آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد عصر روز جمعه اول آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم رشد، آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد با حضور برگزارکنندگان، هیئت داوران، مسئولین آموزش و پرورش، فیلمسازان و جمعی از علاقهمندان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، وحید گلستان دبیر جشنواره فیلم رشد گفت: هفته اول از سفر شش ماهه جشنواره چهل و نهم به پایان خود نزدیک شد اما این مراسم با اهدا جوایز به پایان نمیرسد و سفر خود را در تمام نقاط ایران ادامه میدهد. در این دوره سازمان پژوهش و برنامهریزی نگاهی توسعهمحور به جشنواره داشت و با توجه به برنامهریزیهای انجام شده اتفاقات خوبی را در دورههای آینده شاهد خواهیم بود.
او ادامه داد: امسال برای اولینبار کارگروه طراحی آموزشی در جشنواره تعریف شد. جشنواره زمانی به جایگاه واقعی خود میرسد که شبیه خودش باشد. جشنواره رشد نیازی به خصلتهای دیگر جشنوارهها ندارد چراکه خود جشنوارهای تخصصی و منحصربه فرد در دنیا است. این رویداد در تلاش است تا ظرفیتهای فیلم آموزشی را براساس فرصتهای تازهای که برنامه درسی ملی دراختیار ما قرار داده است به بالاترین سطح برساند.
دبیر جشنواره چهل و نهم افزود: بر اساس فعالیتهای کارگروه طراحی آموزشی در هفت مدرسه نمایش آزمایشی فیلمها انجام شد و با بررسی بازخوردهای دریافت شده از معلمان و دانشآموزان به رسیدن به کیفیت مطلوبتر ما را یاری کرد. دفترچه راهنمایی هم برای فیلمها طراحی شد که در نوع خود منحصر به فرد بود که به تکمیل فرایند آموزش کمک کرد. به گونهای که دانشآموزان قبل و بعد از فیلم فرصت جستجو، پرسشگری و فعالیتهایی که به ضرورت هر فیلم طراحی شده بود را داشتند.
گلستان با اشاره به اتفاقات بخش بینالملل اظهار داشت: فیلمهای جشنواره همزمان با برگزاری در ایران در 12 کشور دنیا به نمایش درآمد.
او درخصوص نشستهای علمی ادامه داد: نشستی در آستانه پنجاهسالگی طراحی شد که در این نشست دوره پنجاهم به عنوان نقطه عطفی در جهت ایجاد تحول در نظر گرفته شد. این تحول در سه مبنا طراحی شده است. بر این اساس سند تحول بنیادین امکانی را فراهم میکند تا فیلم تنها وسیله تزئینی و جنبی در آموزش نخواهد بود و به رسانه رسمی تبدیل میشود. نکته دوم فرصتهایی است که اینترنت در انتشار فیلمها در گستره بزرگی از مخاطبان و کاهش هزینهها فراهم میکند. وجه سوم ایجاد بستر بازار فیلمآموزشی است که نشستی علمی هم در این خصوص برگزار شد.
وحید گلستان توضیح داد: امسال در تهران و شهرستانهای تهران نمایش داشتیم و در برخی سالنها نمایش فیلمها ادامه خواهد داشت و این سفر تا 18 اردیبهشت ادامه دارد. در تهران 24 سالن متمرکز و 196 سالن و در شهرستانها 21 سالن متمرکز و 40 سالن سیار داشتیم که درمجموع بیش از صدهزار دانشآموز در تهران در سانسهای صبح فیلم دیدند و بیش از چهلو دو هزار نفر در شهرستانهای تهران به تماشای فیلمها نشستند.
او افزود: ما در کل کشور 1400 سالن پیشبینی کردیم و ظرفیتی بیش از سه میلیون دانشآموز از فیلمها دیدن خواهند کرد.
دبیر جشنواره با اشاره به رویدادهای جنبی گفت: در حاشیه جشنواره شبهای سینمای محور مقاومت، آلمان و یونسکو برگزار شد. شب سینمای آلمان به همکاری ما با آلمان در زمینه مرور آثار پنجمین جشنواره کودک علمی آلمان انجامید.
او ادامه داد: ما امسال مثل هرسال سانسهای تخصصی خانواده و کارشناسان امورتربیتی و محیط زیست و توسعه دریامحور را درنظر گرفتیم. سفر رشد تازه جشنواره از این دوره آغاز شده است و امیدوارم با نگاه توسعهمحوری که سازمان پژوهش دارد این اتفاق در دورههای آتی رخ دهد. باید به جشنواره رشد به عنوان میراث فرهنگی در دوره پنجاهم نگاه کنیم.
