نشست خبری 16خرداد ریاست سازمان


  1- چاپ هزار و 200 عنوان کتاب در تیراژ 140 میلیون جلد در دست اجراست

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: 80 میلیون جلد کتاب از زیر چاپ در آمده است و ما در انتظار چاپ 60 میلیون جلد کتاب دیگر هستیم.

یکشنبه 16 خرداد 95

2- پاسخ آموزش و پرورش به کاهش ساعت درس تعلیمات دینی
نامه - سیاسی - 16  ساعت پیش - یکشنبه 16 خرداد 1395، ساعت 16:47 - - 32060474

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که ..

  3- انجام اصلاحات بر روی کتاب پایه نهم
ایلنا - سیاسی - 16  ساعت پیش - یکشنبه 16 خرداد 1395، ساعت 16:25 - - 32060020

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: محتوای کتب درسی پایه های اول، پنجم، هفتم تا دهم و دوره پیش دانشگاهی ارائه شده است همچنین کتب درسی پایه نهم اصلاحاتی برای چاپ دارد. -

 

ایسکانیوز - سیاسی - 17  ساعت پیش - یکشنبه 16 خرداد 1395، ساعت 15:55 - - 32059313

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و گفت: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام ...

 

خبر آنلاین - سیاسی - 18  ساعت پیش - یکشنبه 16 خرداد 1395، ساعت 15:15 - - 32058269

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که ...

 

ایسنا - اجتماعی - 19  ساعت پیش - یکشنبه 16 خرداد 1395، ساعت 14:10 - - 32056842

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که ...

 
 

  7- آموزش سبک زندگی، تألیف کتب ویژه دختران و پسران را می طلبد
ایکنا - اجتماعی - 19  ساعت پیش - یکشنبه 16 خرداد 1395، ساعت 14:05 - - 32056651

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر ضرورت ارائه برخی آموزش های مرتبط با سبک زندگی متناسب با جنسیت دانش آموزان در کتب درسی جداگانه تأکید کرد. -

فارس: معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد

تولید ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم است/ ماجرای یک ساعت کاهش آموزش دینی در مدارس

خبرگزاری فارس: تولید ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم است/ ماجرای یک ساعت کاهش آموزش دینی در مدارس

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینک ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم تولید کرده‌ایم، گفت: در پایه ابتدایی 5 ساعت به آموزش تعلیمات دینی اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری پیرامون محتوای کتاب‌های درسی، اظهار داشت: برخی در خصوص برنامه درسی اظهارنظر می‌کنند که ‌آنها پازل کوچکی را می‌بینند و این فاقد پشتیبانی علمی می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه درسی در مجموع 11 حوزه یادگیری را در برمی‌گیرد که شامل تفکر،‌ حکمت، قرآن و معارف اسلامی،‌ زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی، انسانی، کار و کارآفرینی، فناوری، مهارت‌های زندگی، زبان خارجه و بهداشت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: برای نمونه وقتی ادبیات فارسی می‌خوانیم بخش خواندن شامل نوشتن و صحبت کردن است و در خود متن‌ها نیز فقط مهارت خواندن نیست یا در دروس دیگر نیز این چنین است که اگر در سوم ابتدایی درس دهقان فداکار یا شهید محمدحسین فهمیده را داریم فقط متن نیست بلکه می‌خواهیم دانش‌آموزان با روح ایثار آنها آشنا شوند و این روحیه در آنها تقویت شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تعلیمات دینی تنها عهده‌دار تربیت دینی نیست بلکه تمامی کتاب‌های درسی و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در آموزش و پرورش این موضوع را دنبال می‌کند و همه تربیت دینی هستند.

وی اضافه کرد: نگاه معلم در کلاس، فعالیت‌ها در کانون‌های تربیتی و سرودهایی که بچه‌ها می‌خوانند همه در مجموع تربیت دینی را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: در تعلیمات دینی، آموزش‌های دینی و دانش در اولویت است اما رفتار، عمل و نگرش دینی در همه کتاب‌های درسی تعقیب می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث کاهش ساعت درس تعلیمات دینی، گفت: کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند مجموع مقطع متوسطه را دیده بودند در حالی که باید آموزش و پرورش 12 سال را در نظر گرفت و اگر ملاحظه کنیم از مقطع ابتدایی تا متوسطه آموزش دینی 46 ساعت بود که در برنامه جدید 45 ساعت شده است که تنها یک ساعت کاهش پیدا کرده آن هم به خاطر این است که عناوین دیگری در دروس وارد شده است.

