مردودی دانش آموز یعنی مردودی مدرسه، رشته و شاخه های تحصیلی متناسب با نیازها بازنگری می شود
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور از کاهش شاخهها و رشتههای تحصیلی در متوسطه دوم به خصوص در فنی و حرفهای و کار و دانش از سال آینده خبر داد و جزئیات آن را اعلام کرد.
به گزارش «نور خبر» استاد دکتر محی الدین بهرام محمدیان در نشستی خبری ضمن تبریک ایام ذی الحجه اظهار کرد: در عین حال از بروز فاجعه منا که شاید تا سالهای طولانی تلخی و مرارت آن باقی بماند متاسف هستیم. نباید این فاجعه را فراموش کرد و در مناسبتهای مختلف لازم است یاد جان باختگان این حادثه گرامی داشته شود تا مشخص شود که چه جنایتی توسط سران بی کفایت کشور عربستان اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی 94-95، 29 عنوان کتاب جدید التالیف در پایههای پنجم و نهم تولید کردیم که با اجزای بستههای آموزشی نظیر نرمافزار و فیلم آموزشی همراه بود. همچنین 100 عنوان لوح فشرده برای پایههای مختلف تحصیلی و کتاب گویا برای درسهای زبان انگلیسی، زبان عربی و قرآن تولید کردیم.
وی با بیان اینکه همه ساله نزدیک به 100 میلیون جلد کتاب درسی منتشر میکنیم گفت: امسال تیراژ کتاب درسی 130 میلیون جلد بود اما ابتکار جدیدی که در توزیع کتاب به کار گرفته شد، فروش اینترنتی کتابها برای مقطع پیش دانشگاهی و همچنین مقطع ابتدایی و پیش دانشگاهی در شهر تهران بود و با کمترین مشکل انجام شد که نشان داد شهروندان ما آمادگی لازم برای ایجاد دولت و شهروند الکترونیک دارند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه امسال تمام کتب درسی به صورت PDFبر روی سامانه رشد، دفتر تالیف و اداره کل چاپ و توزیع منتشر شد گفت: علاوه بر چاپ مجلات رشد، کتابنامه رشد که فهرستی از کتب مناسب، مجاز و استاندارد برای دانش آموزان است نیز معرفی شد و در سطح مدارس به صورت کاغذی و الکترونیک توزیع شد تا مدیران بتوانند با استفاده از این کتابنامه کتابهای مفید را به دانش آموزان معرفی و همچنین کتابخانههای مدرسهای را تجهیز کنند.
آیةالله محمدیان همچنین از توزیع رایگان بستههای آموزشی معلمان با عنوان برفراز آسمان در سطح استانها برای پایههای پنجم و نهم خبر داد و گفت: سال گذشته وعده ایجاد باشگاه معلمان مولف را داده بودیم که اکنون این باشگاه فعال شده و عضو گیری میکند تا معلمان صاحب قلم را شناسایی کند. این باشگاه در سه مرحله اموری را پیگیری میکند. در مرحله نخست کتابهای معلمان مولف برای استفاده در شهر و استان خودشان چاپ و توزیع میشود. در فاز دوم کتابها در سطح ملی پخش میشوند و در فاز سوم از این معلمان مولف به عنوان مولفان کتاب درسی دعوت خواهیم کرد.
وی افزود: وعده دومی که سال گذشته داده بودیم تولید کتب الکترونیک درسی برای مدرسه الکترونیک بود. دو سال قبل این اقدام در برخی استانها آغاز شد اما اکنون در همه استانها قابلیت اجرایی دارد. این کار با نظارت و حمایت سازمان و از طریق بخشهای غیر دولتی اتفاق میافتد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به اعلام برنامههای آتی این سازمان نیز پرداخت و گفت: در سال تحصیلی 95-96 که تغییرات برنامه درس ملی به پایه دهم میرسد به دنبال آن هستیم که شاخهها و رشتههای تحصیلی در مقطع متوسطه دوم مخصوصا فنی و حرفهای و کار و دانش کاهش پیدا کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بین 240 تا 270 رشته در شاخه کاردانش داریم که همگی مبتنی بر شغل هستند گفت: مطالعات ما نشان میدهد عمر برخی از این رشتهها چهار تا پنج سال است و تا دانش آموز وارد امر تحصیل در یک رشته میشود پس از فارغ التحصیلی آن رشته منقرض شده است و دیگر کارایی ندارد.
