به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، لوازمالتحریر، مهمترین ابزار انتقال دانش به دانشآموزان مختلف است و داشتن کیفیت، نقش و سیمای بصری آن، از انتظارات همه دانشآموزان برای خرید در بازار است.
این انتظار، سالیان سال است که توسط شرکتهای تولید کننده متعددی در دنیا برآورده میشود و هر یک سعی در تولید محصول مناسب و شکیل تر برای جذب دانشآموزان دارند.
تولید کنندگان داخلی نیز سالهاست در این عرصه فعالیت میکنند، اما نکته مهم در این موضوع این است که هجوم طرحها و تصاویر خارجی در قامت شخصیتهای کارتونی محبوب کودکان و نوجوانان ظهور کرده است و علی رغم حضور نسبتاً مشهود طرحهای داخلی، هنوز اقبال دانشآموزان به خرید لوازمالتحریر با طرحهای وارداتی بیشتر است.
برای بررسی واکاوی «چرایی این عدم استقبال دانشآموزان از طرحهای نوشت افزاری داخلی»، میزگری با حضور تعدادی از کارشناسان این حوزه در خبرگزاری فارس برگزار شد.
سید مرتضی جَدی آرانی، کارشناس برنامه ریزی فناوریهای نوین آموزشی و مبدع طرح آموزش «دست ورزی» به دانشآموزان با برشمردن اهمیت توجه به مخاطبان در طراحی لوازمالتحریر، اظهار داشت: باید انتظارات را به خوبی بشناسیم و امکانات موجود را در نظر بگیریم؛ ضمن اینکه معلمان خّلاقی را در اختیار داریم که میتوان از آنها در این خصوص استفاده کرد.
وی با اشاره به برگزاری جشنوارههای علمی مانند جابربن حیان و خوارزمی در آموزش و پرورش، افزود: باید در این جشنوارهها طرح موضوع کنیم و کمیتهای تحت عنوان کمیته ساماندهی و آسیب شناسی ایجاد کرده و لوازمالتحریر و طر حهای مربوط به آن را ساماندهی کنیم.
*آموزش دست ورزی به 2 هزار معلم
کارشناس برنامه ریزی فناوریهای نوین آموزشی با اشاره به اهمیت طرح «دست ورزی»، افزود: در این طرح 2 هزار مدرس تربیت شده است تا معلمان یاد شده ایده پردازی کرده و با وسایل دور ریختنی مختلف روش ساخت وسائل آزمایشگاهی را با کمترین هزینه به دانشآموزان آموزش دهند.
جدی آرانی با بیان اینکه دست ورزی بخش مهمی از محتوای کتب درسی را در برگرفته است، گفت: این موضوع را میتوان در کتابهای علوم و ریاضی مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه کتاب «دست ورزی» در پایههای سوم، هفتم و هشتم تدوین شده و به عنوان «کتاب کار» استفاده میشود، خاطرنشان کرد: این کتاب دانش مهارت و نگرش را به دانشآموزان ارایه میکند؛ ضمن اینکه این ایده مورد استقبال آموزش و پرورش قرار گرفته است و بخشنامهای در خصوص آموزش دست ورزی به معلمان به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ارسال شده است و انتظار دارم به بنده در خصوص تهیه مجموعهای از دست ورزیهای آموزشی که مطابق با برنامه درسی ملی است، کمک کنند تا این بستهها به مدارس برسد.
کارشناس برنامه ریزی فناوریهای نوین آموزشی با اشاره به اینکه مدرسان «دست ورزی» در درس علو م تجربی برای مقطع متوسطه اول تربیت شدهاند، عنوان کرد: مدرسان یاد شده معلمان را آموزش میدهند و شرایط ساخت وسائل آزمایشگاهی و کارگاهی را به دست دانشآموزان فراهم میکنند.
جدی آرانی با اشاره به حجم بالای لوازمالتحریر حمل شده توسط دانشآموزان، تصریح کرد: بنده برای کاهش این فشار به دانشآموزان، دفتر جدیدی تحت عنوان «دفتر آهن ربایی» 20 تا 30 صفحهای طراحی کردهام .
جدی آرانی در تشریح طراحی این دفتر، متذکر شد: برای اینکه دانشآموز بتواند به جای چند دفتر یک دفتر را حمل کند،استفاده بهینه کرده و در مخارج خود صرفه جویی داشته باشد، میتواند از این دفتر که از نوار مغناطیسی قوی از جنس «نئودیمیم» تشکیل شده است، استفاده کند.
وی اضافه کرد: دانشآموز در کلاس درس از برگههای کاغذ استفاده کرده و هریک از مفاهیم درسی را یادداشت برداری میکند و در بین این دفتر آهن ربایی قرار میدهد و پس از مراجعه به خانه برگههای نوشته شده را در دروس مختلف دسته بندی کرده و در جایگاه خود قرار میدهد.
کارشناس برنامه ریزی فناوریهای نوین آموزشی یادآورشد: سربرگ کاغذها با پودر آهن آغشته میشود و در این فرایند یک جعبه برگه مغناطیسی که هزینه بسیار کمی دارد، استفاده میشود و در صورت خراب و مخدوش شدن کاغذها، هزینهای را به دانشآموز تحمیل نمیکند و با توجه به عدم نیاز خرید دفاتر متعدد، توجیه کاملاً اقتصادی دارد.
جدی آرانی تأکید کرد: در صورت حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از این طرح میتوانم ظرف یکماه نمونه کامل و اولیه را ارائه دهیم.
وی با تأکید براینکه باید در انتخاب تصاویر و شاخصها نگاه جامعی داشته باشیم،خاطرنشان کرد: ملاکها میتواند متنوع باشد تا قدرت انتخاب برای دانشآموزان را فراهم کند.
کارشناس برنامه ریزی فناوریهای نوین آموزشی با تأیید استفاده از طرحهای مربوط به بازیهای کودکانه مانند «مارپله» و «هفت سنگ» روی دفاتر دانشآموزان، بیان داشت: باید طرحی را جلو ببریم که مورد استقبال زیاد قرار گیرد.
جدی آرانی متذکر شد: کتاب «کار و فناوری» که با هدف آشنایی با کار و فناوری منتشر شده است، دارای پروژههای خوبی است که میتوان زمینه آشنایی دانشآموزان را با این پروژهها را از طریق چاپ تصاویر آن روی دفاتر دانشآموزان فراهم کرد.
* 70 درصد وسایل آزمایشگاهی تولید چین است
جدی آرانی از ورود 70 درصد وسایل آزمایشگاهی از کشور چین خبر داد و گفت: با چاپ تصاویر پروژههای علمی روی دفاتر، فرصت تهیه وسایل یاد شده را برای دانش آموزان فراهم میکنیم و فهم مطالب مربوط به آن برای دانشآموزان آسان تر است.


ارسال نظر