گردهم‌آمدن همه ظرفیت‌ها برای تعلیم و تربیت در جشنواره یازدهم رشد ضروری است



مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گردهم‌آمدن همه ظرفیت‌ها برای تعلیم و تربیت را از ویژگی‌های مهم یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر محمدصالح مذنبی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری «یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد»، ضمن بیان این مطلب که جشنواره ملی یازدهم می‌تواند همه ظرفیت‌ها را برای موضوع تعلیم و تربیت، به‌ویژه جریان برنامه‌ریزی درسی و آموزشی کشور، گرد هم بیاورد، اظهار کرد: «بر این اساس، قصد بر این بوده است که تمامی استعدادها، ابتکارها و خلاقیت‌هایی که امروز در بخش‌های گوناگون و به عبارت دیگر در جای‌جای کشور مشاهده می‌شوند، به‌جای اینکه به محدوده جغرافیایی مشخصی محدود شوند، در مقیاس گسترده‌تری مورداستفاده قرار گیرند.»

وی ادامه داد: «آموزش‌وپرورش به‌جای اینکه صرفاً تصدی‌گری را بر عهده داشته باشد و با ظرفیتی محدود، امر مهم و راهبردی تعلیم و تربیت را در کشور رقم بزند، می‌تواند همه افرادی را که می‌توانند در مقیاس ملی به آموزش‌وپرورش کمک کنند، گرد هم بیاورد. کما اینکه این موضوع به‌طور قطع دغدغه چند‌ ساله همه صاحب‌نظران، علاقه‌مندان، مدیران و کارشناسان این وزارتخانه در سطوح گوناگون بوده است و خواهد بود. به این ترتیب، اگر ما بخواهیم کاری شایسته و متناسب برای نسل امروز و آینده خود انجام دهیم، در گام نخست باید آموزش‌وپرورش در اولویت تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها در کشور قرار داشته باشد. ضمن اینکه همه امکانات و ظرفیت‌ها بسیج شوند و سازمان داده شوند تا این اتفاق ارزشمند رقم بخورد.»

تنوع و تکثر مأموریت‌ها و نیازها در حوزه آموزش‌وپرورش

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: «با توجه به تنوع و تکثر مأموریت‌ها و نیازها در حوزه آموزش‌وپرورش، به‌طور قطع وقتی این فرصت برای نقش‌آفرینی همه نهادهای ذی‌ربط فراهم می‌شود، کار فاخر و شایسته‌ای رقم خواهد خورد. به این ترتیب، ما به جای اینکه در یک موقعیت رقابتی با بخش‌های دیگر قرار گیریم، بسترساز و زمینه‌ساز این امر خواهیم بود که تمامی کسانی که در کشور و در بخش‌های گوناگون با محوریت حوزه تعلیم و تربیت خدمت و ایفای نقش می‌کنند، احساس کنند با حضورشان در این جشنواره فرصتی برای آن‌ها فراهم می‌شود تا به نحو احسن تولیدات و ظرفیت‌هایشان را به نمایش بگذارند و آن را به مخاطبان و دیگر دستگاه‌های متولی عرضه کنند. این شرایط به‌ویژه شامل ابتکاراتی می‌شود که در مؤسسات و فضاهای گوناگون در حوزه آموزش صورت می‌گیرند.»

دکتر مذنبی تصریح کرد: «در این راستا مسیر بحث در نشست کنونی بر اساس پیشنهاد‌های ارائه شده و نظرات ارسالی به دبیرخانه مشخص شده است و امید می‌رود در این دوره از جشنواره شاهد اقدامات و اجرایی‌شدن برنامه‌های جدید و خوبی باشیم.»

وی با تشکر از حضور حاضران در این جلسه اظهار کرد: «جشنواره دهم در سال گذشته در شرایطی برگزار شد که به‌واسطه شیوع کرونا و غیرحضوری‌شدن مدرسه‌ها، که آسیب‌هایی را نیز در پی داشت، امکان گستردگی در آن‌ها و برپایی جلسات گوناگون و علاوه بر آن، اجرایی‌شدن برنامه‌هایی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، نداشت. بنابراین، بیشتر برنامه‌ریزی‌های جمعی، آموزشی و کارگاهی به‌صورت غیرحضوری برگزار شدند.»