در این قسمت از برنامه جوایز بخش جنبی جشنواره بین المللی فیلم رشد به برگزیدگان داده شد که به شرح زیر است:
برگزیدگان کمیسیون ملی یونسکو_ایران
گروه دانشآموزی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای فیلم قاب بسته/ ایران/ به کارگردانی ریحانه صالحپور
دیپلم افتخار برای فیلم حباب/ ایران/ به کارگردانی دیانا حیدری
دیپلم افتخار برای فیلم در جستجوی زندگی / ایران/ به کارگردانی ایلیا رمضانی
گروه پویانمایی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای فیلم این سو، آنسو/ پویانمایی/ ایران/ لیدا فضلی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای فیلم راهی کردن/ پویانمایی / انگلستان / روزا فیشر
دیپلم افتخار برای فیلم کلاف/ پویانمایی/ ایران/ ملیحه غلامزاده
دیپلم افتخار برای فیلم گاوگول2 / پویانمایی/ ایران/ مهدی شاد
برگزیدگان انجمن اولیا و مربیان
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم آبی کمرنگ/ داستانی/ ایران/ محمدرضا حاجی غلامی
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم دابُر/ ایران/ داستانی/ سعید نجاتی
لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم راهی کردن/ پویانمایی/ انگلستان
بخش جوایز سیفژ
نشان سیفژ برای فیلم دوچ/ داستانی بلند/ ایران/ امیر مشهدی عباس
سپس کلیپی با مضمون معرفی هیات انتخاب فیلمهای ایرانی و خارجی برای حاضران پخش شد.
همچنین در این قسمت از مراسم جوایز فیلمهای منتخب بخش دانشآموزان فیلمساز و بخش فرهنگیان فیلمساز به برندگان داده شد که به شرح زیر هستند:
برندگان بخش دانشآموزان :
تندیس زرین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم 6 ماه رشد، 6 ثانیه دور ریختن / هند / بومیکا ابونه سینهه
تندیس سیمین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم حباب/ ایران/ دیانا حیدری
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم قوانین وسواسیها / ایران / نرگس رفاهی
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم طغیان / ایران / ماژان کیمیایی- علیرضا احد نوری
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم هزار سال زندگی/ ایران/ امیرحسین دهقان
برندگان بخش فرهنگیان فیلمساز :
تندیس زرین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم بابردوو/ ایران / سیاوش ساعدپناه
تندیس سیمین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم باهم، بیهم/ ایران / مریم سجادی نجفآبادی
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم یک شب در مدرسه/ ایران / رضا رادپور
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم دیا / هند / آنیش نارات
فیلم خوب به قلب انسان چنگ میزند
حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی در بخش دیگری از این برنامه گفت: حضور مسئولان محترم آموزش پرورش را خیرمقدم میگویم، همانگونه که دبیر جشنواره رشد اعلام کرد این جشنواره به کمک و همکاری معاونتهای وزارت خانه برگزار شده است که بنده صمیمانه از همه آنها تشکر میکنم. تشکر مضاعف از همه مهمانان خارجی که به عنوان نماینده کشورشان اینجا حضور دارند دارم و امیدوارم با کوله باری از خاطرات خوب به کشورشان بازگردند.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم جشنواره بین المللی رشد را هر چه زمان می گذرد غنیتر و بهتر برگزار کنیم. این جشنواره اثر موثری در نظام آموزش وپرورش نخواهد داشت اما در کل هر جشنواره آموزشی که برگزار میشود بی تاثیر هم نخواهد بود. نظام آموزش بر پایه سند بنیادین آموزش و پرورش ثابت است و تمام رسانههای آموزش باید خودشان را در اختیار این سند بگذارند. عصاره سند بالادستی ما رشد همه جانبه انسان است و اگر بخواهم روح اسناد را معرفی کنم چیزی جز این نیست، اگر مدیران خسته نشوند و برنامه مند عمل کنند باید برنامههایی تولید کنیم تا ابعاد رشد کودک را به طور متوازن رشد بدهیم.
ملکی با اشاره به فیلم آموزشی عنوان کرد: فیلم آموزشی زیباست و اوقات فراغت بچهها را پر میکند اما سوال اینجاست که تا چه میزان ما را به تحول و پیشرفت نزدیک میکند؟ رسانهها باید وظایف و برنامههای خود را برای اسناد مشخص کنند و بگویند تا چه میزان خود را به اهداف آن نزدیک میکنند.
