امور تربیتی، نیازمند تخصص



امروز امور تربیتی نیازمند دانش، تخصص و مهارت های تئوری سازی است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه - محمد ابراهیم محمدی*: هشتم اسفند ماه یادآور خاطره نیک اندیشی شهیدان رجائی و باهنر در تاسیس نهاد امورتربیتی است. سهمی که این دو شهید و به ویژه شهید باهنر در ایجاد و بالندگی این نهاد انقلابی در دل دستگاه بزرگ آموزش و پروش داشت؛ چونان صدقه جاریه؛ پایدار وخوش ثمر برای نظام و انقلاب شد.

ضرورت تاسیس این نهاد برای مواجهه با جریانات التقاطی، الحادی و انحرافی سال ۵۸ در مدارس و به ویژه دبیرستانها غیرقابل اجتناب بوده است.

شهید باهنر به دلیل برخورداری از دو شاخصه انقلابی و حوزوی نقش سزامندی درپایه گذاری تئوری های نهاد ونقشه راه وراهنمای آن داشته است.

دور نیست اگر گفته شود برای تاسیس و تمشیت و راهبری، تجربه شخصیتی در تراز شهید باهنر فرصتی طلائی و البته بی مانند برای امور تربیتی بوده است.    

در حقیقت شخصیتی در قامت این شهید به دلیل آشنائی با مبانی اسلامی؛ و اشراف به اصول تئوری های تربیتی موجب شد حوزه تربیتی گامهای استوار در تربیت کادر و عناصر مومن و انقلابی برداشته و جامعه را وام دار دوراندیشی و هندسه تربیتی خود نماید.

شاید بتوان گفت دفاع مقدس، دانشگاه و بسیاری دستگاههای موفق در حوزه دانش و تربیت مدیون فرصت مدیریت کوتاه سالهای نخست عمر امور تربیتی بوده است.

شهید باهنر در کنار اجتهاد فرهنگی و دینی و آشنائی با اقتضائات زمان و مکان، ذهنی پویا، خلاق و مسئله شناس داشت.

طراحی مسائل مبتنی بر نیازهای عصری و تحلیل و برنامه سازی از جمله شاخصه های مدیریت ممتاز این شهید بوده است.

ایشان فراتر از جریانات جاری و نگاه و نگره تنگ؛ و به دور از مرزبندی های کاذب و سلیقه بسته؛ بهترین تئوری های تربیتی را به دست دادند.

این شهید عزیز با نگاهی بلند و درکی عالمانه به افق های طلائی تربیت اسلامی اندیشیده و نسخه های بی مانند و درمان گری ارائه کردند که با وجود غربت؛ هنوز هم کارآمد است.

باهنر ضمن اهتمام به مطالعات و بررسی های علمی برای مطالعات محیطی سهمی خاص قائل بود؛ وی مهندسی معکوس و رصد مسائل در ارتباط  میدانی با معلم و دانش آموز و تحلیل و برنامه سازی را یک ضرورت می دانست.

دکتر باهنر همین خصوصیت را وجه شاخص و برجسته این نهاد مهم و حساس  دانسته و معتقد بود امور تربیتی در دل دستگاه اداری متولد شد اما بر خلاف دیگر نهادها با ظرافت، ارتباطی پیوسته و معنادار با جامعه هدف در کف مدرسه برقرار کرد.

در نگاه شهید باهنر پرورشی و مشخصا تربیت دینی یک تکلیف کفائی نیست که مخاطبی خاص داشته باشد بلکه تربیت پیوست ناگسستنی فعالیت های علمی و آموزشی مدیر و به ویژه  معلمان دروس عمومی و پایه مدارس است؛ وی تربیت را آمیخته با آموزش و معلم را الگو و اسوه ای اخلاقی و علمی می دانست.

شاید بتوان رمز موفقیت و برکت عمر کوتاه شهید باهنر را افزون بر جهاد و مبارزه مخلصانه، اجتهاد فرهنگی و قدرت تئوری سازی و تفکر و مسئله شناسی؛ تهجد، نمازهای اول وقت و به ویژه توسل به اهل البیت (ع) دانست.

و امروز امور تربیتی نیازمند دانش و تخصص و مهارت های تئوری سازی است.

پرورشی بیش از یک نهاد عملیاتی و اجرایی یک نهاد فعال در حوزه مسئله شناسی و تحلیل و برنامه سازی است.

دور نیست اگر گفته شود دانش، تئوری سازی، تفاهم و مشارکت با بدنه تربیتی اندیشمند و دردشناس حلقه مفقوده و گره گشای نیاز امروز نهاد مقدس تربیتی است.
باید به روح بلند این شهید و تمامی شاهدان عرصه تربیت درود فرستاد و برای مربیان خدوم و جهاد آرزوی توفیق کرد.

* مدیر کل سابق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش

ارسال نظر

Image CAPTCHA