ضرورت توجه دو بخش درونی و بیرونی در حوزه آموزش

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین محورهایی که در جشنواره باید مدنظر قرار گیرد، این بوده که به دو بخش درونی و بیرونی در حوزه آموزش توجه شود، تصریح کرد: «بر این اساس، بخش‌های فعال در این وزارتخانه، معلمان، مربیان و هنرآموزان، دانش‌آموزان و هنرجویان به‌عنوان بخش درونی باید در آن مشارکت داشته باشند. در خارج از این وزارتخانه نیز شرکت‌ها و مؤسسات علمی و آموزشی فعال در تولید محتوای الکترونیکی دولتی و غیردولتی نقش‌آفرین خواهند بود.»

مروری بر آمارهای جشنواره رشد در سال گذشته

دکتر مذنبی با اشاره به آمار و ارقام مربوط به جشنواره یازدهم اظهار کرد: «در مجموع 9 هزار و 769 نفر در فراخوان جشنواره سال گذشته مشارکت کردند که به‌طور عمده دانشجومعلمان و دانش‌آموزان بوده‌اند.»

به گفته مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، از این تعداد 11 هزارو 372 اثر در دوره دهم دریافت شدند. در آمارهای تفکیکی از آثار ارسالی، مشخص است که غالب آثار فیلم یا صوت بوده‌اند. فیلم‌ها بیشتر در قالب گرافیک متحرک (موشن‌گرافی) و یک تعداد هم نرم‌افزار آموزشی بودند که در آیین اختتامیه برای مخاطبان در سراسر کشور به اجرا گذاشته شدند.»

مذنبی در ادامه به آمارهای شرکت‌کنندگان در جشنواره دهم، اشاره‌ کرد و گفت: «تعداد معلمان شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره 6166 نفر بود. علاوه بر این، دو هزار و 267 دانش‌آموز، 258 هنرجوی، 617 هنرآموز و 403 دانشجو‌معلم نیز در این رویداد بزرگ آموزشی حضور داشتند. ضمن اینکه 81 شرکت و مؤسسه و 6 مدعو خارج از کشور هم در آن مشارکت داشتند.»

ویژگی‌های بارز جشنواره دوره دهم

وی با بیان اینکه آثار دریافت‌شده و به مرحله انتخاب رسیده 7061 اثر بود که 4308 اثر نیز در مرحله انتخاب و داوری از دور خارج شدند، اضافه کرد: «از ویژگی‌های بارز دوره دهم این بود که طراحی سامانه برخطی برای تسهیل و تمهید مقدمات مشارکت گسترده معلمان و دانش‌آموزان و هنرجویان و هنرآموزان و مؤسسات غیردولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان مدنظر قرار گرفت.»

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در ادامه مشارکت گسترده با معاونت‌های آموزش ابتدایی، معاونت آموزش متوسطه و معاونت پرورشی را در جهت هم‌افزایی و اطلاع‌رسانی و مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در تولید آثار روزگار همه‌گیری بیماری کرونا را که از طریق سامانه برخط فراهم شد، از دیگر ویژگی‌های جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد در سال گذشته بر شمرد.

تمرکز محورهای فراخوان جشنواره بر تمامی درس‌ها

مذنبی خاطرنشان کرد: «تمرکز محورهای فراخوان جشنواره بر تمامی درس‌ها و بخش‌های کتاب‌های درسی ابتدایی، متوسطه‌های اول و دوم نظری و همچنین 106 عنوان کتاب فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در رشته‌های فیلم، پویانمایی، گرافیک متحرک (موشن‌گرافی)، داده‌نگاشت (اینفوگرافی)، بازی‌های تعاملی، تصویر سه‌بعدی، پادکست، صوت و گرافیک هم از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، ارتقا و افزایش جوایز و حمایت مادی به میزان تقریبی سه برابر و تخصیص جوایز به صاحبان آثار برتر حائز در رتبه‌های اول تا دهم در تمامی گروه‌ها هم مقوله مهمی است که در زیرمجموعه ویژگی‌های مهم جشنواره سال قبل جای می‌گیرد.