وی تأکید کرد: در پایه ابتدایی 5 ساعت نیز به آموزش تعلیمات دینی اضافه شده است و برای نمونه از دروس زبان انگلیسی، فارسی و ادبیات نیز کم شده که این به خاطر عناوین درسی جدیدی است که اضافه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: معتقدیم عناوین درسی جدید در تربیت شخصیت دینی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی دانش‌آموزان مؤثرتر از برنامه قبلی است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر یک ساعت از آموزش دینی کم شده است اما آموزش‌هایی می‌دهیم که مؤثرتر است، افزود: درس دینی را یاد می‌گیریم تا تعاون و همکاری در روابط اجتماعی بیشتر باشد که ما نیز برخی از این عناوین را در کتاب‌های درسی خود آورده‌‌‌ایم.

وی تأکید کرد: همیشه کتاب‌های درسی را با توجه به نیمرخ روانشناختی و مختصات سنی و بالینی دانش‌آموز تعیین می‌کنیم و کار تعلیم و تربیت و محتوای کتاب‌های آموزشی مینیاتورکاری است نه مسگری.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: تعداد کلمات در درس ریاضی با فارسی یا علوم باید همخوانی داشته باشد و یک ارتباط عمودی وجود داشته باشد که کتاب‌ها یک ارتباط افقی با سایر درس‌ها دارد لذا تغییر محتوای تولید آموزشی نیازمند دخالت 10 دانش مستقل است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: شورای برنامه‌ریزی ما 15 تا 25 نفر عضو دارد که شامل کارشناس تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، معارف،‌ هنر، ادبیات، علوم تربیتی، سه کارشناس جغرافیای ایران، طبیعی و اقتصادی است که در کنار آنها باید سه معلم باتجربه در گروه آموزشی وجود داشته باشد تا در مجموع کتاب را برنامه‌ریزی کرده و برای نوشتن به مؤلف بدهند.

وی اضافه کرد: این کتاب بر روی سایت می‌رود تا معلمان نظر داده و اعتبارسنجی کنند و پس از اصلاح مجدد، کتاب آزمایشی تولید می‌شود که یک سال به صورت آزمایشی بوده و اگر کتاب خوب تشخیص داده نشد دوباره این فرایند ادامه پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به کتاب‌های درسی جدید، گفت: کتاب‌های تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست، کتاب معیشت و آداب و سلوک خانواده از جمله این کتاب‌هاست که علاوه بر آنها 50 ساعت به فعالیت‌های ویژه در مدرسه در طول سال تحصیلی اختصاص داده‌ایم که این فعالیت‌ها مانند کارهای پژوهشی، بازدید علمی و پروژه است. ضمن اینکه درس جدیدی دوباره دایر شده که درس آزمایشگاه بوده و در علوم تجربی و ریاضی است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر گلایه خانواده‌ها از سختی کتاب‌ها، گفت: کمک به دانش‌آموزان فقط مربوط به دوره ابتدایی است که در دوره ابتدایی نیز اصلاحاتی صورت گرفته و کتاب‌ها سبک‌سازی شده است. ضمن اینکه ما آموزش را از معلم و تربیت را از معلم و خانواده انتظار داریم.

وی اضافه کرد: ما از خانواده انتظار آموزشی نداریم و باید آنها از آموزش پشتیبانی کنند اما باید مربی، پدر و مادر کار تربیت را با هم انجام دهند و مدرسه و معلم نیز باید کار آموزش را انجام بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به توصیه‌هایی برای خانواده‌ها متذکر شد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنم دانش‌آموزان را خسته نکنند و انتظار بار سنگین آموزشی از آنها نداشته باشند. کلاس‌های تقویتی و کنکور نه تنها به آموزش آنها کمک نمی‌کند بلکه به تربیت آنها لطمه می‌زند و باور کنید کتاب آموزش اضافی،‌ کلاس‌های خصوصی و کمک آموزشی به دانش‌آموزان کمکی نکرده بلکه به تربیت طولانی مدت ‌آنها ضربه می‌زند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را خوب خوانده،‌ بفهمند و آن را اجرا کنند آنها همانند ابوعلی‌سینا هستند.

