به گزارش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، به منظور تدوین برنامه عملیاتی سال 1398 پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش، با 6 پژوهشکده و مرکز پژوهشی و 15 گروه پژوهشی و کارشناسی شاغل در پژوهشگاه، جلسات مجزا ترتیب داده شد و طی 18 جلسه کاری، پس از اخذ مستندات گزارش عملکرد سال 1397 پژوهشکدهها و مراکز، با تأییدات خداوند متعال، برنامه سال 1398 پژوهشگاه تدوین شد.
برای تهیه و تنظیم این برنامه، اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه ششم توسعه کشور، راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامههای مصوب زیرنظام پژوهش و ارزشیابی، برنامههای پژوهشی مرتبط با پنج زیرنظام دیگر و همچنین نیازها و مسئلههای جدید آموزشوپرورش برگرفته از نتایج پژوهشها و بررسیهای میدانی به عمل آمده و نیازهای اعلامی حوزه ستاد آموزشوپرورش، ملاک عمل قرار گرفت.
ملاحظه و اولویت اساسی در برنامه سال 1398
- تاکید و توجه خاص بر پیادهسازی و اجراییشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و دیگر زیرنظام ها
- مشارکت در عملیاتیسازی برنامه درسی ملی
- مسئلهیابی پژوهشی درآموزش و پرورش، خصوصاً مسئلههای مدرسهای و بومی و محلی(توجه به تقاضامحوری در اولویتهای پژوهشی)
- تأکید بر اجرای پژوهشهای مربوط به رشد روانی اجتماعی دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و طراحی مداخلات معتبر در این زمینه
- پایش مداوم نحوه عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی و رصد مسائل و چالشهای پیشروی آن با هدف ارائه راهحلهای مؤثر و پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بحرانها و چالشهای تربیتی
- تأکید بر مدرسهمحوری به عنوان پایگاه تربیتی محله و تأثیرگذار بر جامعه
- زمینهسازی برای مشارکت روزافزون خانواده در مدرسه به طُرق گوناگون و مرتبط
- گسترش پژوهشمحوری در فرایندها و رویههای تربیتی خصوصاً فرایند یاددهی یادگیری و ارتقای سطح بینش پژوهشی دانشآموزان، معلمان و مدیران
- کاهش تمرکز در انجام مأموریتهای پژوهشگاه
- بهرهمندی از ظرفیت بیرونی خصوصاً حوزه و دانشگاه در پیشبرد امور پژوهشی آموزش و پرورش و برونسپاری فعالیتهای اجرایی و غیرحاکمیتی
- معرفی و شناساندن دستاوردهای نظام تربیتی جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها
عناوین محورهای اصلی برنامه 1398
الف- توسعه فرهنگ پژوهش:
این عنوان یکی از مأموریتهای اصلی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است که گستره پوششی آن از ستاد تا کلاس درس را در بر میگیرد. از جمله برنامههایی که در این راستا پیشبینی شده است عبارتاند از:
- طراحی برنامه مدرسه بهمثابه سازمان پژوهنده و اجرای آزمایشی آن
- بازتعریف تعاملات پژوهشگاه و مدرسه و بهرهگیری از ظرفیت دانشگاهها در این راستا به منظور اجرای توسعه سیاست مدرسهمحوری و عملیاتیسازی آزمایشی آن.
- ارتقاء فعالیتهای شورای سیاستگذاری برنامه معلم پژوهنده و بهبود و اصلاح مستمر فعالیتهای دبیرخانه معلم پژوهنده
- برگزاری همایش های ملی و استانی (همایش روز ملی پژوهش، جشنواره انتخاب و تقدیر از دانشآموزان پژوهشگر و معلمان پژوهنده)
- توسعه مشارکت و حضور همکاران حوزه ستادی در برگزاری نشستها و کارگاههای آموزشی
- تداوم فعالیتهای کمیتههای پژوهشی ستاد آموزشوپرورش
- تدوین و اجرای برنامه گسترش فرهنگ تفکر و پرسشگری در مدارس
- ارتقای جایگاه پژوهش در آموزشوپرورش (فعالسازی شورای تحقیقات وزارت و شوراهای تحقیقات ادارات کل آموزشوپرورش استانها)
ب- بهبود مستمر و پویایی در اتاق فکرهای پژوهشی
- تقویت و تحکیم فعالیتهای شورای پژوهشی پژوهشکدهها/ مراکز پژوهشی و همراستایی فعالیتها در جهت سیاستها و برنامههای پژوهشگاه و بهره گیری از ظرفیت شوراها در جهت آسیبشناسی و اولویتیابی پژوهشی
- تداوم فعالیت شورای گروههای پژوهشی بهمنظور شناسایی اولویتهای پژوهشی، رصد جدیدترین اندیشهها در حوزه مأموریتهای گروه، برگزاری همایشها و نشستهای ضروری (نشستهای آسیبشناسی در حوزه کاری)، پیگیری تفاهم نامهها و ….
