به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری پیرامون محتوای کتابهای درسی، اظهار داشت: برخی در خصوص برنامه درسی اظهارنظر میکنند که آنها پازل کوچکی را میبینند و این فاقد پشتیبانی علمی میشود.
وی ادامه داد: برنامه درسی در مجموع 11 حوزه یادگیری را در برمیگیرد که شامل تفکر، حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی، انسانی، کار و کارآفرینی، فناوری، مهارتهای زندگی، زبان خارجه و بهداشت است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: برای نمونه وقتی ادبیات فارسی میخوانیم بخش خواندن شامل نوشتن و صحبت کردن است و در خود متنها نیز فقط مهارت خواندن نیست یا در دروس دیگر نیز این چنین است که اگر در سوم ابتدایی درس دهقان فداکار یا شهید محمدحسین فهمیده را داریم فقط متن نیست بلکه میخواهیم دانشآموزان با روح ایثار آنها آشنا شوند و این روحیه در آنها تقویت شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تعلیمات دینی تنها عهدهدار تربیت دینی نیست بلکه تمامی کتابهای درسی و فعالیتهای آموزشی و پرورشی در آموزش و پرورش این موضوع را دنبال میکند و همه تربیت دینی هستند.
وی اضافه کرد: نگاه معلم در کلاس، فعالیتها در کانونهای تربیتی و سرودهایی که بچهها میخوانند همه در مجموع تربیت دینی را دنبال میکند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: در تعلیمات دینی، آموزشهای دینی و دانش در اولویت است اما رفتار، عمل و نگرش دینی در همه کتابهای درسی تعقیب میشود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث کاهش ساعت درس تعلیمات دینی، گفت: کسانی که این موضوع را مطرح میکنند مجموع مقطع متوسطه را دیده بودند در حالی که باید آموزش و پرورش 12 سال را در نظر گرفت و اگر ملاحظه کنیم از مقطع ابتدایی تا متوسطه آموزش دینی 46 ساعت بود که در برنامه جدید 45 ساعت شده است که تنها یک ساعت کاهش پیدا کرده آن هم به خاطر این است که عناوین دیگری در دروس وارد شده است.
وی تأکید کرد: در پایه ابتدایی 5 ساعت نیز به آموزش تعلیمات دینی اضافه شده است و برای نمونه از دروس زبان انگلیسی، فارسی و ادبیات نیز کم شده که این به خاطر عناوین درسی جدیدی است که اضافه شده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: معتقدیم عناوین درسی جدید در تربیت شخصیت دینی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی دانشآموزان مؤثرتر از برنامه قبلی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر یک ساعت از آموزش دینی کم شده است اما آموزشهایی میدهیم که مؤثرتر است، افزود: درس دینی را یاد میگیریم تا تعاون و همکاری در روابط اجتماعی بیشتر باشد که ما نیز برخی از این عناوین را در کتابهای درسی خود آوردهایم.
وی تأکید کرد: همیشه کتابهای درسی را با توجه به نیمرخ روانشناختی و مختصات سنی و بالینی دانشآموز تعیین میکنیم و کار تعلیم و تربیت و محتوای کتابهای آموزشی مینیاتورکاری است نه مسگری.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان گفت: تعداد کلمات در درس ریاضی با فارسی یا علوم باید همخوانی داشته باشد و یک ارتباط عمودی وجود داشته باشد که کتابها یک ارتباط افقی با سایر درسها دارد لذا تغییر محتوای تولید آموزشی نیازمند دخالت 10 دانش مستقل است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: شورای برنامهریزی ما 15 تا 25 نفر عضو دارد که شامل کارشناس تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، معارف، هنر، ادبیات، علوم تربیتی، سه کارشناس جغرافیای ایران، طبیعی و اقتصادی است که در کنار آنها باید سه معلم باتجربه در گروه آموزشی وجود داشته باشد تا در مجموع کتاب را برنامهریزی کرده و برای نوشتن به مؤلف بدهند.
وی اضافه کرد: این کتاب بر روی سایت میرود تا معلمان نظر داده و اعتبارسنجی کنند و پس از اصلاح مجدد، کتاب آزمایشی تولید میشود که یک سال به صورت آزمایشی بوده و اگر کتاب خوب تشخیص داده نشد دوباره این فرایند ادامه پیدا میکند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به کتابهای درسی جدید، گفت: کتابهای تفکر و سواد رسانهای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست، کتاب معیشت و آداب و سلوک خانواده از جمله این کتابهاست که علاوه بر آنها 50 ساعت به فعالیتهای ویژه در مدرسه در طول سال تحصیلی اختصاص دادهایم که این فعالیتها مانند کارهای پژوهشی، بازدید علمی و پروژه است. ضمن اینکه درس جدیدی دوباره دایر شده که درس آزمایشگاه بوده و در علوم تجربی و ریاضی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر گلایه خانوادهها از سختی کتابها، گفت: کمک به دانشآموزان فقط مربوط به دوره ابتدایی است که در دوره ابتدایی نیز اصلاحاتی صورت گرفته و کتابها سبکسازی شده است. ضمن اینکه ما آموزش را از معلم و تربیت را از معلم و خانواده انتظار داریم.
وی اضافه کرد: ما از خانواده انتظار آموزشی نداریم و باید آنها از آموزش پشتیبانی کنند اما باید مربی، پدر و مادر کار تربیت را با هم انجام دهند و مدرسه و معلم نیز باید کار آموزش را انجام بدهند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به توصیههایی برای خانوادهها متذکر شد: به خانوادهها توصیه میکنم دانشآموزان را خسته نکنند و انتظار بار سنگین آموزشی از آنها نداشته باشند. کلاسهای تقویتی و کنکور نه تنها به آموزش آنها کمک نمیکند بلکه به تربیت آنها لطمه میزند و باور کنید کتاب آموزش اضافی، کلاسهای خصوصی و کمک آموزشی به دانشآموزان کمکی نکرده بلکه به تربیت طولانی مدت آنها ضربه میزند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر دانشآموزان کتابهای درسی را خوب خوانده، بفهمند و آن را اجرا کنند آنها همانند ابوعلیسینا هستند.