برگزاری شش کارگاه آموزشی مهارت‌افزایی تولید محتوای الکترونیکی برای معلمان منتخب استان‌ها، با همکاری مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی نیز مقوله دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و ادامه داد: «بهره‌برداری از آثار منتخب در رمزینه پاسخ‌سریع کتاب‌های درسی، با موافقت صاحبان آثار، از جمله اقدامات انجام‌شده این دوره بوده است.»

 مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: «به موارد اشاره‌ شده باید برگزاری نشست علمی «تولید محتوای الکترونیکی، فرصت‌ها و چالش‌ها» توسط دبیرخانه جشنواره با ارائه احسان طوفانی‌نژاد را نیز اضافه کرد که از جمله برنامه‌های هدفمند، راهبردی و در راستای ارائه الگوهای عملیاتی و استاندارد به تولیدکنندگان بود.»

مذنبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «سال گذشته معاونت آموزش ابتدایی مشارکت گسترده‌ای در این جشنواره داشت. علاوه بر این، تعامل میان معاونت پرورشی و متوسطه بسیار پررنگ و تمرکز محورهای جشنواره بر درس‌ها و کتاب‌های درسی نیز به‌خوبی مشهود بود. افرادی که اثرشان را به این جشنواره می‌فرستادند، می‌دانستند آثارشان تنها قرار نیست دیده و تقدیر شوند، بلکه هم دیده، هم داوری و هم از آن‌ها تقدیر می‌شود؛ ضمن اینکه در کتاب‌های درسی نیز مورداستفاده قرار خواهند گرفت.»

استفاده از آثار در کتاب‌های درسی

وی با بیان اینکه آثاری که استانداردهای لازم را داشتند و از کیفیت لازم برخوردار بودند، در کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار گرفتند، افزود: «البته در این زمینه یک ارزیابی جدی نیز صورت گرفت. اینکه چرا نمی‌توان از تمامی آثاری که معلمان تولید محتوا می‌‌کنند و حتی مرحله انتخاب را هم‌ پشت سر می‌گذارند، در جریان برنامه‌ریزی درسی استفاده کرد؟ البته در این خصوص ارزیابی‌های بیشتری در جلسات آینده صورت خواهند گرفت.»

مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: «همان‌طور که اشاره شد، تقدیرها نیز بحث پررنگی در دوره گذشته بودند. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی میزان تقدیرها را به سه برابر افزایش داد تا شرکت‌کنندگان در جشنواره دل‌گرم شوند. از سوی دیگر، بخشی از این آثار نیز در رمزینه‌های پاسخ‌سریع مورداستفاده قرار گرفتند. در توضیح بیشتر در این باره باید گفت، از سال گذشته این رمزینه‌ها به کتاب‌های درسی اضافه شده‌اند. در واقع هم محتوای افزوده رمزینه‌ها را دارند و هم متن درسی را شامل می‌شوند.»

مذنبی گفت: «در کنار آنچه اشاره شد، در آیین اختتامیه برای شرکت‌کنندگان نشست علمی بسیار خوبی برگزار شد تا مروری بر آنچه گذشت داشته باشند و محورهای مهم در حوزه تولید محتوا و بحث‌های کاربردی مدنظر قرار گیرند؛ اینکه اگر معلمی بخواهد تولید محتوای خوبی کند، در واقع چگونه و از چه طریقی باید بهره ببرد. در این راستا هم‌صحبت‌هایی مطرح شد و نتایج در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.»

امکان مشارکت و جلب همکاری در محتوا و رمزینه‌ها

مهم‌ترین دستاوردهایی که مسئولان آموزش‌وپرورش در دوره دهم شاهد آن بودند، بحث دیگری بود که وی به آن اشاره کرد. اینکه امکان مشارکت و جلب همکاری‌ها، هم در محتوا و هم در رمزینه‌های پاسخ‌سریع و علاوه بر آن در شبکه ملی مدارس و گسترش فرهنگ تولید محتوا در سطح مدیران و معلمان، در کنار بخش‌هایی که قبلاً ظرفیتی برای آن‌ها فراهم نبود، محورها و دستاوردهایی بودند که به آن‌ها توجه شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

Image CAPTCHA