- برنامهریزی و هماهنگی بیشتر برای اعتلای کیفیت امور پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش استانها، معاونتها، سازمانها و دفاتر حوزه ستادی وزارت متبوع در زمینه اجرای سیاستها و برنامههای پژوهشی وزارت آموزشوپرورش و خصوصاً تلاش در جهت فعالسازی شورای تحقیقات تمام استان
ج – اصلاح فرایندها، رویهها و اسناد راهبردی حوزه پژوهش
- بررسی موانع اجرایی طرحهای پژوهشی و کاربست راهکارهای قانونی پیشبینیشده برای رفع موانع
- بازنگری در چرخه تصویب طرحهای پژوهشی به منظور چابکسازی و سرعت در کار
- تدوین شیوهنامههای مورد نیاز(شیوه نامه مدیریت و راهبری طرح های ملی منطقهای و استانی شیوهنامه رصد گزارشهای تحولات علمی در حوزه علوم تربیتی- شیوهنامه کاربست یافتهها پژوهشی، شیوهنامه هزینهکرد اعتبار گروههای پژوهش و….)
- برنامهریزی برای عملیاتی کردن سیاست درآمدزایی از طریق همکاری با دانشگاهها، مؤسسات و انجمنهای علمیپژوهشی در اجرای برنامههای مشترک، همایشها، برگزاری دورهها و کارگاههای
- اصلاح شیوهنامه اجرایی برنامه معلم پژوهنده و گسترش آن به حوزه کارشناسی وزارت آموزشوپرورش
د- بررسی مسائل و موضوعات بهروزآموزشی و تربیتی و گفتمانسازی پژوهشی با رویکرد آیندهنگری
- حساسیت نسبت به پدیدهها و مسئلههای تربیتی و طرحهای جدید مطرح شدهِ مؤثر در حال و آینده نظام تربیتی کشور و ارائه بازخوردهای عملی همچون برگزاری نشستهای هماندیشی، گفتوگومحوری، روشنگری، ارائه یادداشت و مقاله و غیره حسب مورد و پیگیری مداوم آنها؛
- تشکیل کارگروه نظرسنجی در حوزههای مرتبط با مأموریتهای وزارت آموزش وپرورش
- برگزاری 20 نشست علمی تخصصی مرتبط با حوزه فعالیتهای گروههای پژوهشی/ پژوهشکدهها/ مراکز و پژوهشگاه
- برنامهریزی و مدیریت برگزاری کرسیهای نقد، مناظره، ترویجی و نظریهپردازی و برگزاری 4 کرسی
- هماندیشی و تدوین مجموعه راهکارهای اجرایی و استخراج دلالتهای تربیتی بر اساس اسناد و بیانیههای بالادستی (بیانیه گام دوم انقلاب و …)
- رصد تحولات علوم تربیتی
- طراحی سازوکارهای سنجش ملی
ه – برنامهریزی و اجرای طرحهای پژوهشی (با تأکید بر پشتیبانی پژوهشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)
- تدوین برنامه به منظور اجرایی شدن 18 مورد از برنامههای زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول
برنامهریزی برای اتمام 25 طرح پژوهشی در دست اجرا
- برنامهریزی برای تدوین 26 طرح پژوهشی جدید در چارچوب موضوعات پژوهشی مصوب و نیازهای پژوهشی اعلام شده وزارت آموزشوپرورش و پژوهشگاه
- برنامهریزی برای ارتقای کیفیت نتایج طرحهای پژوهشی از طریق نظارت مستمر بر اجرای آنها و اخذ گزارشهای مرحلهای بر اساس شیوهنامه نظارت بر کیفیت طرحهای پژوهشی
- بررسی و تصویب عناوین پژوهشی مستخرج از 18 برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی (ابلاغی به پژوهشگاه) و ابلاغ آن به پژوهشگران به عنوان اولویتهای پژوهشی مصوب، جهت اجرای مرحله اول آنها.