وی با اشاره به زبان‌های قومی، تصریح کرد: اصولی که قانون اساسی دارد اگر بخواهیم اجرا شود نیازمند سیاست‌گذاری است مانند اصل 44 قانون اساسی؛ در حال حاضر اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر داشته و یک تفسیر می‌خواهد و اینکه پیش‌بینی شده است زبان اصلی و اسناد به زبان فارسی است و تولید محتوا ساختن فیلم در تلویزیون و سینما و روزنامه به زبان قومی اشکال ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: اما در آموزش و پرورش، آموزش ادبیات و زبان‌های قومی مطرح است که اینجا دو مقوله است یکی آموزش خود زبان و دیگری آموزش به زبان است و قانون اساسی اینها را نگفته است و باید اولاً شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از زبان ادبیات است و اینکه آموزش به زبان فارسی اتفاق افتد یا غیر زبان فارسی؛ اما اینکه به زبان آن منطقه سخن بگوییم نیاز به سیاست‌گذاری دارد که باید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مستشار رهبر معظم انقلاب پیشنهاد داده تا بررسی شود.

وی گفت: آنچه در سیاست‌گذاری آن هستیم این است که پشتوانه زبان فارسی، زبان‌های قومی است و به دنبال آن هستیم آن را وارد مرحله آموزش کنیم و برای نمونه نمی‌‌خواهیم زبان آذری را فقط برای نواحی آذری‌زبان داشته باشیم بلکه می‌خواهیم برای همه آن را ارائه دهیم یا در زبان‌های کردی و گیلکی نیز همین طور. اما این باید به صورت تدریجی باشد و در شبکه رشد آن را به صورت فوق برنامه ارائه دهیم و نوع طراحی نیز آموزشی باشد که در حال حاضر در دست طراحی است که هنوز تولید و خروجی در این خصوص ارائه نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص شعار سال در بحث اقتصاد مقاومتی در کتاب‌های درسی، تصریح کرد: از زمان نامگذاری سال به عنوان «شکوفایی و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف» به این سمت برنامه‌ریزی کردیم تا به مباحث اقتصاد رویکرد مقاومتی داشته باشیم و همان سیاست در آموزش عمومی دانش‌آموزان و تولید محتوا تعقیب می‌کند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در توضیح مصادیق اقتصاد مقاومتی در کتاب‌های درسی گفت: درس اقتصاد در سال چهارم و در رشته علوم انسانی را با اقتصاد مقاومتی همسو کردیم و امسال کتابی طراحی شده و این موضوع تعقیب می‌شود.

وی بیان داشت: در سال‌های اخیر 600 نقطه در کتاب‌های درسی را اصلاح کردیم مانند مفاهیم اقتصادی شامل کار، تولید، مصرف،‌مصرف بهینه، انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر،‌ پس‌انداز،‌ انرژی نو، بانک و بیمه است که وارد کتاب‌ها شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به کارهای دیگر سال جاری اظهار داشت: موضوع دیگر این است که دانش‌آموزان تا دوره اول متوسطه آموزش عمومی دارند اما از پایه دهم آموزش‌ها نیمه‌تخصصی است که یا دانش‌آموزان آماده ورود به دانشگاه شده و یا آماده حضور در بازار کار می‌شوند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گرایش جنسیتی در کتاب‌های درسی خاطرنشان کرد: کتاب‌ها با محتوای نیازهای انسانی دانش‌آموزان چه دختر و یا پسر در دروس مختلف مواجه است اما از یک طرف در سنینی نیازهای دختران و پسران متفاوت است مانند سبک زندگی، بهداشت و سلامت و فرایض دینی.

وی با ابراز تأسف از اینکه ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم تولید کرده‌ایم، گفت: یعنی برای دختران بنویسیم و موضوع دختران و قهرمان نیز دختران باشند که باید در این خصوص تولید محتوا کنیم تا آنها از هویت جنسی دخترانه خود رضایت بیشتری داشته باشند؛ باید حداقل به اندازه نصف شهدای مردی که در خصوص آنها نوشته شده است از شهدای زن کشور نیز تولید محتوا بکنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: باید برخی از آموزش‌های دانش‌آموزان دختر و پسر ویژه‌سازی شود و تولید محتوای آموزشی و تربیتی با ملاحظه منطق آموزشی و تربیتی است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطرح شدن اخلاق جنسیتی در کتاب‌های درسی، خاطرنشان کرد: در کتاب بهداشت این موضوع ذکر خواهد شد اما اینکه نوع مطرح شدن آن چگونه است باید مناسب و متناسب باشد و آموزش از طریق همسالان در مسائل جنسیتی خطرناک است و باید متناسب با تناسب جنسیتی ارائه شود لذا این موضوع تابو نبوده و لجام‌ گسیخته هم نیست.