وی با اشاره به زبانهای قومی، تصریح کرد: اصولی که قانون اساسی دارد اگر بخواهیم اجرا شود نیازمند سیاستگذاری است مانند اصل 44 قانون اساسی؛ در حال حاضر اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر داشته و یک تفسیر میخواهد و اینکه پیشبینی شده است زبان اصلی و اسناد به زبان فارسی است و تولید محتوا ساختن فیلم در تلویزیون و سینما و روزنامه به زبان قومی اشکال ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: اما در آموزش و پرورش، آموزش ادبیات و زبانهای قومی مطرح است که اینجا دو مقوله است یکی آموزش خود زبان و دیگری آموزش به زبان است و قانون اساسی اینها را نگفته است و باید اولاً شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از زبان ادبیات است و اینکه آموزش به زبان فارسی اتفاق افتد یا غیر زبان فارسی؛ اما اینکه به زبان آن منطقه سخن بگوییم نیاز به سیاستگذاری دارد که باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مستشار رهبر معظم انقلاب پیشنهاد داده تا بررسی شود.
وی گفت: آنچه در سیاستگذاری آن هستیم این است که پشتوانه زبان فارسی، زبانهای قومی است و به دنبال آن هستیم آن را وارد مرحله آموزش کنیم و برای نمونه نمیخواهیم زبان آذری را فقط برای نواحی آذریزبان داشته باشیم بلکه میخواهیم برای همه آن را ارائه دهیم یا در زبانهای کردی و گیلکی نیز همین طور. اما این باید به صورت تدریجی باشد و در شبکه رشد آن را به صورت فوق برنامه ارائه دهیم و نوع طراحی نیز آموزشی باشد که در حال حاضر در دست طراحی است که هنوز تولید و خروجی در این خصوص ارائه نشده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص شعار سال در بحث اقتصاد مقاومتی در کتابهای درسی، تصریح کرد: از زمان نامگذاری سال به عنوان «شکوفایی و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف» به این سمت برنامهریزی کردیم تا به مباحث اقتصاد رویکرد مقاومتی داشته باشیم و همان سیاست در آموزش عمومی دانشآموزان و تولید محتوا تعقیب میکند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در توضیح مصادیق اقتصاد مقاومتی در کتابهای درسی گفت: درس اقتصاد در سال چهارم و در رشته علوم انسانی را با اقتصاد مقاومتی همسو کردیم و امسال کتابی طراحی شده و این موضوع تعقیب میشود.
وی بیان داشت: در سالهای اخیر 600 نقطه در کتابهای درسی را اصلاح کردیم مانند مفاهیم اقتصادی شامل کار، تولید، مصرف،مصرف بهینه، انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، پسانداز، انرژی نو، بانک و بیمه است که وارد کتابها شده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به کارهای دیگر سال جاری اظهار داشت: موضوع دیگر این است که دانشآموزان تا دوره اول متوسطه آموزش عمومی دارند اما از پایه دهم آموزشها نیمهتخصصی است که یا دانشآموزان آماده ورود به دانشگاه شده و یا آماده حضور در بازار کار میشوند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گرایش جنسیتی در کتابهای درسی خاطرنشان کرد: کتابها با محتوای نیازهای انسانی دانشآموزان چه دختر و یا پسر در دروس مختلف مواجه است اما از یک طرف در سنینی نیازهای دختران و پسران متفاوت است مانند سبک زندگی، بهداشت و سلامت و فرایض دینی.
وی با ابراز تأسف از اینکه ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم تولید کردهایم، گفت: یعنی برای دختران بنویسیم و موضوع دختران و قهرمان نیز دختران باشند که باید در این خصوص تولید محتوا کنیم تا آنها از هویت جنسی دخترانه خود رضایت بیشتری داشته باشند؛ باید حداقل به اندازه نصف شهدای مردی که در خصوص آنها نوشته شده است از شهدای زن کشور نیز تولید محتوا بکنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: باید برخی از آموزشهای دانشآموزان دختر و پسر ویژهسازی شود و تولید محتوای آموزشی و تربیتی با ملاحظه منطق آموزشی و تربیتی است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطرح شدن اخلاق جنسیتی در کتابهای درسی، خاطرنشان کرد: در کتاب بهداشت این موضوع ذکر خواهد شد اما اینکه نوع مطرح شدن آن چگونه است باید مناسب و متناسب باشد و آموزش از طریق همسالان در مسائل جنسیتی خطرناک است و باید متناسب با تناسب جنسیتی ارائه شود لذا این موضوع تابو نبوده و لجام گسیخته هم نیست.
انتهای پیام/
=======================================================================================================ااایسنا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خبرداد
طراحی محتوای آموزش زبان اقوام از طریق فضای مجازی
» سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش

رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند سیاست گذاریهای کلان است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات مطرح شده پیرامون کاهش ساعت درس "تعلیمات دینی" اظهار کرد: برخی افراد که اظهار نظر می کنند قطعهای از یک پازل را در نظر میگیرند.
وی افزود: تفکر و حکمت، قرآن و معارف، زبان فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی، زبانهای خارجی، و سلامت و بهداشت و تربیت بدنی، 11 حوزه یادگیری در برنامه درس ملی هستند که اهداف ما را تأمین می کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه به عنوان مثال زمانی که درس ادبیات فارسی تألیف میشود آداب و رفتارهای تربیتی دیگری علاوه بر زبانشناسی در آن گنجانده شده است اظهار کرد: به عنوان مثال در درس «تصمیم کبری» که در کتاب فارسی سالهای گذشته وجود داشت، علاوه بر آموزش و مهارت آموزشی خواندن فارسی یک رفتار تربیتی نیز برای دانش آموزان در آن لحاظ شده بود، در سایر دروس نیز همین گونه است.
محمدیان افزود: بنابراین باید گفت برنامه درسی کل واحد است و نباید آن را تکه تکه کرد. درس تعلیمات دینی نیز تنها عهده دار تربیت دینی نیست بلکه تمام حوزههای یادگیری بر تعلیم و تربیت دینی اهتمام دارند و اگر شخصی کتابهای درسی را به تربیت دینی و غیر دینی تقسیم کند در واقع اندیشه سکولاریستی داشته است این در حالی است که نگاه غالب بر تمام دروس ما تعلیم و تربیت دینی است؛ اما در بخش دروس به صورت مستقیم به این تعالیم پرداخته میشود و در درس تعلیمات دینی آموزشهای دینی در الویت است.
