معاون دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش، تدوین راهبرد آموزش ترکیبی در برنامههای درسی رشتههای فنیوحرفهای و اشاعه آن را تشریح کرد.
معصومه سلطان رضوانفر به عنوان مسئول کارگروه تخصصی تدوین چارچوب برنامه درسی رشتههای فنیوحرفهای با رویکرد ترکیبی و اشاعه آن در گفتگویی در ارتباط با مأموریت و انتظارات وزارت آموزش و پرورش و همچنین سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت: به دنبال تهیه برنامههای درسی سالهای گذشته برای شرایط ویژه سال 1401-1400 و تجارب بدست آمده، بیش از نیاز به یک برنامه درسی جدید، نیاز به راهبردهای به روز برای اجرای برنامههای درسی موجود که بتواند پاسخگوی نیازها، اقتضائات و محدودیتهای بهوجود آمده باشد احساس میشد. در این راستا در سال جاری طرحی با عنوان «راهبردهای ترکیبی در برنامه درسی رشتههای فنیوحرفهای» در دستور کار این دفتر قرار گرفت و کارگروهی متشکل از کارشناسان، ذینفعان و خبرگان این آموزشها تشکیل شد.
وی افزود: هدف این برنامه راهبردی تعیین راهبردها یا استراتژیهایی متناسب با برنامه درسی هر یک از رشتههای شاخه فنیوحرفهای بود. نتایج تصمیمگیریهای این طرح در آموزش هنرآموزان (معلمان) قابل بهرهبرداری خواهد بود.
معاون دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش گفت: برای دستیابی به نتایج مفید و کاربردی ابتدا آسیبشناسی برنامههای سال گذشته تهیه شد و با استفاده از نتایج بدست آمده، تدوین چارچوب راهبردهای آموزش ترکیبی در برنامه درسی رشتههای فنیوحرفهای را به انجام رساندیم. سپس این راهبردها با استناد به الزام و دلالتهای اسناد بالادستی از جمله، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام برنامه درسی، برنامه درسی ملی، تدوین شدند و بعد از مرحله اعتباربخشی توسط خبرگان و متخصصان موضوعی، بر اساس «عناصر برنامه درسی» و اقتضائات کلیه رشتههای شاخه فنیوحرفهای برای اجرا در سطح هنرستانهای کشور، اشاعه و توزیع خواهد شد.
رضوانفر در خصوص انجام این برنامه که از منظر کاربرد از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد، گفت: طی گفتگوهای کارشناسی مقرر شد جهت تدوین راهبرد، تعیین یک چارچوب برای توصیف برنامه درسی الزامی باشد. به همین منظور با سنتزپژوهی و مطالعات کتابخانهای، الگوی مناسب انتخاب شد. سپس در گروه کانونی و در طی چند جلسه مشخص شد که برای تبیین پیچیدگی عناصر برنامه درسی، این الگو باید متناسب با شاخه فنیوحرفهای در کشور بهینه شده است. در ادامه، تعداد یازده نمونه کار برگ آماده و برای کمیسیونهای برنامهریزی هر رشته ارسال شد (مجموعاً 34 رشته). از این نمونه برگها اولویت اقتضائات هر عنصر در راهبرد آموزش ترکیبی در برنامه درسی به تفکیک هر رشته مشخص شد. در چارچوب مشخص شده، عناصر و مؤلفهها و نقشها تعریف و جایگزین شده است.
معاون دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش افزود: با وجود محدودیتهای موجود در آموزش مبتنی بر شایستگی و مهارتها در محیط واقعی، با همراه کردن فناوریهای آموزشی، فرصت گرانبهایی بهدست خواهد آمد تا مدیران، هنرآموزان و خانوادهها ورود فناوری را در کلاسها و کارگاههای آموزشی تجربه نمایند.
وی افزود: نظام آموزش و پرورش ایران نیز همزمان با جهان، در دو سال گذشته اثرات و چالشهای آموزش مجازی را تجربه نموده و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش در سالهای 1399 و 1400 اقدام به تدوین راهبردهایی برای اجرای برنامه درسی در دوران همهگیری بیماری کرونا نمود. اما نقاط ضعف آن را میتوان چنین تشریح کرد که با توجه به اینکه آموزشهای فنیوحرفهای را صرفاً در محیط واقعی کار باید آموزش داد و تمرین و آموزش مهارت جز با انجام مهارت میسر نخواهد بود، لذا این تهدید را به فرصتی مبدل کردهایم و با استناد به برنامه درسی ملی، زمینه بهرهگیری هوشمندانه ازفناوریهای نوین آموزشی و استفاده از آنها را با نگاه تقویتی- تکمیلی یا توانمندسازی (نه نگاه جایگزینی و واگذاری) دنبال کنیم.
رضوانفر بیان داشت: انتظار این است که بعد از طراحی و نهایی سازی این راهبردها در جهت اشاعه و توزیع آن هماهنگیهای لازم بهعمل آید و همچنین شرایط اجرای آن و بسترسازی برای تهیه و در مواردی تکمیل مواد و منابع و رسانههای آموزشی الکترونیکی فراهم آید.
انتهای پیام
ارسال نظر