وی با اشاره به چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد توضیح داد: جشنواره امسال در شاخصهای داوری و پخش فیلمها بسیار خوب عمل کرد اما جای بهتر شدن دارد، شروع جشنواره پنجاهم باید با پژوهش همراه و سند بنیادین آموزش و پرورش را مد نظر داشته باشد، همچنین باید فیلمهایی تولید کنیم که برنامه درسی ما را بینا کنند و مفاهیمی را به کلاس درس بیاورند که دانش آموزان در حالت عادی نمیبینند.
ملکی ادامه داد: فیلم خوب به قلب انسان چنگ میزند و انسان را به خود جذب میکند، حالا که رسانه دارای این قدرت است باید آن را در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی قرار دهیم و از آن استفاده کنیم.
سپس جوایز بخش پویانمایی و مستند به برگزیدگان داده شد که به شرح زیر هستند:
برندگان بخش پویانمایی :
تندیس زرین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم پسندیدن و دنبال کردن/ ژاپن/ توبیاس شلژ- بِرَنت فارِست
تندیس سیمین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم زرزری کاکل زری/ ایران/ مهین جواهریان
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم سنگهای سپید/ ایران / فاطمه حسنی
برندگان بخش مستند :
تندیس زرین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم بیگدار/ ایران / علیرضا دهقان
تندیس سیمین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم من میخواهم به مدرسه بروم/ مالزی/ پوتری پور ناماسوگوا
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم قوس الکتریکی/ ایران / حمید علیداد-باقر سروش
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم کبوتر / اوکراین / الکساندر هوی سان
در این قسمت از مراسم علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش به روی صحنه رفت و با اشاره به اهمیت هنر گفت: اثر بخشی هنر و تاثیری که هنر از لحاظ ماندگاری و عمق اثری که بر جامعه دارد تعامل انسان را بدون آن اصلا نمی توان فرض کرد اگر کسی بدون درک آثار هنری بتوان فرض کرد اصلا انسان متعادلی نیست.
وی ادامه داد: وظیفه داریم درک هنری را به دانشآموزان منتقل و زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را برای خلق آثار هنری مهیا کنیم.
کاظمی مهمترین جنبه در ساحتهای تعلیم و تربیت را جنبه ابزاری هنر بر بقیه ساهتها دانست و گفت: ما بدون هنر نمیتوانیم پیامهای اخلاقی خوب و تقویت سیاسی اجتماعی خوب را در جامعه مخاطب رقم بزنیم.
معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در نظام تعلیم و تربیت کمبودهای جدی در حوزه هنری احساس میشود و نتوانستیم توانمندیها و مهارت های هنری را در دل دانشآموز جاری کنیم و امیدواریم روزی برسد که جشنوارههای از این دست و ابزار هنری بر متن برنامههای درسی گنجیده شود.
کاظمی افزود: جشنواره فیلم رشد نزدیک به نیم قرن است که از آن میگذرد و زحمتهای زیادی درباب آن کشیده شده است. همچنین نقش و جایگاه خود را از نظر کمی و کیفی ایفا کرده و خواهد کرد. اما ما زمانی در این جشنواره موفق خواهیم شد که تولید محتوا زیادی در بخش هنری در عرصه مختلف تهیه شده است. اما بزرگترین خلا این است که نتوانستیم تولیدات جامعه هنرمندان را در ارتباط با نظام آموزشی با کانون اصلی تجول یعنی مدرسه پیوند بزنیم.
کاظمی ادامه داد: ما در تولید محتوا کم نداریم اما نتوانستیم تولیدات ارزشمند هنری را به جامعه 15 میلیونی دانش آموزان عرضه کنیم.
کاظمی در پایان خاطر نشان کرد: این جشنواره را نباید محدود به زمان و مکان کنیم. این جشنواره از ابتدای سال جاری شروع و نا انتهای سال جاری ادامه دارد و از تمام ظرفیتهای آموزش و پرورش برای رساندن این پیام ارزشمند تربیتی در قالب ابزار هنر به جامعه دانش آموزی و حتی خانوادهها فراهم کنیم و بسترهای جدیدی برای این استفاده مهیا سازیم.