وی با بیان اینکه رفتار دینی، عمل دینی و نگرش دینی در همه کتب درسی تعقیب می شود و باید مجموعه را یکپارچه ببینیم اظهار کرد: طی آموزش و پرورش 12 ساله، ساعات درس تعلیمات دینی ما 46 ساعت بوده که یک ساعت از آن کم شده است و علت کاهش این یک ساعت در سال تحصیلی جدید این است که عناوین درسی دیگری وارد جدول دروس شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه از سایر دروس چون زبان انگلیسی، فارسی و ریاضی هم ساعاتی کم شده تا بتوانیم دروسی جدید را وارد برنامه کنیم اظهار کرد: در 5 درس جدید تفکر و سواد رسانهای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست و سبک زندگی، تربیت سیاسی، دینی و شخصیتی دانش آموزان نیز مد نظر قرار دارد و موثرتر از برنامه های قبلی است. اگر یک ساعت از درس دینی کم شده اما تربیت دینی موثر در مجموعه دروس حذف نشده است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سختی و سنگینی محتوای کتب درسی و گلایه خانوادهها در این خصوص گفت: سختی و سنگینی محتوای دروس عمدتاً مورد گلایه خانواده های دانش آموزان مقطع ابتدایی است. خانواده ها روشهای جدید آموزش ما را به طور کامل نمی دانند. به همین خاطر مدرسه و معلم باید به دانش آموز آموزش دهد و خانواده تنها باید پشتیبان آموزش باشد.
محمدیان افزود: ما انتظار نداریم خانواده دروس انگلیسی پایه دهم را به دانش آموزش بیاموزد بلکه این وظیفه مدرسه است. برای دوره ابتدایی نیز خانواده باید دانش آموز را پشتیبانی کند. به خانواده ها توصیه اکید دارم که فرزندانشان را خسته نکنند و از آنها انتظار بار سنگین آموزش را نداشته باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر اینکه کلاسهای تقویتی اضافی و کتب کمک آموزشی فراوان نه تنها به آموزش بهتر دانش آموزان در خانواده کمک نمی کند بلکه به تربیت آنها نیز لطمه میزند عنوان کرد: اگر خانوادهها کمک کنند تا دانش آموزان همین کتب درسی را خوب بخوانند و خوب تمرین کنند به موفقیت فرزندانشان کمک کردهاند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آموزش زبانهای عمومی به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس در استانهای کشور که در یکی از سفرهای استانی رئیس جمهور به کردستان مورد تاکید قرار گرفته بود اظهار کرد: اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر دارد و یک تفسیر می خواهد؛ در قانون اساسی پیش بینی شده است که آموزش زبان رسمی "فارسی" است و اسناد رسمی نیز به زبان فارسی نوشته می شود اما چاپ روزنامه و تولید برنامههای تلویزیونی در استانها به زبان قومی اشکالی ندارد.
محمدیان ادامه داد: اما در قانون اساسی گفته نشده است که به عنوان مثال آموزش در مدارس به دانش آموزان با زبان آذری و مانند آن انجام شود. در این خصوص باید شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از «ادبیات» چیست و آیا زبانهای دیگر را نیز شامل می شود یا خیر؟.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه البته در کتب جغرافیا به فرهنگ و ادبیات قومی هر استان پرداختهایم گفت: اما این موضوع که با زبان قومی به دانش آموزان تدریس کنیم نیازمند سیاست گذاریهای کلان است و از اختیار آموزش و پرورش خارج می شود در این خصوص باید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند. ما به اندازهای که میتوانستیم اقدام کردهایم.
وی به طراحی کتبی برای آموزش زبان اقوام در سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: زبان اقوام را از گنجینههای زبانی و ادبی کشور و پشتوانه زبان فارسی میدانیم و قصد داریم از این گنجینهها استفاده و آموزش زبان اقوام را در محیط مجازی ارائه کنیم؛ البته این آموزش تنها برای یک قوم نیست بلکه به عنوان مثال اگر بخواهیم محتوای آموزش زبان آذری را آماده کنیم مختص آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه برای همه علاقه مندان به زبان آذری قابل استفاده است. اکنون در حال طراحی این محتوا هستیم که آن را به صورت مجازی و در شبکه رشد بارگذاری و ارائه کنیم.
محمدیان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره توجه به شعار سال در کتب درسی اظهار کرد: در این زمینه چندان عقب افتادگی نداریم و مباحث اقتصادی با رویکرد مقاومتی در محتوای درسی گنجانده شدهاند. ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت تلفیقی ارائه کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در سالهای اخیر 600 نقطه هدف را در کتب درسی تغییر دادیم و اصلاح کردیم که مفاهیمی چون کار، تولید، مصرف بهینه، انرژی تجدید پذیر، انرژیهای نو، پس انداز، بانک و بیمه، از این جمله هستند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش درباره گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی اظهار کرد: ما گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی در برخی موارد داریم و در برخی موارد خیر. به عنوان مثال حقوق شهروندی برای هر دو جنسیت ارائه می شود و در واقع عمده کتابهای ما نیازهای انسانی را مورد توجه قرار می دهد.
محمدیان افزود: اما در یک سنینی دانش آموزان دختر و پسر ما نیازهای متفاوتی پیدا می کنند که در کتب سبک زندگی، بهداشت و سلامت و تعلیمات دینی به آنها پرداخته ایم. آموزش فرایض دینی به دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی انجام می شود و به عنوان مثال ضمایم ویژهای در درس سبک زندگی برای دختران و پسران عرضه کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در کشور ادبیات دخترانه کم تولید شده است گفت: اینکه خود دختران برای دختران و در موضوع زندگی دختران کتاب بنویسند و هویت دخترانه را تقویت کنند بسیار کم در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: درباره اخلاق جنسی و جنسیتی نیز در کتاب بهداشت و سلامت اشارههایی شده است اما اینکه نگاه چگونه باید باشد را مورد تامل قرار دادهایم. این آموزشها باید مناسب و متناسب باشند.
انتهای پیام
کد خبرنگار: 71424
-=======================================================================================================
خبرگزاری پانا
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
در کتابهای درسی گونی تولید نمی کنیم، قالی می بافیم
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص شرایط طراحی کتابهای درسی گفت: کتاب درسی باید بر اساس نیم رخ روانشناختی دانش آموزان و مشخصات سنی و بالینی آنها طراحی شود.ما در کتاب درسی گونی تولید نمی کنیم بلکه قالی می بافیم.
۱۳۹۵ یکشنبه ۱۶ خرداد ساعت 13:02
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محی الدین بهرام محمدیان که امروز 16 خرداد 95 در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی در نشست خبری در جمع نمایندگان رسانه ها سخن می گفت در خصوص بحث کم شدن ساعات درس دینی اظهار داشت: برخی دوستان وقتی درباره برنامه درسی اظهار نظر می کنند فقط بخشی از پازل را می بینند و اشراف کامل به قضیه ندارند در حالی که برنامه درسی مجموعه 11 حوزه یادگیری است که در قانون مصرح شده است. این 11 حوزه در برنامه درسی یکپارچه می شوند و اهداف ما را تامین می کنند. بعضی از این حوزه های یادگیری به جز اهداف مستقیم اهداف ثانویه ای هم دارند.