دکتر محمدیان ادامه داد: میخواهیم رشتهها را متمرکز کنیم تا به صورت طیفی از مهارتها ارائه شود. در این صورت برخی رشتهها ادغام خواهد شد. در حال حاضر حدود 30 درصد از دانش آموزان رشته فنی و حرفهای و کار و دانش به رشته حسابداری میروند. حدود 30 درصد رشته کامپیوتر را انتخاب میکنند و 25 درصد به رشته نقشه کشی میروند و حدود 15 تا 16 درصد هستند که در رشتههای دیگری چون مکانیک، چوب و غیره تحصیل میکنند که بازار کار در اینها اغلب اشباع شده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه باید یک آمایش سرزمینی در این خصوص صورت پذیرد گفت: طرح ساماندهی رشتههای تحصیلی در فرایند تحصیل قرار دارد و بر اساس آن از سال آینده در پایه دهم سه شاخه علوم پایه، فنی و مهارتی و علوم انسانی را خواهیم داشت که اگر دانش آموزان رشته فنی و مهارتی را انتخاب کنند در پایه یازدهم میتوانند در رشتههایی با چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر تحصیل کنند.
وی ادامه داد: با این وجود کار ما در سال جاری برای تدوین کتب درسی چهار برابر میشود. امسال 29 عنوان کتاب جدید التالیف داشتیم اما برای سال آینده باید حداقل 120 عنوان کتاب تولید کنیم و نیازمند برنامهریزیهای جانبی و استفاده از امکانات بیرون از سازمان هستیم. مطالعات درباره رشتهها و شاخههای تحصیلی جدید در طرح ساماندهی انجام شده، عناوین دروس مشخص شده و درخواستم از وزیر آموزش و پرورش این است که فرایندها در شورای عالی آموزش و پرورش تسریع شوند.
استاد محمدیان با بیان اینکه اکنون 600 عنوان درسی در مقطع فنی و حرفهای داریم و متاسفانه شاخه فنی و حرفهای کتاب محور شده است گفت: بحث اساسی ما در خصوص پایه دهم در سال آینده این است که رشتهها و توسعه آنها متناسب با امکانات اتفاق بیفتد اکنون در شهرستانها در بسیاری از هنرستانها تجهیزات و امکانات لازم برای برخی رشتههای مهارتی وجود ندارد و اغلب دانش آموزان به رشتههایی چون کامپیوتر و حسابداری میروند. با اجرای این طرح هدایت تحصیلی در دو مرحله یک بار در پایه نهم و یک بار در آخر پایه دهم انجام میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی استفاده از ظرفیتهای پیش بینی شده برای خلق فرصت و موقعیتهای یادگیری، یاددهی در برنامه درس ملی را دیگر برنامه پیش روی این سازمان دانست و گفت: از امسال مصمم هستیم که دلالتهای برنامه درس ملی را به صورت حداکثری و جدی عملیاتی کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه پس از سه سال رکود امسال هفتمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی را برگزار خواهیم کرد، گفت: در آبان ماه نیز چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد برگزار میشود.
محمدیان بر ضرورت برنامه ریزی برای پوشش تحصیلی با کیفیت نیز تاکید کرد و گفت: در حال حاضر موفق شدیم کودکان لازم التعلیم را به صورت نسبی پوشش دهیم اما ضریب پوشش ما در متوسطه اول و دوم باید افزایش یابد. در تلاش هستیم از سال تحصیلی 94-95 افزایش کیفیت آموزش را در دوره ابتدایی و افزایش تحت پوشش را در متوسطه اول و دوم بالا ببریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات دانش آموزان در مدارس آموزش از راه دور که مدیر رسمی آموزش و پرورش دارند و احتمال افزایش نمره فروشی در این مدارس گفت: مصوبه قبلی شورای عالی آموزش پرورش اختلالاتی داشت و در جلسات اخیر به این نتیجه رسیدیم که مجوزی برای برگزاری امتحانات به مدارسی که مدیر دولتی دارند، ارائه شود.