- کارسازی و پیگیری پژوهشهای مورد نیاز سایر زیرنظامهای سند تحول و برنامه درسی ملی
و- اجرای مطالعات بینالمللی، اشاعه نتایج و کاربست آن
- اجرای مرحله اصلی مطالعه تیمز 2019 در کل کشور، تصحیح پرسشنامهها، ورود دادهها و آمادهسازی گزارش، انتشار نتایج و تلاش برای کاربست نتایج
- زمنیهسازی و تمهید مقدمات برای آغاز مطالعه پرلز 2021
- اجراییشدن مجموعه عملیات طراحی شده برای ماده واحده 785 مصوب شورای عالی آموزشوپرورش (طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن)
ز – مستندسازی، اشاعه، نشر و کاربست نتایج مطالعات و یافتههای پژوهشی
- تمهید مقدمات برای اشاعه و کاربست نتایج تحقیقات و تشکیل کارگروههای موضوعی برای اشاعه مناسب وکاربست یافتهها و تولید بستههای کاربستی
- انتشار نتایج تیمز 2019 و اشاعه یافتههای آن و تمهید مقدمات به منظور کاربست نتایج حاصله
- تألیف و ترجمه کتاب، تک نگاشت، خبرنامه، کارنما، ویژهنامه (بیست عنوان)
- تولید 4 شماره از فصلنامههای علمی پژوهشی (تعلیم و تربیت، مسائل کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی، خانواده و پژوهش، کودکان استثنایی و انتشار اولین شماره فصلنامه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چندزبانه )
- تولید حداقل 40 مقاله علمیپژوهشی، 30 مقاله برای کنفرانسهای ملی، بینالمللی و 20 مقاله علمی ترویجی؛
- تولید گزارشهای مستند از فعالیتهای علمیپژوهشی به صورت موضوعی
- تولید خلاصههای مدیریتی و سیاستی از نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده در پژوهشگاه و اشاعه آن
- برنامهریزی برای تدوین گزارشهای تحلیلی، مروری و سریع بر اساس موضوعات مورد نیاز وزارت متبوع
- برگزاری 25 نشست ارائه یافتههای طرحهای پژوهشی پایانیافته و انتشار نتایج حاصله در سطح ذینفعان
- اشاعه تجارب برتر اقدامپژوهی معلمان از طریق نشستهای کشوری، استانی ومنطقهای و انتشار تجارب آنها
- برنامهریزی برای برگزاری و اجرای همایشهای علمیپژوهشی (از جمله همایش اقتصاد مقاومتی)
ح – تعاملات و همکاریهای علمیپژوهشی
- پیگیری و تداوم فعالیتهای کمیته مشترک پژوهشگاه و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برای کاربست تحقیقات مرتبط به منظور تحقق اسناد تحول بنیادین
- تعامل و همکاری با انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) در زمینه اجرای مطالعات تیمز و پرلز
- همکاری با انجمنها وموسسههای علمی پژوهشی حوزه و دانشگاه برای برگزاری همایش و نشستهای علمی و سایر مراودات علمی پژوهشی
- تدوین تفاهمنامههای همکاری با دانشگاهها و مؤسسات علمی پژوهشی (مانند دانشگاه امام صادق(ع)، انجمن آموزش و پرورش تطبیقی و انجمن مطالعات برنامهریزی درسی، نظام روانشناسی و مشاوره) با هدف مشارکت در اعتلای کیفیت در آموش و پرورش
- همکاری علمی پژوهشی با مراکز سیاستگذاری کشور ( مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی عتف، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و …) به منظور بهرهمندی از ظرفیت و توان کارشناسی آن در پیشبرد ماموریتهای پژوهشگاه
- همکاری با ناشران دولتی و خصوصی با هدف انتشار تولیدات فکری و پژوهشی
ارسال نظر