سپس جوایز بخش فیلم کوتاه و بخش فیلمهای بلند داستانی به برگزیدگان داده شد که اسامی این بخش نیز به شرح زیر هستند:
برندگان بخش داستانی کوتاه :
تندیس زرین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم سوزن / ایران / یوسف جعفری
تندیس سیمین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم شیرینی زندگی/ مکزیک / هوراسیو رومو مرکادو
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم دابُر / ایران / سعید نجاتی
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم آبی کمرنگ / ایران / بازیگر نقش اول پسر : امیرحسین عزیزی
برندگان بخش داستانی بلند :
تندیس زرین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم سینمایی قطار آنشب / ایران/ حمیدرضا قطبی
تندیس سیمین+ دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم فرزند زمین / ایران/ مژگان بیات
دیپلم افتخار+ جایزه نقدی برای فیلم آلفونس جیتر بیت / آلمان / مارک شلیتر
در بخش دیگری از این مراسم، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به روی صحنه رفت و گفت: این جشنواره به آستانه پنجاهمین سال رسیده و این زمان خوبی برای بلوغ و کمال است. مجموعه تعلیم و تربیت در تلاش است تا موقعیتهای یادگیری خلق کند تمام رویدادهای تعلیم و تربیت با انگیزه بهسازی نظام تعلیم و تربیت انجام شده است.
او اظهار داشت: وضعیت نظام آموزشی در کیفیت این یادگیری مجسم میشود. امروز و فردای جامعه درگرو ظرفیت یادگیری جامعه است و هرچقدر عمق یادگیری را عمیقتر کنیم جریان یادگیری را بهبود بخشیده و آینده جامعه را بهتر میکنیم. هرچه امروز شاهد آن هستیم چه خوب و چه بد محصول نظام یادگیری دیروز ما است و هرچه فردا در انتظار این سرزمین است امروز پهنه یادگیری اتفاق میافتد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در شرایطی به دنیا میآییم که چیزی نمیدانیم و ابزارهایی مثل گوش و چشم و قلب و درک برای یادگیری در اختیار ما قرار میگیرد. تمایزاتی که بین جوامع قابل مشاهده است محصول تنوع یادگیری است. همه تمدن محصول دیدن و شنیدن و ادراک است. آنچه انسان را به کمال میرساند یا تنزل میدهد، کیفیت استفاده از این ابزارهااست. سهم این ابزارها در یادگیری متفاوت است. 75 درصد از آموزش از مسیر دیدن و 13 درصد شنیدن و 88 درصد از تلفیق این دو حاصل میشود و تنها 12 درصد محصول حواس دیگر ما است. فیلمهای آموزشی به جهت به کار گیری این ابزارها عرصه جذابتر و عمیقتری برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار میدهد و ظرفیت بالایی برای ساختن جامعهای توانمند به وجود میآورد. این سهم بسیار جدی است چرا که دسترسی به این ابزارها گسترش پیدا کرده و تاثیر عمیقی در ایجاد ظرفیت یادگیری دارند.
او متذکر شد: فیلمآموزشی امروز بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است. اگر در گذشته وسیلهای برای کمک آموزش بود امروزه همه آموزش در این عرصه شکل میگیرد. همه عرصهها برای یادگیری است و ما تنها ساعاتی از اوقات دانشآموزان را در اختیار داریم. تعمیق یادگیری در گرو هماهنگی بین تمام عرصههای یادگیری است. اینکه جامعه چه چیزی را یاد میگیرد نشان دهنده آینده آن جامعه است. اگر به دنبال آیندهای بهتر هستیم باید به دنبال روش آموزشی با عمق تاثیرگذاری زیاد باشیم.
او گفت: این جشنواره به دنبال انتقال یادگیری با کیفیت به نسل جدید است. در آستانه پنجاهسالگی خوب است که میزان اثربخشی آن مورد مطالعه قرار گیرد. ما امروز به سند تحول بنیادین متعهد هستیم و انتقال به مفهوم تربیت ماموریت ما است. نگاه ما به مقوله فیلم به مفهوم جز به هم پیوسته از فرایند آموزشی است.
بر اساس این خبر، علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، سعید بدیعی دبیر ادوار جشنواره، مهدی سالم مدیر شبکه امید سیمای جمهوری اسلامی ایران، مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی، مهندس مجید صادقیان معاون فناوری آموزشی، محمدمهدی کاظمی معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی سازمان پژوهش، مهری فخری مدیر کل توسعه فنی یونسکو در تهران، ارشاد استعدادی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش، علی باقرزاده مدیر کل حوزه وزارت وزارت آموزش و پرورش، محسن چینیفروشان دبیر ادوار جشنواره از جمله حاضران در این مراسم بودند.
ارسال نظر