دکتر محمدیان افزود: البته این موضوع جدیدی نیست و قبلا هم دانش آموزان چند مدرسه در یک مدرسه جمع میشدند و امتحان میدادند اما اکنون مجوز داده شده تا مراکزی که مدیر دولتی دارند بتوانند با تعداد کم هم آزمون برگزار کنند. مدیران دولتی در برابر مسئولیت خود پاسخگو هستند و اگر مشکلاتی هم به وجود بیاید باید جواب بدهند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آمار 47 هزار مردودی در پایه اول ابتدایی به علت ارزشیابی توصیفی اظهار کرد: معتقدیم نظام آموزشی باید به صورت عام قابلیت انعطاف و پاسخگویی به نیاز دانش آموزان با استعدادهای متنوع را داشته باشد. اگر هم دانش آموزی دیر آموز است و در یادگیری و یاددهی مشکل دارد باید معلم و مربی به او کمک کند وگرنه با مردود کردن و انداختن تقصیر به گردن دانش آموز مشکلی حل نمیشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهر مردودی زدن بر پیشانی دانش آموز به هیچ وجه صحیح نیست گفت: اکنون در کارنامه ارزشیابی توصیفی عنوان مردودی قید نمیشود و میگویند دانش آموز نیاز به پشتیبانی و تلاش بیشتر دارد. بنابراین در سیستم اخیر عنوان مردودی را بر دانش آموزان نمیگذارند. دانش آموز چه دیر آموز باشد و چه استثنایی فرقی نمیکند و باید برنامههای آموزش و پرورش برای این دانش آموزان با جدیت بیشتری دنبال شود.
کلیدواژه:
تاریخ خبر:
سه شنبه, 14 مهر, 1394
==========================================================================================================
کاهش شاخهها و رشتههای تحصیلی دوره متوسطه/ آموزش مهارتها به دانشآموزان
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد با ابراز تأسف از فاجعه منا و اینکه تلخی این فاجعه تا سالها در جان ما باقی میماند و نباید آن را فراموش کرد تا مشخص شود چه جنایتی در حق امت اسلامی توسط سران بیکفایت عربستان رخ داده است، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری 29 عنوان کتاب جدید در پایههای پنجم و نهم تالیف شد.
وی با بیان اینکه کتابهای درسی به همراه اجزای بسته آموزشی شامل نرمافزار و فیلمهای آموزشی برای استفاده معلمان و دانشآموزان توزیع شد، افزود: برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن، کتاب گویا تولید کردهایم و 100 عنوان لوح فشرده برای پایههای مختلف تحصیلی تولید شده است.
* چاپ ۱۳۰ میلیون جلد کتاب درسی در سالجاری
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه هر سال حدود 100 میلیون جلد کتاب منتشر میشود و امسال نیز تیراژ کتب درسی 130 میلیون جلد بود، ادامه داد: در سال تحصیلی جدید برای نخستین بار کتابهای درسی دوره پیش دانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد؛ این طرح نشان داد که مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سالهای آینده این پروژه را تکمیل خواهیم کرد.
وی اصافه کرد: امسال کتابهای درسی بر روی پایگاه رشد، دفتر تألیف و اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی قرار گرفت و این امکان برای مدارس خارج از کشور فراهم شد تا بتوانند به کتابهای درسی دسترسی داشته باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد، گفت: فهرست کتابهای کمک درسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتابهای کمک آموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند چرا که کتابهای متناسب با برنامه درسی و اهداف یاددهی ـ یادگیری در این کتابنامه معرفی میشوند.
* معلمان مؤلف شناسایی میشوند
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به راهاندازی باشگاه معلمان مؤلف اشاره کرد و بیان داشت: باشگاه معلمان مؤلف فعال شده است و معلمان صاحب قلم را شناسایی میکند.
وی افزود: در نخستین فاز این برنامه، معلمانی که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت میکنند، را شناسایی میکنیم و تولیدات آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر میشود و در مرحله بعد از معلمان مؤلف به منظور تهیه کتابهای درسی استفاده خواهیم کرد.