وی افزود: مثلا در درس فارسی متن شعر مولانا که می گوید "از علی آموز اخلاص عمل" فقط برای تقویت مهارت خواندن نیست. یا درس "تصمیم کبری" یک مهارت تربیتی را یاد می دهد. پس برنامه درسی یک کل واحد است و نباید آن را تکه تکه کنیم و از هر تکه چیزی بخواهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: این فقط کتاب دینی نیست که به تربیت دینی می پردازد. همه درسها، همه فعالیت ها حتی مراسم صبحگاه و سرودها همه و همه در خدمت تربیت دینی هستند، اما در درس تعلیمات دینی آموزشهای دینی در اولویت است. در حالیکه رفتار و عمل و نگرش دینی در همه برنامه های درسی تعقیب می شود. بعضی دوستان که ناآگاهانه اظهار نظر کردند فقط دوره متوسطه را دیدند. در کلِ 12 سال مدرسه 46 ساعت درس دینی داشتیم که الان 45 ساعت داریم. با توجه به اینکه از دوره دبیرستان یک سال (6ساعت) کم شده است از آن طرف در دوره ابتدایی 5 ساعت به آن اضافه شده است .
عناوین جدید درسی در تربیت موثرتر هستند
محمدیان با اشاره به اینکه در برنامه درسی ملی دروس جدیدی وارد شده و به تبع آن از ساعات همه دروس مقداری کم شده اظهار داشت: ما معتقدیم این عناوین جدید درسی در تربیت دینی، شخصیتی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی دانش آموزان موثرتر از برنامه قبل هستند. هدف درس دینی این است که مثلا رابطه فرزندان با پدرو مادر بهتر شود، مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتر شود، ایمان به خدا بیشتر شود؛ ما اینها را در کتابهای جدید هم آوردیم، کتابهای جدیدی که دامنه تربیت را وسیعتر و موثرتر می کنند.
کتاب درسی باید بر اساس نیمرخ روانشناختی دانش آموزان طراح شود
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در خصوص شرایط طراحی کتابهای درسی گفت: کتاب درسی باید بر اساس نیمرخ روانشناختی دانش آموزان و مشخصات سنی و بالینی آنها طراحی شود. ما در کتاب درسی گونی تولید نمیکنیم بلکه قالی میبافیم. کتاب درسی را مسگری نمی کنند، مینیاتورکاری می کنند؛ لذا کتاب ریاضی باید با فارسی همخوانی داشته باشد. تولید منابع آموزشی و تدوین کتابهای جدید نیازمند حداقل 10 دانش مستقل است و در شورای برنامه ریزی برای هر کتاب درسی بیش از 10 کارشناس حضور دارند. هر کتاب در سال اول اجرای آزمایشی می شود و بعد چندبار اعتباربخشی می شود. تغییر محتوا و تجدید تالیف باید تحت این شرایط انجام شود.
وی سپس با نام بردن از دروس جدید دوره متوسطه دوم گفت: علاوه بر اینها ما 50 ساعت را به فعالیتهای ویژه مدرسه اختصاص دادیم.
دانش آموز ما خودش یک ابوعلی سیناست
محمدیان در خصوص اعتراض برخی از خانواده ها به مشکل بودن محتوای درسی اظهار داشت: این مشکل در دوره ابتدایی بوده که الان خیلی از کتابها محتوایش تعدیل شده است. در دوره دبیرستان ما نمی توانیم از خانواده ها انتظار داشته باشیم که به بچه ها آموزش بدهند. آنها فقط می توانند از آموزش پشتیبانی کنند؛ ولی در امر تربیت بچه ها هم خانواده و هم مدرسه همکاری می کنند؛ لذا محتوای برنامه درسی دوره متوسطه در تخصص خانواده ها نیست، ولی در ابتدایی خانواده ها در آموزش هم کمک می کنند.
وی افزود: بطور کلی به خانواده ها توصیه می کنم که بچه ها را خسته نکنند و بار سنگین آموزشی بر دوش آنها نگذارند. کلاسهای آموزشی اضافه، کتاب های کمک درسی رنگارنگ و کلاس های خصوصی مختلف نه تنها به دانش آموز در آموزش کمک نمی کند که ممکن است تاثیر منفی داشته باشد.
محمدیان محتوای درسی را برای رشد دانش آموزان مناسب دانست و گفت: ما بنا داریم در کتاب های درسی حجم محتوا را رعایت کنیم و به نظر من اگر دانش آموزان همین حجم را خوب بخوانند، بفهمند و تمرین کنند، دانش آموز ما خودش یک ابوعلی سیناست.
تصمیم گیری درباره آموزش زبان اقوام با ما نیست
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص آموزش زبانهای بومی اظهار داشت: بر اساس اصل 30 قانون اساسی آموزش رسمی به زبان فارسی خواهد بود و اسناد رسمی کشور به این زبان انجام می شود ولی در کنار آن آموزش زبان های قومی هم توصیه شده است. حال این اصل باید تفسیر شود و ما در اینجا با دو مقوله مواجه هستیم. یکی آموزش یک زبان خاص و دیگری آموزش دادن به یک زبان خاص. باید دید منظور کدام است.
وی افزود: ما در درس مطالعات اجتماعی در کتاب مخصوص هر استان ادبیات آن استان را آوردیم ولی اینکه آیا باید زبان محلی را آموزش دهیم یا به آن زبان آموزش دهیم این نیازمند سیاستگذاری است و در حوزه اختیارات ما نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این خصوص به تعیین سیاست های لازم بپردازد.
محمدیان در همین خصوص افزود: نکته ای که ما در سازمان پژوهش به دنبال آن هستیم این است که ما زبان اقوام را پشتوانه زبان فارسی و گنجینه فرهنگی می دانیم. ما به دنبال این هستیم که این پشتوانه را به منصه آموزش بیاوریم و ابتدا از طریق آموزش اینترنتی آغاز کنیم. البته این آموزش فقط مختص گویشوران آن زبان نیست و همه می توانند از آن استفاده کنند. این آموزش فعلا در مرحله طراحی است و در شبکه رشد بارگزاری خواهد شد.
باید اقتصاد مقاوتی را به صورت تلفیقی در درس ها ارائه کنیم
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درخصوص شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" گفت: ما در چند سال اخیر بعد از عنوان شدن موضوع اقتصاد مقاومتی حدود 600 نقطه را در کتاب های درسی تغییر دادیم و مفاهیم اقتصادی همچون مصرف، مصرف بهینه، انرژی های نو، پس انداز، بانک، بیمه و ... را وارد کتاب های درسی کردیم که این مفاهیم بصورت تلفیقی در دروس مختلف آمده اند.
