و دغدغههای دانشآموزان و خانواده در این روزها این است که ادامه سال تحصیلی چگونه خواهد بود؟
با توجه به فرضهای مختلف درباره کنترل ویروس کرونا، سه سناریو برای بازگشایی مدارس پیشنهاد میشود:
ملاحظات کلی درخصوص بازگشایی مدارس
ـ آموزشهای الکترونیکی وزارت آموزشوپرورش فقط، مکمل فرایند یادگیری است و نه جایگزین آن؛ بنابراین برگزاری کلاسهای حضوری در مدارس برای تعمیق و اتمام فرایند یادگیری بهویژه ارزشیابی تحصیلی ضروری است.
ـ بعد از بازگشایی مدارس ضروری است حداقل به مدت یک ماه کلاسهای حضوری برای جبران عقبماندگیها دایر باشند.
ـ از ظرفیت روزهای پنجشنبه، افزایش ساعات آموزش در روزهای هفته و شیفت مخالف مدارس تکنوبته برای جبران بخشی از عقبماندگیهای درسی و افت تحصیلی استفاده شود.
ـ در ارزیابی پایان سال تحصیلی، تمرکز و حجم عمده بارمبندی نمرات بر آموختههای نیمسال اول تحصیلی باشد.
ـ آزمون سراسری کنکور حداقل به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم برگزار شود.
ـ کلاسهای آموزشی بهتناسب زمان کنترل ویروس کرونا در استانها و مناطق جغرافیایی مختلف کشور بازگشایی شوند و تصمیمگیری در این حوزه به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزشوپرورش استانی و شهرستانی مصوب 1372 بر عهده شورای آموزشوپرورش استان و شهرستان با هماهنگی ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا میباشد.
ـ شورای آموزش و پرورش استانها و شهرستانها مرجع تصمیمگیری درخصوص انتخاب شیوه برگزاری کلاسهای جبرانی برای دانشآموزان شهرها و مناطق گرمسیری، روستایی و عشایری با توجه به محدودیتهای ویژۀ این مناطق میباشد.
سناریوهای بازگشایی مدارس متناسب با دورۀ زمانی کنترل ویروس کرونا
سناریو اول) اگر مدارس تا پایان فروردین تعطیل باشند:
با توجه به اینکه بنا بر اظهارنظرهای مسئولان وزارت آموزشوپرورش تا کنون تدریس حدود 70 درصد محتوی آموزشی کتابهای درسی تحقق یافته است و تنها حدود 30 درصد حجم کتابهای درسی باقی مانده است، اگر مدارس در پایان فروردین امکان بازگشایی یابند، میتوان بدون تغییر تقویم آموزشی، یعنی تا پایان اردیبهشتماه و با احتساب دایربودن کلاسهای درس در روزهای پنجشنبه و ساعات اضافه آموزشی دیگر روزهای هفته حجم باقیمانده کتابهای درسی را به پایان برد و امتحانات را نیز در خردادماه برگزار نمود. آزمون سراسری کنکور نیز حداقل دو هفته بعد در تیرماه برگزار میشود.
سناریو دوم) اگر مدارس تا پایان اردیبهشتماه تعطیل باشند:
در صورتی که مدارس تا نیمه یا پایان اردیبهشتماه تعطیل باشند با توجه به حجم باقیمانده از محتوی کتابهای درسی، نمیتوان سال تحصیلی را پایانیافته تلقی کرد و نیاز به ادامۀ آموزش حضوری حداقل به مدت یکماه در خردادماه با احتساب برگزاری کلاسهای درس در روزهای پنجشنبه میباشد. ازسوی دیگر، از آنجایی که براساس قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال، مصوب 1376، سال تحصیلی تا پایان اردیبهشتماه پایان مییابد و امتحانات در خردادماه برگزار میشوند؛ بنابراین وزارت آموزشوپرورش در این سناریو باید اجازه برگزاری کلاسهای درسی در خردادماه را از مجلس شورای اسلامی اخذ نماید. کلاسهای درسی در خردادماه و امتحانات پایانی در این حالت در تیرماه برگزار میشود و با توجه به تاریخ آخرین امتحان نهایی پایۀ دوازدهم، آزمون کنکور سراسری در نیمه اول مردادماه برگزار میشود.
سناریو سوم) اگر مدارس تا پایان خردادماه تعطیل باشند:
در صورتی که کلاسهای درس تا نیمه یا پایان خردادماه تعطیل باشند، از یکسو نظام آموزشی تا این تاریخ بیش از سه ماه تعطیل شده است و ازسوی دیگر آموزشهای از راه دور وزارت آموزشوپرورش طی این مدت بخشی از افت تحصیلی و عقبماندگی دانشآموزان را جبران کرده است، بنابراین به مدت یک ماه (حدوداً تا پایان تیرماه) با احتساب روزهای پنجشنبه کلاسهای جبرانی، رفع اشکال و پرسش و پاسخ برگزار شود و امتحانات نیز بلافاصله در مردادماه یا شهریورماه برگزار شوند. در این صورت به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایۀ دوازدهم (حدود دهم شهریورماه)، آزمون کنکور سراسری برگزار میشود. با توجه به برگزاری دیرهنگام کنکور سراسری، میتوان پذیرش دانشجویان جدیدالورود را به آبانماه یا نیمسال تحصیلی دوم منتقل کرد.
ارسال نظر