* در سال تحصیلی 96-95 تغییرات کتابهای درسی به پایه دهم میرسد
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه امسال تولید کتابهای الکترونیک درسی را پیگیری کردیم، بیان داشت: این طرح تقریباً در تمام استانها قابلیت اجرا دارد اما چون الزامی نیست در قالب بستههای آموزشی ارائه میشود که در تولید آنها معلمان شاغل، بازنشسته و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت همکاری دارند.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی 96-95 تغییرات کتابهای درسی به پایه دهم میرسد، همچنین آموزش و پرورش در تلاش است تا شاخهها و رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش کاهش یابد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان داشت: هماکنون در رشته کاردانش 240 رشته داریم اما مشاغل در کشور پس از 4 یا 5 سال تغییر میکنند بنابراین تا زمانی که دانشآموز از هنرستان فارغالتحصیل شود، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود، منقرض شده است؛ به همین دلیل تلاش میکنیم رشتهها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارتها را به دانشآموز ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه هماکنون 4 میلیون و 700 هزار دانشآموز در رشتههای فنی و حرفهای تحصیل میکنند که عمده آنها در رشتههای حسابداری، نقشه کشی و کامپیوتر تحصیل میکنند، افزود: در حال برنامهریزی هستیم رشتهها و شاخههای تحصیلی را در دوره متوسطه کاهش دهیم به گونهای که شاخه علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهاتی را داشته باشیم یعنی به جای 6 شاخه، 3 شاخه داشته باشیم و در حوزه فنی و حرفهای و کاردانش 4 حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.
* برگزاری جشنواره فیلم رشد در آبان ماه
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به استفاده از ظرفیتها برای خلق موقعیتهای یاددهی و یادگیری، گفت: از امسال تلاش کردیم که دلالتهای درسی ملی را به صورت حداکثری عملیاتی کنیم همچنین در سال جاری پس از سه سال رکود، جشنواره تولید محتوای الکترونیک برگزار خواهد شد و تولیدکنندگانی که در زمینه تولید محتوای الکترونیک فعالیت میکنند در این جشنواره حضور مییابند.
وی با بیان اینکه چهل و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد آبان امسال در تهران و برخی از استانها برگزار خواهد شد، افزود: امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش دادهایم و تعدادی از مجتمعهای آموزش و پرورش در خارج از کشور این جشنواره را برگزار خواهند کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی باکیفیت گفت: موفق شدهایم کودکان لازم التعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم و هم اکنون نوبت آن است که در دوره ابتدایی کیفیت آموزش ارتقا یابد همچنین باید تلاش کنیم تا در دوره متوسطه اول و دوم ضریب پوشش تحصیلی افزایش یافته و میانگین ماندگاری دانشآموزان در مدارس بیشتر شود چرا که برخی از دانشآموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول، مدرسه را ترک میکنند.
وی افزود: سیاست آموزش و پرورش بر این است که از سال تحصیلی 95-94 در دوره ابتدایی علاوه بر پوشش کامل تحصیلی، افزایش کیفیت را داشته باشیم و در دورههای متوسطه ماندگاری دانشآموزان در مدارس افزایش یابد که این نیازمند فراهم کردن فرصت لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزانی است که ترک تحصیل کردهاند.
منبع خبر:
کلیدواژه:
تاریخ خبر:
سه شنبه, 14 مهر, 1394
==========================================================================================================
شده توسط مدیر محتوا در چ, 1394/07/15 - 09:09.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام محیالدین بهرام محمدیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با ابراز تأسف از فاجعه منا و اینکه تلخی این فاجعه تا سالها در جان ما باقی میماند و نباید آن را فراموش کرد تا مشخص شود چه جنایتی در حق امت اسلامی توسط سران بیکفایت عربستان رخ داده است، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری 29 عنوان کتاب جدید در پایههای پنجم و نهم تالیف شد.
وی افزود:کتابهای درسی به همراه اجزای بسته آموزشی شامل نرمافزار و فیلمهای آموزشی برای استفاده معلمان و دانشآموزان توزیع شد همچنین برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن کتاب گویا تولید کردهایم و 100 عنوان لوح فشرده برای پایههای مختلف تحصیلی تولید شده است.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هر سال حدود 100 میلیون جلد کتاب منتشر میشود و امسال نیز تیراژ کتابهای درسی 130 میلیون جلد بود. در سال تحصیلی جدید برای نخستین بار کتابهای درسی دوره پیش دانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد. این طرح نشان داد که مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سالهای آینده این پروژه را تکمیل خواهیم کرد.