ادبیات دخترانه کم تولید شده است
وی درخصوص آموزش های اختصاصی برای دختران و پسران اظهار داشت: در بعضی سنین دانش آموزان دختر و پسر آموزش های متفاوتی نیاز دارند. یعنی بحث آموزش های ویژه مطرح می شود که ناشی از تضاد مخاطب است نه تفکیک جنسیتی. البته آشکار است که ما در کشور ادبیات دخترانه کم تولید کردیم؛ یعنی دختران دختران برای دختران بنویسند، موضوع دختران باشند، قهرمانان دختران باشند. هدف این است که دختران جامعه به جنسیت خود افتخار کنند.
محمدیان خاطرنشان کرد: این موضوع باید در باید به تناسب سنی و جنسیتی در برنامه درسی وارد شود که ما آن را تعقیب خواهیم کرد.
خبر گزرای پانا
========================================================================================================
انجام اصلاحات بر روی کتاب پایه نهم
ایلنا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: محتوای کتب درسی پایه های اول، پنجم، هفتم تا دهم و دوره پیش دانشگاهی ارائه شده است همچنین کتب درسی پایه نهم اصلاحاتی برای چاپ دارد.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان، اظهار کرد: یکی از نیازهای ما ایجاد شبکه تلویزیونی در کنار شبکه خبرگزاری برای آموزش و پرورش است که تاکید مقام معظم رهبری نیز است.
وی ادامه داد: امسال ۱۴۰ میلیون نسخه تیراژ و هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب چاپ می شود که به همراه آن ها کتاب های کمک آموزشی و راهنمای معلم نیز برای دانش آموزان و معلمان آورده شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: ۸۰ میلیون کتاب از زیر چاپ در آمده است ما در حال بررسی چاپ ۶۰ میلیون کتاب دیگر هستیم.
محمدیان اشاره کرد: محتوای کتب درسی پایه های اول، پنجم، هفتم تا دهم و دوره پیش دانشگاهی ارائه شده است همچنین کتب درسی پایه نهم اصلاحاتی برای چاپ دارد.
وی با بیان اینکه کار کتب درسی پایه دهم امسال نفس گیراست، اضافه کرد: برای این پایه امسال تیم های تالیف ۲ شیفت کار انجام می دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: کتاب های تولید شده را اعتبار بخشی و در سامانه سایت قرار داده ایم صاحب نظران، دانش آموزان و معلمان نسبت به محتوای این کتب اعلام نظر کرده و پس از دریافت نظرات، کتاب ها فرمت نهایی را طی می کنند.
محمدیان در پایان افزود: چاپ برخی از کتاب ها مانند کتاب عربی، زبان انگلیسی ۱۰۰ درصد تمام و چاپ برخی کتب ۸۰ درصد و برخی هنوز در خمیرمایه هستند که تا زمان توزیع آماده سازی می شوند.
خبر گزاری ایلنا
========================================================================================================
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند سیاست گذاریهای کلان است.
به گزارش نامه نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات مطرح شده پیرامون کاهش ساعت درس "تعلیمات دینی" اظهار کرد: برخی افراد که اظهار نظر می کنند قطعهای از یک پازل را در نظر میگیرند.
وی افزود: تفکر و حکمت، قرآن و معارف، زبان فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی، زبانهای خارجی، و سلامت و بهداشت و تربیت بدنی، 11 حوزه یادگیری در برنامه درس ملی هستند که اهداف ما را تأمین می کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه به عنوان مثال زمانی که درس ادبیات فارسی تألیف میشود آداب و رفتارهای تربیتی دیگری علاوه بر زبانشناسی در آن گنجانده شده است اظهار کرد: به عنوان مثال در درس «تصمیم کبری» که در کتاب فارسی سالهای گذشته وجود داشت، علاوه بر آموزش و مهارت آموزشی خواندن فارسی یک رفتار تربیتی نیز برای دانش آموزان در آن لحاظ شده بود، در سایر دروس نیز همین گونه است.
محمدیان افزود: بنابراین باید گفت برنامه درسی کل واحد است و نباید آن را تکه تکه کرد. درس تعلیمات دینی نیز تنها عهده دار تربیت دینی نیست بلکه تمام حوزههای یادگیری بر تعلیم و تربیت دینی اهتمام دارند و اگر شخصی کتابهای درسی را به تربیت دینی و غیر دینی تقسیم کند در واقع اندیشه سکولاریستی داشته است این در حالی است که نگاه غالب بر تمام دروس ما تعلیم و تربیت دینی است؛ اما در بخش دروس به صورت مستقیم به این تعالیم پرداخته میشود و در درس تعلیمات دینی آموزشهای دینی در الویت است.
وی با بیان اینکه رفتار دینی، عمل دینی و نگرش دینی در همه کتب درسی تعقیب می شود و باید مجموعه را یکپارچه ببینیم اظهار کرد: طی آموزش و پرورش 12 ساله، ساعات درس تعلیمات دینی ما 46 ساعت بوده که یک ساعت از آن کم شده است و علت کاهش این یک ساعت در سال تحصیلی جدید این است که عناوین درسی دیگری وارد جدول دروس شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه از سایر دروس چون زبان انگلیسی، فارسی و ریاضی هم ساعاتی کم شده تا بتوانیم دروسی جدید را وارد برنامه کنیم اظهار کرد: در 5 درس جدید تفکر و سواد رسانهای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست و سبک زندگی، تربیت سیاسی، دینی و شخصیتی دانش آموزان نیز مد نظر قرار دارد و موثرتر از برنامه های قبلی است. اگر یک ساعت از درس دینی کم شده اما تربیت دینی موثر در مجموعه دروس حذف نشده است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سختی و سنگینی محتوای کتب درسی و گلایه خانوادهها در این خصوص گفت: سختی و سنگینی محتوای دروس عمدتاً مورد گلایه خانواده های دانش آموزان مقطع ابتدایی است. خانواده ها روشهای جدید آموزش ما را به طور کامل نمی دانند. به همین خاطر مدرسه و معلم باید به دانش آموز آموزش دهد و خانواده تنها باید پشتیبان آموزش باشد.