انتهای پیام/

=======================================================================================================ااایسنا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خبرداد

طراحی محتوای آموزش زبان اقوام از طریق فضای مجازی

» سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش
1438666669077_DSC_0017.jpg

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از طراحی محتوای آموزشی زبان اقوام و ارائه آن در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: به صورت فوق برنامه این کار را انجام خواهیم داد اما این موضوع که زبان اقوام به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند سیاست گذاریهای کلان است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات مطرح شده پیرامون کاهش ساعت درس "تعلیمات دینی" اظهار کرد: برخی افراد که اظهار نظر می کنند قطعه‌ای از یک پازل را در نظر می‌گیرند.

وی افزود: تفکر و حکمت، قرآن و معارف، زبان فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی، زبانهای خارجی، و سلامت و بهداشت و تربیت بدنی، 11 حوزه یادگیری در برنامه درس ملی هستند که اهداف ما را تأمین می کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه به عنوان مثال زمانی که درس ادبیات فارسی تألیف می‌شود آداب و رفتارهای تربیتی دیگری علاوه بر زبانشناسی در آن گنجانده شده است اظهار کرد: به عنوان مثال در درس «تصمیم کبری» که در کتاب فارسی سالهای گذشته وجود داشت، علاوه بر آموزش و مهارت آموزشی خواندن فارسی یک رفتار تربیتی نیز برای دانش آموزان در آن لحاظ شده بود، در سایر دروس نیز همین گونه است.

محمدیان افزود: بنابراین باید گفت برنامه درسی کل واحد است و نباید آن را تکه تکه کرد. درس تعلیمات دینی نیز تنها عهده دار تربیت دینی نیست بلکه تمام حوزه‌های یادگیری بر تعلیم و تربیت دینی اهتمام دارند و اگر شخصی کتابهای درسی را به تربیت دینی و غیر دینی تقسیم کند در واقع اندیشه سکولاریستی داشته است این در حالی است که نگاه غالب بر تمام دروس ما تعلیم و تربیت دینی است؛ اما در بخش دروس به صورت مستقیم به این تعالیم پرداخته می‌شود و در درس تعلیمات دینی آموزش‌های دینی در الویت است.

وی با بیان اینکه رفتار دینی، عمل دینی و نگرش دینی در همه کتب درسی تعقیب می شود و باید مجموعه را یکپارچه ببینیم اظهار کرد: طی آموزش و پرورش 12 ساله، ساعات درس تعلیمات دینی ما 46 ساعت بوده که یک ساعت از آن کم شده است و علت کاهش این یک ساعت در سال تحصیلی جدید این است که عناوین درسی دیگری وارد جدول دروس شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه از سایر دروس چون زبان انگلیسی، فارسی و ریاضی هم ساعاتی کم شده تا بتوانیم دروسی جدید را وارد برنامه کنیم اظهار کرد: در 5 درس جدید تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست و سبک زندگی، تربیت سیاسی، دینی و شخصیتی دانش آموزان نیز مد نظر قرار دارد و موثرتر از برنامه های قبلی است. اگر یک ساعت از درس دینی کم شده اما تربیت دینی موثر در مجموعه دروس حذف نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سختی و سنگینی محتوای کتب درسی و گلایه خانواده‌ها در این خصوص گفت: سختی و سنگینی محتوای دروس عمدتاً مورد گلایه خانواده های دانش آموزان مقطع ابتدایی است. خانواده ها روش‌های جدید آموزش ما را به طور کامل نمی دانند. به همین خاطر مدرسه و معلم باید به دانش آموز آموزش دهد و خانواده تنها باید پشتیبان آموزش باشد.

