ناشر، بازوی آموزش و پرورش است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا اظهار کرد: در طول برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب طبق جدول تنظیم شده هر روز یک یا 2 نفر از ناشران و مولفین کتاب های آموزشی و کمک آموزشی با حضور در غرفه دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به سئوالات دانش آموزان و فرهنگیان پاسخ می دهند.

آنچه در پی می آید حاصل گفتگوی بزرگ نیا خبر نگار پانا با سرکار خانم انصاری است:

کارشناس سازمان پژوهش در درس علوم تجربی مقطع دبستان و متوسطه اول در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا درخصوص وضعیت نشر کتاب های کمک آموزشی در این حوزه با ذکر این مطلب که قابلیت دانش افزایی کتاب ها برای ما بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: اکثر ناشران این بخش دارای تجارب بالا در نشر کتاب های علوم هستند خصوصا در بخش کمک آموزشی کتابهای قابل توجهی برای تایید به ما ارسال می شوند که محتوایی هستند و در مسیر دانش افزایی گام برمی دارند.

وی افزود: هدف از انتشار کتاب های کمک درسی علوم این است که دانش آموز فکرکردن و تحلیل را یاد بگیرد و در کنار آن بتواند آزمون ها را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد، اما ناشران بیشتر در بخش آزمون ها فعال هستند. با توجه به اینکه بخش آزمون ها با محور قرار دادن حافظه، بر حفظ کردن جواب ها تاکید دارد، با اهداف ما که مهم ترین‌شان یادگیری از راه فکر کردن است تضاد پیدا می کند.

این کارشناس سازمان پژوهش در ساماندهی کتاب های کمک آموزشی ادامه داد: ما می خواهیم بچه ها فکر کردن و استدلال را بیاموزند تا بتوانند مسائل را حل کنند، اما وقتی جواب حاضر و آماده در اختیارشان قرار می گیرد دیگر دانش آموز به خود زحمت فکر کردن نمی دهد؛ لذا چنین کتاب هایی از نظر ما مردود هستند.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمده حوزه نشر کمک آموزشی گفت: مشکل این است که سوال ها به سمت کنکوری شدن گرایش دارند حتی در دوره ابتدایی؛ یعنی دانش آموز ابتدایی که دارد برای کنکور آماده می شود. پدر و مادرها هم تنها خروجی مورد قبولشان خروجی کنکور است؛ همه می خواهند فرزندشان وارد دانشگاه شود؛ لذا تا وقتی رویکرد این است و هدف همه قبولی در کنکور است این وضعیت وجود دارد.

انصاری با اشاره به تغییر رویکرد برنامه درسی در این زمینه اظهار داشت: ما در پایه پنجم و ششم روش کاوشگری را در درس علوم در پیش گرفتیم که روشی علمی است و بچه ها با این روش می توانند مسائل را حل کنند. حال کتاب های کمک درسی باید در اینجا به ما کمک کنند؛ مثلا سوال هایی طرح کنند که تفکر برانگیز باشد. این یعنی این کتاب ها باید به ارزشیابی کمک کنند. آنچه مد نظر ماست تنها جواب نیست بلکه راه رسیدن به پاسخ موردنظر است.

این کارشناس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در پاسخ به این پرسش خبرنگار پانا که "بسیاری از ناشران اعتقاد دارند تایید آموزش و پرورش نمی تواند بر فروش کتاب ها تاثیر بگذارد. چرا از بنگاه های خصوصی انتظار همکاری بدون فکرکردن به اهداف مالی دارید؟" اظهار داشت:  ناشر بازوی آموزش و پرورش است و باید در تغییر نظام آموزشی به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: البته کار آموزشی کاری گام به گام و زمانبر است و رسیدن به اهداف والا نیازمند فداکاریست. ولی بعد از صبر و تحمل این میوه می تواند آن را برداشت کند یعنی در بازار نشر و میان معلمان و اولیا و دانش آموزان. ما هم در شرایط سخت کار می کنیم و باید بگویم امر آموزش همیشه توام با آرمانگرایی است.

ارسال نظر

Image CAPTCHA