عضو هیأت داوران پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم رشد را به شکل آنلاین یک فرصت خواند و گفت: برگزاری آنلاین جشنواره امکان دسترسی علاقمندان به این عرصه را در شهرستانها و همه مراکز فراهم میکند.
عضو هیأت داوران پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد در گفت وگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم رشد را به شکل آنلاین یک فرصت خواند و گفت: برگزاری آنلاین جشنواره امکان دسترسی علاقمندان به این عرصه را در شهرستانها و همه مراکز فراهم میکند، حتی دانشآموزان و معلمان میتوانند آثار را در زمان مناسبتر و با تمرکز بیشتر مشاهده کنند اما یقیناً این امر نیازمند یک تبلیغ رسانهای و اطلاعرسانی مناسب است.
وی درباره ملاکهای داوری در این دوره گفت: با وجود اینکه آثار زیادی به این جشنواره ارسال شده بود اما پس از گذر از بررسی هیأت انتخاب، 31 اثر به دست ما رسید که 17 اثر داخلی و 14 فیلم خارجی را شامل میشد. در مسیر داوری ما سعی کردیم که هم ملاکهای آموزشی برای مخاطب دانشآموز و بزرگسال را مدنظر قرار دهیم و همزمان مباحث تکنیکی را نیز در اثر دنبال کنیم.
او افزود: به نظر من همیشه آثاری که سعی دارند، پیام آموزشی خود را بهصورت مستقیم به مخاطب ارائه کنند، نتیجه معکوس دریافت میکنند و معمولاً تأثیرگذار نیستند زیرا عموماً این نوع از فیلمها به لحاظ تکنیکی نیز دچار ضعف هستند به همین خاطر توجه چندانی را بر نمیانگیزند. بنابراین در داوری ما سعی کردیم که این نکات را نیز مدنظر قرار دهیم و آثاری را که میتوانند بیشتر به دل بنشینند و حتی روی مخاطب عام تأثیرگذار باشند، مدنظر قرار دهیم.
عضو هیأت داوران پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، ادامه داد: به نظر سطح آثار هنرمندان داخلی و خارجی در این رویداد همتراز بود البته آنچه که ما دیدیم ماحصل تلاش و دیدگاه موشکافانه اعضای هیأت انتخاب بود که کارها را با دقت و وسواس گزینش کرده بودند اما شاید در آثار خارجی به دلیل تعداد بالای کشورهای شرکت کننده و کمیت فیلمها، آثار بهتری انتخاب شده بودند و کارها از جهاتی جذابتر بودند اما در کار هنرمندان ایرانی نیز نمونههای قابل توجه و درخشانی وجود داشتند که باید مورد توجه قرار گیرند.
بوستانی، آثار هنرمندان ایرانی را دارای رشدی قابل توجه به لحاظ تکنیکی دانست و گفت: به نظر من طی دهه اخیر، آثار فیلمسازان ما بهخصوص جوانها از نظر تکنیکی رشد داشته و روز به روز کارها خوش آب و رنگتر و شکیلتر میشود اما از سوی دیگر و در یک نگاه کلان و فراتر از این جشنواره، متأسفانه حساسیتها بر روی فیلمنامه، پیام اثر و شکل انتقال آن کمتر شده که جای بسی تأسف دارد.
او بیان کرد: بهعنوان یک فیلمساز فکر میکنم که همواره شکل جشنوارههای موضوعی با مشکلاتی رو به رو است زیرا از آنجایی که برای این رویداد کاری سفارش داده نمیشود، بنابراین ممکن است حتی فیلمسازان آثار بی ربط را نیز با امیدهای واهی به جشنواره ارسال کنند، به همین خاطر تعیین این موضوع که چه نوع آثاری واجد شرایط حضور هستند، اندکی سخت است اما همین که 70 درصد بتوانیم معیار و شعار جشنواره را محقق کنیم، عالی است.
عضو هیأت داوران پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، برگزاری این رویداد به شکل آنلاین را امری ناگزیر خواند و گفت: به دلیل بحران کرونا همه رویدادها مجبور هستند که به روند برگزاری آنلاین تن دهند اما به نظر من از آنجایی که اغلب مخاطبان این جشنواره دانشآموزان و معلمان هستند، شاید این شکل از برگزاری به همراه تمهیداتی که برای نمایش آثار در شبکههای سراسری صدا و سیما در نظر گرفته شده است، بتواند حتی باعث رشد مخاطب نیز شود کما اینکه امسال در جشنواره سینما حقیقت و فیلم کوتاه نیز شاهد این امر بودیم که مخاطبان آنلاین بیشتری جذب شدند.
بوستانی ادامه داد: برگزاری آنلاین جشنواره امکان دسترسی علاقمندان به این عرصه را در شهرستانها و همه مراکز فراهم میکند، حتی دانشآموزان و معلمان میتوانند آثار را در زمان مناسبتر و با تمرکز بیشتر مشاهده کنند اما یقیناً این امر نیازمند یک تبلیغ رسانهای و اطلاعرسانی مناسب است.
بر اساس این گزارش، پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد 25 الی 29 بهمن ماه برگزار میشود.
انتهای پیام
ارسال نظر