محمدیان افزود: ما انتظار نداریم خانواده دروس انگلیسی پایه دهم را به دانش آموزش بیاموزد بلکه این وظیفه مدرسه است. برای دوره ابتدایی نیز خانواده باید دانش آموز را پشتیبانی کند. به خانواده ها توصیه اکید دارم که فرزندانشان را خسته نکنند و از آنها انتظار بار سنگین آموزش را نداشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه کلاسهای تقویتی اضافی و کتب کمک آموزشی فراوان نه تنها به آموزش بهتر دانش آموزان در خانواده کمک نمی کند بلکه به تربیت آنها نیز لطمه می‌زند عنوان کرد: اگر خانواده‌ها کمک کنند تا دانش آموزان همین کتب درسی را خوب بخوانند و خوب تمرین کنند به موفقیت فرزندانشان کمک کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آموزش زبانهای عمومی به عنوان زبان رسمی دوم در مدارس در استانهای کشور که در یکی از سفرهای استانی رئیس جمهور به کردستان مورد تاکید قرار گرفته بود اظهار کرد: اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر دارد و یک تفسیر می خواهد؛ در قانون اساسی پیش بینی شده است که آموزش زبان رسمی "فارسی" است و اسناد رسمی نیز به زبان فارسی نوشته می شود اما چاپ روزنامه و تولید برنامه‌های تلویزیونی در استانها به زبان قومی اشکالی ندارد.

محمدیان ادامه داد: اما در قانون اساسی گفته نشده است که به عنوان مثال آموزش در مدارس به دانش آموزان با زبان آذری و مانند آن انجام شود. در این خصوص باید شورای نگهبان قانون اساسی را تفسیر کند که منظور از «ادبیات» چیست و آیا زبانهای دیگر را نیز شامل می شود یا خیر؟.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه البته در کتب جغرافیا به فرهنگ و ادبیات قومی هر استان پرداخته‌ایم گفت: اما این موضوع که با زبان قومی به دانش آموزان تدریس کنیم نیازمند سیاست گذاریهای کلان است و از اختیار آموزش و پرورش خارج می شود در این خصوص باید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند. ما به اندازه‌ای که می‌توانستیم اقدام کرده‌ایم.

وی به طراحی کتبی برای آموزش زبان اقوام در سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: زبان اقوام را از گنجینه‌های زبانی و ادبی کشور و پشتوانه زبان فارسی می‌دانیم و قصد داریم از این گنجینه‌ها استفاده و آموزش زبان اقوام را در محیط مجازی ارائه کنیم؛ البته این آموزش تنها برای یک قوم نیست بلکه به عنوان مثال اگر بخواهیم محتوای آموزش زبان آذری را آماده کنیم مختص آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه برای همه علاقه مندان به زبان آذری قابل استفاده است. اکنون در حال طراحی این محتوا هستیم که آن را به صورت مجازی و در شبکه رشد بارگذاری و ارائه کنیم.

محمدیان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره توجه به شعار سال در کتب درسی اظهار کرد: در این زمینه چندان عقب افتادگی نداریم و مباحث اقتصادی با رویکرد مقاومتی در محتوای درسی گنجانده شده‌اند. ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت تلفیقی ارائه کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در سالهای اخیر 600 نقطه هدف را در کتب درسی تغییر دادیم و اصلاح کردیم که مفاهیمی چون کار، تولید، مصرف بهینه، انرژی تجدید پذیر، انرژیهای نو، پس انداز، بانک و بیمه، از این جمله هستند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش درباره گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی اظهار کرد: ما گرایش جنسیتی در تدوین کتب درسی در برخی موارد داریم و در برخی موارد خیر. به عنوان مثال حقوق شهروندی برای هر دو جنسیت ارائه می شود و در واقع عمده کتابهای ما نیازهای انسانی را مورد توجه قرار می دهد.

محمدیان افزود: اما در یک سنینی دانش آموزان دختر و پسر ما نیازهای متفاوتی پیدا می کنند که در کتب سبک زندگی، بهداشت و سلامت و تعلیمات دینی به آنها پرداخته ایم. آموزش فرایض دینی به دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی انجام می شود و به عنوان مثال ضمایم ویژه‌ای در درس سبک زندگی برای دختران و پسران عرضه کرده‌ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در کشور ادبیات دخترانه کم تولید شده است گفت: اینکه خود دختران برای دختران و در موضوع زندگی دختران کتاب بنویسند و هویت دخترانه را تقویت کنند بسیار کم در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: درباره اخلاق جنسی و جنسیتی نیز در کتاب بهداشت و سلامت اشاره‌هایی شده است اما اینکه نگاه چگونه باید باشد را مورد تامل قرار داده‌ایم. این آموزشها باید مناسب و متناسب باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

Image CAPTCHA