
هدف از پژوهش حاضر، تدوین استانداردهای شایستگیهای معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه و اعتبار بخشی به آن است. به این منظور استانداردهای دوازدهگانه هیئت تعیین اهداف ملی، ویرایش دوم مربوط به سال 2015 مورد مرور و بحث قرار گرفته و برای اعتباربخشی این استانداردها از روش گروه کانونی استفاده شده است. این روش افراد را ترغیب میکند تا بحث کرده و در میان خودشان سؤال کشف کنند. پژوهشگران همین بحثها را داده محسوب میکنند. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش متخصصان استانداردهای معلمی آموزش و پرورش ویژه است که در سال تحصیلی 97-1396 در تهران اقامت دارند. نمونه پژوهش شامل ده متخصص که در بر گیرنده اساتید دانشگاه و کارشناسان و معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه است، میباشد.
ابزار پژوهش در این تحقیق بحث گروهی متمرکز در گروه کانونی در مورد استانداردهای شایستگیهای معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه است. این استانداردها شامل: آگاهی از دانشآموزان، آگاهی از فلسفه و تاریخ و قانون، تفاوت، مشارکت خانواده، ارزیابی، ارتباط، رشد اجتماعی و رفتار، برنامه درسی و آموزشی، محیط یادگیری، منابع آموزشی، اثرگذاری بر حرفه معلمی و عملکرد تأملی است. پس از ترجمه استانداردها و قرار گرفتن آنها در اختیار متخصصان و بحث گروهی و جمعبندی مذاکرات، سیزده ملاک برای اعتباربخشی هر استاندارد مشخص شد که این ملاکها در موردتناسب محتوا با عنوان، روشنی و وضوح، واقع بینانه بودن، مرتبط بودن، مستند بودن، تناسب با استانداردهای دیگر، متناسب بودن با سند تحول بنیادین، توجه به گروههای مختلف، توجه استاندارد به گروههای سنی مختلف، توجه به مقاطع مختلف تحصیلی، توجه به عملکرد معلم، توجه به یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه و همچنین روایی اجتماعی استاندارد است.
دادهها نشان میدهد که درصد توافق نظر متخصصان در ملاکهای فوق برای استاندارد نخست از 65 تا 100 درصد، استاندارد دوم از 65 تا 95 درصد، استاندارد سوم از 75 تا 100 درصد، استاندارد چهارم از 60 تا 100 درصد، استاندارد پنجم از 65 تا 100 درصد، استاندارد ششم از 60 تا 100 درصد، استاندارد هفتم از 70 تا 100 درصد، استاندارد هشتم از 60 تا 100 درصد، استاندارد نهم از 70 تا 100 درصد، استاندارد دهم از 60 تا 100 درصد، استاندارد یازدهم از 65 تا 100 درصد و برای استاندارد دوازدهم از 75 تا 100 درصد متغیر است. بنابر این میتوان نتیجهگیری کرد که در اکثر ملاکها نظر متخصصان به یکدیگر نزدیک بوده و استانداردهای تدوین شده برای شایستگیهای معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه دارای اعتبار میباشد.
ناشر: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
سال نشر: 1397
ارسال نظر