محمدیان افزود: ما انتظار نداریم خانواده دروس انگلیسی پایه دهم را به دانش آموزش بیاموزد بلکه این وظیفه مدرسه است. برای دوره ابتدایی نیز خانواده باید دانش آموز را پشتیبانی کند. به خانواده ها توصیه اکید دارم که فرزندانشان را خسته نکنند و از آنها انتظار بار سنگین آموزش را نداشته باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر اینکه کلاسهای تقویتی اضافی و کتب کمک آموزشی فراوان نه تنها به آموزش بهتر دانش آموزان در خانواده کمک نمی کند بلکه به تربیت آنها نیز لطمه میزند عنوان کرد: اگر خانوادهها کمک کنند تا دانش آموزان همین کتب درسی را خوب بخوانند و خوب تمرین کنند به موفقیت فرزندانشان کمک کردهاند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آموزش زبانهای عمومی به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس در استانهای کشور که در یکی از سفرهای استانی رئیس جمهور به کردستان مورد تاکید قرار گرفته بود اظهار کرد: اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر دارد و یک تفسیر می خواهد؛ در قانون اساسی پیش بینی شده است که آموزش زبان رسمی "فارسی" است و اسناد رسمی نیز به زبان فارسی نوشته می شود اما چاپ روزنامه و تولید برنامههای تلویزیونی در استانها به زبان قومی اشکالی ندارد.
محمدیان ادامه داد: اما در قانون اساسی گفته نشده است که به عنوان مثال آموزش در مدارس به دانش آموزان با زبان آذری و مانند آن انجام شود. در این خصوص باید شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از «ادبیات» چیست و آیا زبانهای دیگر را نیز شامل می شود یا خیر؟.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه البته در کتب جغرافیا به فرهنگ و ادبیات قومی هر استان پرداختهایم گفت: اما این موضوع که با زبان قومی به دانش آموزان تدریس کنیم نیازمند سیاست گذاریهای کلان است و از اختیار آموزش و پرورش خارج می شود در این خصوص باید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند. ما به اندازهای که میتوانستیم اقدام کردهایم.
وی به طراحی کتبی برای آموزش زبان اقوام در سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: زبان اقوام را از گنجینههای زبانی و ادبی کشور و پشتوانه زبان فارسی میدانیم و قصد داریم از این گنجینهها استفاده و آموزش زبان اقوام را در محیط مجازی ارائه کنیم؛ البته این آموزش تنها برای یک قوم نیست بلکه به عنوان مثال اگر بخواهیم محتوای آموزش زبان آذری را آماده کنیم مختص آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه برای همه علاقه مندان به زبان آذری قابل استفاده است. اکنون در حال طراحی این محتوا هستیم که آن را به صورت مجازی و در شبکه رشد بارگذاری و ارائه کنیم.
محمدیان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره توجه به شعار سال در کتب درسی اظهار کرد: در این زمینه چندان عقب افتادگی نداریم و مباحث اقتصادی با رویکرد مقاومتی در محتوای درسی گنجانده شدهاند. ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت تلفیقی ارائه کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در سالهای اخیر 600 نقطه هدف را در کتب درسی تغییر دادیم و اصلاح کردیم که مفاهیمی چون کار، تولید، مصرف بهینه، انرژی تجدید پذیر، انرژیهای نو، پس انداز، بانک و بیمه، از این جمله هستند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش درباره گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی اظهار کرد: ما گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی در برخی موارد داریم و در برخی موارد خیر. به عنوان مثال حقوق شهروندی برای هر دو جنسیت ارائه می شود و در واقع عمده کتابهای ما نیازهای انسانی را مورد توجه قرار می دهد.
محمدیان افزود: اما در یک سنینی دانش آموزان دختر و پسر ما نیازهای متفاوتی پیدا می کنند که در کتب سبک زندگی، بهداشت و سلامت و تعلیمات دینی به آنها پرداخته ایم. آموزش فرایض دینی به دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی انجام می شود و به عنوان مثال ضمایم ویژهای در درس سبک زندگی برای دختران و پسران عرضه کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در کشور ادبیات دخترانه کم تولید شده است گفت: اینکه خود دختران برای دختران و در موضوع زندگی دختران کتاب بنویسند و هویت دخترانه را تقویت کنند بسیار کم در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: درباره اخلاق جنسی و جنسیتی نیز در کتاب بهداشت و سلامت اشارههایی شده است اما اینکه نگاه چگونه باید باشد را مورد تامل قرار دادهایم. این آموزشها باید مناسب و متناسب باشند.
========================================================================================================
طراحی محتوای آموزش زبان اقوام از طریق فضای مجازی
6/5/2016 3:46:48 PM
یکشنبه 16 خرداد 1395 - 15:46
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و گفت: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند سیاست گذاریهای کلان است.
به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات مطرح شده پیرامون کاهش ساعت درس "تعلیمات دینی" گفت: برخی افراد که اظهار نظر می کنند قطعهای از یک پازل را در نظر میگیرند.
او افزود: تفکر و حکمت، قرآن و معارف، زبان فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی، زبانهای خارجی، و سلامت و بهداشت و تربیت بدنی، 11 حوزه یادگیری در برنامه درس ملی هستند که اهداف ما را تأمین می کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه به عنوان مثال زمانی که درس ادبیات فارسی تألیف میشود آداب و رفتارهای تربیتی دیگری علاوه بر زبانشناسی در آن گنجانده شده است گفت: به عنوان مثال در درس «تصمیم کبری» که در کتاب فارسی سالهای گذشته وجود داشت، علاوه بر آموزش و مهارت آموزشی خواندن فارسی یک رفتار تربیتی نیز برای دانش آموزان در آن لحاظ شده بود، در سایر دروس نیز همین گونه است.
محمدیان افزود: بنابراین باید گفت برنامه درسی کل واحد است و نباید آن را تکه تکه کرد. درس تعلیمات دینی نیز تنها عهده دار تربیت دینی نیست بلکه تمام حوزههای یادگیری بر تعلیم و تربیت دینی اهتمام دارند و اگر شخصی کتابهای درسی را به تربیت دینی و غیر دینی تقسیم کند در واقع اندیشه سکولاریستی داشته است این در حالی است که نگاه غالب بر تمام دروس ما تعلیم و تربیت دینی است؛ اما در بخش دروس به صورت مستقیم به این تعالیم پرداخته میشود و در درس تعلیمات دینی آموزشهای دینی در الویت است.
او با بیان اینکه رفتار دینی، عمل دینی و نگرش دینی در همه کتب درسی تعقیب می شود و باید مجموعه را یکپارچه ببینیم اظهار کرد: طی آموزش و پرورش 12 ساله، ساعات درس تعلیمات دینی ما 46 ساعت بوده که یک ساعت از آن کم شده است و علت کاهش این یک ساعت در سال تحصیلی جدید این است که عناوین درسی دیگری وارد جدول دروس شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه از سایر دروس چون زبان انگلیسی، فارسی و ریاضی هم ساعاتی کم شده تا بتوانیم دروسی جدید را وارد برنامه کنیم گفت: در 5 درس جدید تفکر و سواد رسانهای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست و سبک زندگی، تربیت سیاسی، دینی و شخصیتی دانش آموزان نیز مد نظر قرار دارد و موثرتر از برنامه های قبلی است. اگر یک ساعت از درس دینی کم شده اما تربیت دینی موثر در مجموعه دروس حذف نشده است.