محمدیان گفت: امسال کتابهای درسی بر روی پایگاه رشد، دفتر تألیف و اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی قرار گرفت و این امکان برای مدارس خارج از کشور فراهم شد تا بتوانند به کتابهای درسی دسترسی داشته باشند.
** کتابهای کمک آموزشی باید از طریق کتابنامه رشد معرفی شوند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد بیان کرد: فهرست کتابهای کمک درسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتابهای کمک آموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند چرا که کتابهای متناسب با برنامه درسی و اهداف یاددهی و یادگیری در این کتابنامه معرفی میشوند.
** شناسایی معلمان مؤلف
وی افزود: سال گذشته وعده راهاندازی باشگاه معلمان مؤلف را دادیم، این باشگاه فعال شده است و معلمان صاحب قلم را شناسایی میکند. در نخستین فاز این برنامه، معلمانی که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت میکنند، را شناسایی می کنیم و تولیدات آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر میشود و در مرحله بعد از معلمان مؤلف به منظور تهیه کتابهای درسی استفاده خواهیم کرد.
** تولید کتابهای الکترونیک درسی
محمدیان ادامه داد: امسال تولید کتابهای الکترونیک درسی را پیگیری کردیم که تقریباً در تمام استانها قابلیت اجرا دارد اما چون الزامی نیست در قالب بستههای آموزشی ارائه میشود که در تولید آنها معلمان شاغل، بازنشسته و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت همکاری دارند.
** شاخهها و رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه کاهش مییابد
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در سال تحصیلی 95-96 تغییرات کتابهای درسی به پایه دهم میرسد همچنین آموزش و پرورش در تلاش است تا شاخهها و رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش کاهش یابد.
محمدیان ادامه داد:هماکنون در رشته کاردانش 240 رشته داریم اما مشاغل در کشور پس از 4 یا 5 سال تغییر میکنند بنابراین تا زمانی که دانشآموز از هنرستان فارغ التحصیل شود، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود، منقرض شده است. تلاش میکنیم رشتهها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارتها را به دانشآموز ارائه دهیم.
وی افزود:هماکنون 4 میلیون و 700 هزار دانشآموز در رشتههای فنی و حرفهای تحصیل میکنند که عمده آنها در رشتههای حسابداری، نقشه کشی و کامپیوتر تحصیل میکنند هماکنون در حال برنامه ریزی هستیم رشتهها و شاخههای تحصیلی را در دوره متوسطه کاهش دهیم به گونهای که شاخه علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهاتی را داشته باشیم یعنی به جای 6 شاخه 3 شاخه داشته باشیم و در حوزه فنی و حرفهای و کاردانش 4 حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیتها برای خلق موقعیتهای یاددهی و یادگیری گفت: از امسال تلاش کردیم که دلالتهای درسی ملی را به صورت حداکثری عملیاتی کنیم همچنین در سال جاری پس از سه سال رکود، جشنواره تولید محتوای الکترونیک برگزار خواهد شد و تولیدکنندگانی که در زمینه تولید محتوای الکترونیک فعالیت میکنند در این جشنواره حضور مییابند.
** برگزاری جشنواره فیلم رشد در آبان ماه
وی تصریح کرد: چهل و پنجمین جشنواره فیلم بین المللی رشد آبان امسال در تهران و برخی از استانها برگزار خواهد شد. امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش دادهایم و تعدادی از مجتمعهای آموزش و پرورش در خارج از کشور این جشنواره را برگزار خواهند کرد.
** کیفیت آموزشها به ویژه در دوره ابتدایی باید افزایش یابد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی باکیفیت گفت: موفق شدهایم کودکان لازم التعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم وهم اکنون نوبت آن است که در دوره ابتدایی کیفیت آموزش ارتقا یابد همچنین باید تلاش کنیم تا در دوره متوسطه اول و دوم ضریب پوشش تحصیلی افزایش یافته و میانگین ماندگاری دانش آموزان در مدارس بیشتر شود چرا که برخی از دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول مدرسه را ترک میکنند.
