
یک معلم ریاضی شاغل در مدارس استعداهای درخشان گفت:میتوان انتگرال را در کتاب ریاضی حفظ کرد به شرط آنکه دانشگاه نیز در این زمینه تعامل داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از تسنیم، علی رحیمی معلم ریاضی که در مدارس استعدادهای درخشان "سمپاد" تدریس میکند درباره حذف انتگرال از کتاب ریاضی پایه دوازدهم به تسنیم میگوید: یکی از مهمترین ابزارهای ریاضیاتی تاریخ علم که بشر تاکنون به آن دست یافته انتگرال است از این مفهوم میتوان به منظور محاسبه مساحت، حجم و طول منحنی استفاده کرد هر دانشجوی علوم پایه و فنی مهندسی، حداقل چهار ترم اول به طور مستقیم و سایر دوران تحصیل هم به شکل جستهوگریخته از مفهوم انتگرال استفاده خواهد کرد.
او معتقد است که در دوره دبیرستان نیز بعد از تدریس محاسبه مساحت و حجم شکلهای خاص هندسی مانند مربع، مستطیل، لوزی و سایر اشکال، سؤالی که در ذهن دانشآموز ایجاد میشود این است اشکالی که شکل هندسی خاصی ندارند چگونه حجم یا مساحت آنها قابل محاسبه است یا مثلاً طول یک مسیر که خط راست نیست چگونه محاسبه میشود؟ با ارائه مفهوم انتگرال میتوان به این سؤال دانشآموز پاسخ داد حتی محاسبه مساحت و حجم و طول چنین شکلهایی را به طور تقریبی میتوان در پایههای پایینتر هم آموزش داد؛ بنابراین نیاز به ارائه مفهوم انتگرال بر هیچ کس پوشیده نیست.
میتوان انتگرال را در کتاب ریاضی حفظ کرد به شرط آنکه...
این معلم ریاضی میگوید: حذف مفهوم انتگرال به بهانه اینکه با حذف آن فضا برای ارائه مفاهیمی در مورد مهارتهای زندگی باز میشود، دقیق نیست چون با حجم کتابهای فعلی هم میشود انتگرال را در کتاب جا داد به عنوان مثال در فصل اول کتاب حسابان پایه دوازدهم مطالبی وجود دارد که در پایههای دهم یا یازدهم قابل ارائه است.
به گفته او، مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی براین باورند که انتگرال در سرفصلهای دانشگاهی به طور کامل بیان شده است بنابراین نیازی به ارائه آن در دبیرستان نیست اما این برداشت اشتباه است چون مطالب ریاضیات مانند زنجیر به هم پیوسته هستند مفاهیمی مانندمشتق، حد، تابع و...نیز در دانشگاه تدریس میشود با این بهانه احتمالاً در آینده چنین مفاهیمی نیز حذف شود.
البته این معلم ریاضی به این موضوع اشاره میکند که دانشآموزان باید در دبیرستان با مفاهیم اساسی ریاضیات از جمله انتگرال آشنا و این مفاهیم در ذهن آنها تثبیت شوند تا در دانشگاه به راحتی بتوانند از این مفاهیم استفاده و مسائل سختتر را حل کنند، عدم ارائه چنین مفاهیمی باعث میشود دانشجو در ترم اول دانشگاه با مفهوم بسیار کاربردی و گسترده انتگرال برای اولین بار آشنا شود و ممکن است ناتوانی دانشجو در حل برخی مسائل باعث ایجاد سرخوردگی یا حتی ناکامی در درس ریاضی یک دانشگاه شود.
حذف انتگرال نمیتواند برای دانشآموزان مشکلساز باشد
رحیمی در پایان این نکته را متذکر شد که انتگرال آخرین مفهوم در ریاضی دبیرستان است و حذف آن در دوران مدرسه برای دانشآموزان تبعاتی ندارد اما ممکن است آنها در دانشگاه با مشکل مواجه شوند بنابراین میتوان گفت که حضور انتگرال در کتاب ریاضی پایه دوازدهم برای دانشگاه دانشآموزان بهتر است.
ارسال نظر