او در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سختی و سنگینی محتوای کتب درسی و گلایه خانوادهها در این خصوص گفت: سختی و سنگینی محتوای دروس عمدتاً مورد گلایه خانواده های دانش آموزان مقطع ابتدایی است. خانواده ها روشهای جدید آموزش ما را به طور کامل نمی دانند. به همین خاطر مدرسه و معلم باید به دانش آموز آموزش دهد و خانواده تنها باید پشتیبان آموزش باشد.
محمدیان افزود: ما انتظار نداریم خانواده دروس انگلیسی پایه دهم را به دانش آموزش بیاموزد بلکه این وظیفه مدرسه است. برای دوره ابتدایی نیز خانواده باید دانش آموز را پشتیبانی کند. به خانواده ها توصیه اکید دارم که فرزندانشان را خسته نکنند و از آنها انتظار بار سنگین آموزش را نداشته باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر اینکه کلاسهای تقویتی اضافی و کتب کمک آموزشی فراوان نه تنها به آموزش بهتر دانش آموزان در خانواده کمک نمی کند بلکه به تربیت آنها نیز لطمه میزند گفت: اگر خانوادهها کمک کنند تا دانش آموزان همین کتب درسی را خوب بخوانند و خوب تمرین کنند به موفقیت فرزندانشان کمک کردهاند.
او در پاسخ به پرسش دیگری درباره آموزش زبانهای عمومی به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس در استانهای کشور که در یکی از سفرهای استانی رئیس جمهور به کردستان مورد تاکید قرار گرفته بود گفت: اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر دارد و یک تفسیر می خواهد؛ در قانون اساسی پیش بینی شده است که آموزش زبان رسمی "فارسی" است و اسناد رسمی نیز به زبان فارسی نوشته می شود اما چاپ روزنامه و تولید برنامههای تلویزیونی در استانها به زبان قومی اشکالی ندارد.
محمدیان ادامه داد: اما در قانون اساسی گفته نشده است که به عنوان مثال آموزش در مدارس به دانش آموزان با زبان آذری و مانند آن انجام شود. در این خصوص باید شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از «ادبیات» چیست و آیا زبانهای دیگر را نیز شامل می شود یا خیر؟.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه البته در کتب جغرافیا به فرهنگ و ادبیات قومی هر استان پرداختهایم گفت: اما این موضوع که با زبان قومی به دانش آموزان تدریس کنیم نیازمند سیاست گذاریهای کلان است و از اختیار آموزش و پرورش خارج می شود در این خصوص باید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند. ما به اندازهای که میتوانستیم اقدام کردهایم.
او به طراحی کتبی برای آموزش زبان اقوام در سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: زبان اقوام را از گنجینههای زبانی و ادبی کشور و پشتوانه زبان فارسی میدانیم و قصد داریم از این گنجینهها استفاده و آموزش زبان اقوام را در محیط مجازی ارائه کنیم؛ البته این آموزش تنها برای یک قوم نیست بلکه به عنوان مثال اگر بخواهیم محتوای آموزش زبان آذری را آماده کنیم مختص آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه برای همه علاقه مندان به زبان آذری قابل استفاده است. اکنون در حال طراحی این محتوا هستیم که آن را به صورت مجازی و در شبکه رشد بارگذاری و ارائه کنیم.
محمدیان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره توجه به شعار سال در کتب درسی گفت: در این زمینه چندان عقب افتادگی نداریم و مباحث اقتصادی با رویکرد مقاومتی در محتوای درسی گنجانده شدهاند. ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت تلفیقی ارائه کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در سالهای اخیر 600 نقطه هدف را در کتب درسی تغییر دادیم و اصلاح کردیم که مفاهیمی چون کار، تولید، مصرف بهینه، انرژی تجدید پذیر، انرژیهای نو، پس انداز، بانک و بیمه، از این جمله هستند.
او در بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش درباره گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی گفت: ما گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی در برخی موارد داریم و در برخی موارد خیر. به عنوان مثال حقوق شهروندی برای هر دو جنسیت ارائه می شود و در واقع عمده کتابهای ما نیازهای انسانی را مورد توجه قرار می دهد.
محمدیان افزود: اما در یک سنینی دانش آموزان دختر و پسر ما نیازهای متفاوتی پیدا می کنند که در کتب سبک زندگی، بهداشت و سلامت و تعلیمات دینی به آنها پرداخته ایم. آموزش فرایض دینی به دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی انجام می شود و به عنوان مثال ضمایم ویژهای در درس سبک زندگی برای دختران و پسران عرضه کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در کشور ادبیات دخترانه کم تولید شده است گفت: اینکه خود دختران برای دختران و در موضوع زندگی دختران کتاب بنویسند و هویت دخترانه را تقویت کنند بسیار کم در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: درباره اخلاق جنسی و جنسیتی نیز در کتاب بهداشت و سلامت اشارههایی شده است اما اینکه نگاه چگونه باید باشد را مورد تامل قرار دادهایم. این آموزشها باید مناسب و متناسب باشند.
20104
کد خبر: 650519 0 0
========================================================================================================
ن اقوامایرانی آموزش داده میشود، اما در فضایمجازی/ پاسخ آموزش و پرورش به کاهش ساعت درس تعلیماتدینی
جامعه > آموزش - ایسنا نوشت: رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند سیاست گذاریهای کلان است.
حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات مطرح شده پیرامون کاهش ساعت درس "تعلیمات دینی" اظهار کرد: برخی افراد که اظهار نظر می کنند قطعهای از یک پازل را در نظر میگیرند.
وی افزود: تفکر و حکمت، قرآن و معارف، زبان فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی، زبانهای خارجی، و سلامت و بهداشت و تربیت بدنی، 11 حوزه یادگیری در برنامه درس ملی هستند که اهداف ما را تأمین می کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه به عنوان مثال زمانی که درس ادبیات فارسی تألیف میشود آداب و رفتارهای تربیتی دیگری علاوه بر زبانشناسی در آن گنجانده شده است اظهار کرد: به عنوان مثال در درس «تصمیم کبری» که در کتاب فارسی سالهای گذشته وجود داشت، علاوه بر آموزش و مهارت آموزشی خواندن فارسی یک رفتار تربیتی نیز برای دانش آموزان در آن لحاظ شده بود، در سایر دروس نیز همین گونه است.
