تولید اجزای غیرمکتوب بسته‌های تربیت و یادگیری فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش



رئیس گروه برنامه‌ریزی و پژوهش برق و رایانه دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش، "برنامه راهبردی تولید محتوا و تکمیل اجزای غیر مکتوب بسته‌های تربیت و یادگیری" را تشریح کرد.

مجتبی روح اللهی به عنوان مسئول "برنامه راهبردی تولید محتوا و تکمیل اجزای غیرمکتوب بسته‌های تربیت و یادگیری" در گفتگویی در خصوص اهداف این برنامه اظهارداشت: سال گذشته در این دفتر تولید و تدوین فیلم آموزش هنرجو 126 عنوان درسی شاخه‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش جهت بهره‌برداری از طریق رمزینه‌های سریع پاسخ محقق شد.

وی افزود: این برنامه راهبردی با آسیب شناسی و نیازسنجی مجدد، برنامه‌های، تولید و تدوین فیلم آموزش هنرجو 138 عنوان؛  تولید محتوای چندرسانه ای پویانمایی و موشن گرافیک بیش از صد قطعه؛ تولید محتوای تعاملی ( کاردانش و مکانیک خودرو و.... ) بیش از 20 درس؛ انجام مطالعات و تدوین شرح خدمات تولید واقعیت مجازی و افزوده؛ را در سال 1401 دنبال می کند.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پژوهش برق و رایانه دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: با توجه به اهمیت تکمیل اجزای بسته‌های تربیت و یادگیری شامل فیلم، موشن گرافیک، پویانمایی و نرم افزارهای تعاملی بر اساس برنامه های درسی امید است با مشارکت هنرستان‌ها، دستگاه‌های بازار کار و سایر دفاتر این برنامه محقق شود. به منظور توسعه عدالت آموزشی، توسعه مشارکت، کاهش تصدی گری و توجه به شعار سال این محتوا با مشارکت 8 شرکت فنی _هنری در 12 استان تولید خواهد شد تا در بسترها و سکوهای فناورانه مختلف بهره برداری شود. در این فرایند استانداردهای تخصصی_ علمی، فنی_ هنری، ارزشی_فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.  

مسئول "برنامه راهبردی تولید محتوا و تکمیل اجزای غیر مکتوب بسته‌های تربیت و یادگیری" بیان کرد: تاکنون محتوای فیلم آموزش هنرجو 14 عنوان درسی جهت بارگذاری در سامانه شبکه ملی رشد به دفتر مربوطه تحویل داده شده است. فرایند تولید سایر فیلم های آموزش هنرجو در حال انجام است و انتظار می رود محتوای نهایی آنها تا پایان مردادماه برای دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ارسال گردد. البته شرح خدمات  موشن گرافیک، پویا نمایی، نرم افزارهای تعاملی نیز تدوین و جهت سفارش به شرکت های مشارکت کننده ارائه شده است. 

وی درخصوص شرح محتوایی و علمی برنامه افزود: دروسی که در سال گذشته فیلم نداشتند امسال در اولویت قرار گرفتند و کارشناسان شرح خدمات و سناریوهای مربوطه را تهیه و با مشارکت هنرموزان و شرکتهای فنی هنری مراحل پیش تولید، تولید، تدوین فیلمها در محیط های واقعی، کارگاه‌های هنرستان ها و استودیوها محتواهای مهارتی ضبط و تولید می کنند. در استانداردهای تهیه شده مقرر شده محتواها بر اساس مراحل کاری هر واحد یادگیری در قالب قطعات 5 تا 7 دقیقه‌ای تولید و تدوین شود.

روح اللهی به نقاط قوت و ضعف پروژه اشاره کرد و گفت: مناسب بود این برنامه‌ها همزمان با تالیف کتابهای نونگاشت در سال های 95 تا 97 اقدام می‌شد تا هنرجویان از یک بسته تربیت و یادگیری جامع بهره ببرند. با توجه به اهداف شاخه‌های فنی وحرفه‌ای کاردانش در تربیت کارگرماهر و کمک تکنسین بدون شک فیلم‌های آموزش هنرجو و محتواهای چندرسانه ای و تعاملی نقش بسیار پررنگی در تحقق شایستگی های تبیین شده به صورت تلفیقی خواهد داشت.

وی تاکید کرد که این برنامه‌ها مناسب است طبق اهداف مشخص شده در برنامه‌های درسی رشته‌ها محقق شود. با توجه به اهمیت آموزشهای ترکیبی در سال تحصیلی 1401_ 1402 ضمن بهره برداری از این‌محتوای غنابخش کیفی امید است بتوان از این بسترها در کاهش حجم‌ محتوای کتاب‌های درسی نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

Image CAPTCHA