محمدیان بیان کرد: سیاست آموزش و پرورش براین است که از سال تحصیلی 94-95 در دوره ابتدایی علاوه بر پوشش کامل تحصیلی، افزایش کیفیت را داشته باشیم و در دورههای متوسطه ماندگاری دانش آموزان در مدارس افزایش یابد که این نیازمند فراهم کردن فرصت لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزانی است که ترک تحصیل کردهاند.
Top of Form
0
==========================================================================================================
رشتههای تحصیلی دوره متوسطه کم میشود/۴.۷ میلیون دانش آموز فنی
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: در سال تحصیلی جاری ۲۹ عنوان کتاب جدید در پایه پنجم و نهم تالیف شد و کتابهای درسی به همراه بستههای آموزشی برای استفاده معلمان و دانشآموزان توزیع شد.
وی ادامه داد: برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن نیز کتاب گویا تولید کردهایم و صد عنوان لوح فشرده برای پایههای مختلف تحصیلی تولید شده است.
محمدیان تصریح کرد: هر سال حدود ۱۰۰ میلیون جلد کتاب منتشر میشود و امسال نیز تیراژ کتاب های درسی ۱۳۰ میلیون جلد بوده است.
وی با بیان اینکه برای نخستینبار کتابهای درسی دوره پیشدانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد، گفت: مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سالهای آینده این پروژه را تکمیل میکنیم.
محمدیان با بیان اینکه امسال کتاب های درسی بر روی پایگاه رشد، دفتر تالیف و اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی قرار گرفت، بیان کرد: این امکان برای مدارس خارج از کشور نیز فراهم شد تا بتوانند به کتابهای درسی دسترسی داشته باشند.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد تصریح کرد: فهرست کتابهای کمکدرسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتابهای کمکآموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی با بیان اینکه باشگاه معلمان نویسنده را فعال کردیم، گفت: معلمان صاحب قلم توسط این باشگاه شناسایی میشوند و در نخستین فاز این برنامه معلمانی که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت دارند را شناسایی میکنیم و تولید آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر میشود و در مرحله بعد از معلمان مولف به منظور تهیه کتاب درسی استفاده میکنیم.
وی با اشاره به تغییرات کتابهای درسی پایه دهم در سال ۹۶-۹۵ بیان کرد: آموزش و پرورش در تلاش است تا شاخهها و رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش را کاهش دهد.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هماکنون در رشتههای کارودانش ۲۴۰ شاخه وجود دارد، اما مشاغل در کشور پس از ۴ یا ۵ سال تغییر میکنند؛ بنابراین تا زمانی که دانشآموزان از هنرستانها فارغالتحصیل شوند، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود، منقرض شده است.
محمدیان با بیان اینکه تلاش میکنیم رشتهها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارتها را به دانشآموزان ارائه دهیم، گفت: تعداد ۴ ملیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در رشتههای فنی و حرفهای تحصیل میکنند که عمده آنها در رشتههای حسابداری، نقشهکشی و کامپیوترند.
وی ادامه داد: در حال برنامهریزی هستیم تا رشتهها و شاخههای تحصیلی در دوره متوسطه را کاهش دهیم به گونهای که شاخه علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی و مهارتی را داشته باشیم؛ یعنی به جای ۶ شاخه ۳ شاخه شود و در حوزه فنیوحرفهای و کارودانش ۴ بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.
محمدیان از برگزاری چهلوچهارمین جشنواره فیلم بینالمللی رشد از آبان ماه خبر داد و گفت: این جشنواره در تهران و برخی از استانها برگزار میشود و امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش دادهایم و تعدادی از مجتمعهای آموزش و پرورش در خارج از کشور نیز این جشنواره را برگزار میکنند.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی با کیفیت اشاره کرد و گفت: موفق شدهایم کودکان لازمالتعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم و هماکنون نوبت آن است در دوره ابتدایی کیفیت آموزش را ارتقا دهیم و تلاش میکنیم ضریب پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم افزایش یابد و میانگین ماندگاری دانشآموزان در مدارس بیشتر شود؛ چرا که برخی از دانشآموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول مدرسه را ترک میکنند.
ارسال نظر