محمدیان افزود: بنابراین باید گفت برنامه درسی کل واحد است و نباید آن را تکه تکه کرد. درس تعلیمات دینی نیز تنها عهده دار تربیت دینی نیست بلکه تمام حوزههای یادگیری بر تعلیم و تربیت دینی اهتمام دارند و اگر شخصی کتابهای درسی را به تربیت دینی و غیر دینی تقسیم کند در واقع اندیشه سکولاریستی داشته است این در حالی است که نگاه غالب بر تمام دروس ما تعلیم و تربیت دینی است؛ اما در بخش دروس به صورت مستقیم به این تعالیم پرداخته میشود و در درس تعلیمات دینی آموزشهای دینی در الویت است.
وی با بیان اینکه رفتار دینی، عمل دینی و نگرش دینی در همه کتب درسی تعقیب می شود و باید مجموعه را یکپارچه ببینیم اظهار کرد: طی آموزش و پرورش 12 ساله، ساعات درس تعلیمات دینی ما 46 ساعت بوده که یک ساعت از آن کم شده است و علت کاهش این یک ساعت در سال تحصیلی جدید این است که عناوین درسی دیگری وارد جدول دروس شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه از سایر دروس چون زبان انگلیسی، فارسی و ریاضی هم ساعاتی کم شده تا بتوانیم دروسی جدید را وارد برنامه کنیم اظهار کرد: در 5 درس جدید تفکر و سواد رسانهای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست و سبک زندگی، تربیت سیاسی، دینی و شخصیتی دانش آموزان نیز مد نظر قرار دارد و موثرتر از برنامه های قبلی است. اگر یک ساعت از درس دینی کم شده اما تربیت دینی موثر در مجموعه دروس حذف نشده است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سختی و سنگینی محتوای کتب درسی و گلایه خانوادهها در این خصوص گفت: سختی و سنگینی محتوای دروس عمدتاً مورد گلایه خانواده های دانش آموزان مقطع ابتدایی است. خانواده ها روشهای جدید آموزش ما را به طور کامل نمی دانند. به همین خاطر مدرسه و معلم باید به دانش آموز آموزش دهد و خانواده تنها باید پشتیبان آموزش باشد.
محمدیان افزود: ما انتظار نداریم خانواده دروس انگلیسی پایه دهم را به دانش آموزش بیاموزد بلکه این وظیفه مدرسه است. برای دوره ابتدایی نیز خانواده باید دانش آموز را پشتیبانی کند. به خانواده ها توصیه اکید دارم که فرزندانشان را خسته نکنند و از آنها انتظار بار سنگین آموزش را نداشته باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید بر اینکه کلاسهای تقویتی اضافی و کتب کمک آموزشی فراوان نه تنها به آموزش بهتر دانش آموزان در خانواده کمک نمی کند بلکه به تربیت آنها نیز لطمه میزند عنوان کرد: اگر خانوادهها کمک کنند تا دانش آموزان همین کتب درسی را خوب بخوانند و خوب تمرین کنند به موفقیت فرزندانشان کمک کردهاند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آموزش زبانهای عمومی به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس در استانهای کشور که در یکی از سفرهای استانی رئیس جمهور به کردستان مورد تاکید قرار گرفته بود اظهار کرد: اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر دارد و یک تفسیر می خواهد؛ در قانون اساسی پیش بینی شده است که آموزش زبان رسمی "فارسی" است و اسناد رسمی نیز به زبان فارسی نوشته می شود اما چاپ روزنامه و تولید برنامههای تلویزیونی در استانها به زبان قومی اشکالی ندارد.
محمدیان ادامه داد: اما در قانون اساسی گفته نشده است که به عنوان مثال آموزش در مدارس به دانش آموزان با زبان آذری و مانند آن انجام شود. در این خصوص باید شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از «ادبیات» چیست و آیا زبانهای دیگر را نیز شامل می شود یا خیر؟.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه البته در کتب جغرافیا به فرهنگ و ادبیات قومی هر استان پرداختهایم گفت: اما این موضوع که با زبان قومی به دانش آموزان تدریس کنیم نیازمند سیاست گذاریهای کلان است و از اختیار آموزش و پرورش خارج می شود در این خصوص باید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند. ما به اندازهای که میتوانستیم اقدام کردهایم.
وی به طراحی کتبی برای آموزش زبان اقوام در سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: زبان اقوام را از گنجینههای زبانی و ادبی کشور و پشتوانه زبان فارسی میدانیم و قصد داریم از این گنجینهها استفاده و آموزش زبان اقوام را در محیط مجازی ارائه کنیم؛ البته این آموزش تنها برای یک قوم نیست بلکه به عنوان مثال اگر بخواهیم محتوای آموزش زبان آذری را آماده کنیم مختص آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه برای همه علاقه مندان به زبان آذری قابل استفاده است. اکنون در حال طراحی این محتوا هستیم که آن را به صورت مجازی و در شبکه رشد بارگذاری و ارائه کنیم.
محمدیان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره توجه به شعار سال در کتب درسی اظهار کرد: در این زمینه چندان عقب افتادگی نداریم و مباحث اقتصادی با رویکرد مقاومتی در محتوای درسی گنجانده شدهاند. ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت تلفیقی ارائه کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در سالهای اخیر 600 نقطه هدف را در کتب درسی تغییر دادیم و اصلاح کردیم که مفاهیمی چون کار، تولید، مصرف بهینه، انرژی تجدید پذیر، انرژیهای نو، پس انداز، بانک و بیمه، از این جمله هستند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش درباره گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی اظهار کرد: ما گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی در برخی موارد داریم و در برخی موارد خیر. به عنوان مثال حقوق شهروندی برای هر دو جنسیت ارائه می شود و در واقع عمده کتابهای ما نیازهای انسانی را مورد توجه قرار می دهد.
محمدیان افزود: اما در یک سنینی دانش آموزان دختر و پسر ما نیازهای متفاوتی پیدا می کنند که در کتب سبک زندگی، بهداشت و سلامت و تعلیمات دینی به آنها پرداخته ایم. آموزش فرایض دینی به دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی انجام می شود و به عنوان مثال ضمایم ویژهای در درس سبک زندگی برای دختران و پسران عرضه کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در کشور ادبیات دخترانه کم تولید شده است گفت: اینکه خود دختران برای دختران و در موضوع زندگی دختران کتاب بنویسند و هویت دخترانه را تقویت کنند بسیار کم در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: درباره اخلاق جنسی و جنسیتی نیز در کتاب بهداشت و سلامت اشارههایی شده است اما اینکه نگاه چگونه باید باشد را مورد تامل قرار دادهایم. این آموزشها باید مناسب و متناسب باشند.
۴۷۴۷
ارسال نظر