نشست خبری 30 خرداد ریاست سازمان



 

ضرورت به کارگیری روشهای نوین برای آموزش زبان فارسی/توزیع کتابهای درسی در شهریور ماه

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی گفت: باید با استفاده از روشهای نوین زبان فارسی را در دنیا توسعه دهیم و همچنین توزیع کتابهای درسی در دهه آخر شهریور ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محی‌ ا‌لدین ‌محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در نشست خبری در خصوص وضعیت کتابهای درسی که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تربیت معلمان و‌ برگزاری دوره های آموزشی بر عهده دارد، گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه کرسی یونسکو را کسب کرده میتواند در زمینه آموزش و تربیت کارشناسان صاحب سبک باشد و با برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی به تربیت معلمان بپردازد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: در مورد آموزش زبان فارسی نیز باید تلاش بیشتری انجام شود و با توجه به اینکه دارای ظرفیت علمی خوبی هستیم بایستی با مشارکت نهادهای مطالعاتی زبان در تبیین متون و محتوای زبان آموزشی برنامه ریزی شود.

محمد‌یان با اشاره به اینکه برای آموزش زبان فارسی از روشهای به روز استفاده نشده، گفت: مشارکت نهادهایی همچون فرهنگستان زبان فارسی وزارت علوم و سازمان فرهنگ و‌ ارتباطات اسلامی برای توسعه زبان فارسی در داخل کشور و همچنین خارج از مرزهای ایران ضروری است.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که در آموزش زبان فارسی باید به آن توجه شود تولید علم با زبان فارسی است و صرفا نباید برای ارائه مقالات و متون علمی از زبان انگلیسی استفاده شود.

محمد‌یان یادآور شد: در آموزش و پرورش به دنبال روشهای جدید برای آموزش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور هستیم.

تربیت دینی بستر اصلی کتابهای درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی بیان کرد: در خصوص تدوین کتابهای درسی هدف ما تربیت دینی است که به این وسیله معنویت و اخلاق نیز ارائه می‌شود. در واقع ما موظف به تربیت دینی هستیم و هدف آن صرفا حفظ آموزه های دینی نیست بلکه به واسطه این آموزش باید افراد رفتاری متناسب با کرامت انسانی را بیاموزند و سیستم فکری دینی پدید آید.

آخرین وضعیت چاپ کتابهای درسی

محمد‌یان در خصوص جزئیات وضعیت چاپ کتابهای درسی سال آینده گفت: وضعیت کتابها از مرحله اعتبار سنجی گذشته و متن‌ها نهایی شده و زیر چاپ هستند.

وی ادامه داد: همانطور که پیش از این هم اشاره شده بود کتابها در دهه آخر شهریور ماه آماده توزیع می‌شوند و با توجه به کوششی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی در حال انجام است این وضعیت به موقع ساماندهی می‌شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی اظهار کرد: در گروههای درسی مختلف مشغول بازخوانی و تدوین نهایی کتابها هستند و این امر برای هر دوره ای که کتابی چاپ می شود اجرایی است.

محمدیان در خصوص وضعیت کتابهای پایه دهم نظری و فنی حرفه ای افزود: تقریبا 140 عنوان کتاب برای این دوره تدوین شده که این کتابها حجمی متناسب با ساعت آموزشی دارند.

وی ادامه داد: در برنامه درسی نظری 35 ساعت آموزش در هفته و در برنامه درسی فنی و حرفه ای 35 الی 40 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.

محمدیان گفت: با توجه به اینکه نظام آموزشی تغییر کرده است در نتیجه ساعات برخی دروس نیز با تغییراتی همراه بوده اما این به معنای حذف اهداف درسی نیست چرا که برخی موضوعات در قالب کتابهای درسی جدیدی به دانش آموزان ارائه می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با بیان اینکه 5 درس جدید به برنامه درسی اضافه شده، عنوان کرد: برخی از این دروس مانند مدیریت اقتصادی و کارگاه طراحی و تولید همچنین سواد رسانه ای و برنامه فرهنگی و تربیتی می‌تواند به طور اختیاری برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.

محمد‌یان با بیان اینکه امسال مجددا درس آزمایشگاه جز ساعات درسی دانش آموزان قرار گرفته، گفت: برای تدریس دروس از معلمانی که در رشته های مرتبط فعالیت می‌کنند استفاده می‌شود همچنین دوره های ضمن خدمت نیز برای ارتقای کیفیت تدریس آنها در نظر گرفته شده است علاوه بر آن بسته‌ی آموزشی بر فراز آسمان نیز در اختیار معلمان قرار می‌گیرد.

توجه به محتوای کتابهای آموزشی بر اساس استاندارد آموزش وپرورش

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی بیان کرد: همه ساله علاوه بر آموزش و پرورش نهادهای دیگری نیز به تولید محتوای آموزشی اقدام می‌کنند و برای اینکه نظارت روی این تولید محتوا انجام شود جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: محتوای تولیدی ساماندهی شده و متناسب با استانداردهای آموزش و پرورش ارزیابی می‌شوند.

محمدیان عنوان کرد: در صورتی که کتابها مورد قبول آموزش وپرورش قرار گیرند اما امکان دسترسی دانش آموزان به آن نباشد انتشارات مدرسه نسبت به توزیع کتب اقدام می‌کند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی یادآور شد: دانش آموزان بیش از آنکه نیاز به کسب نمره‌های عالی داشته باشند بایستی از نظر سلامت روانی مورد توجه قرار گیرند لذا خانواده ها باید به این مسئله توجه داشته باشند که فضایی شاد و با نشاط برای فرزندان خود ایجاد کنند تا بهداشت روانی آنها تضمین شود و استفاده از کتابهای آموزشی و حتی درسی باید در حد نیاز و با برنامه در اختیار دانش آموزان قرار گیرد نه اینکه بخش اعظم زندگی آنها را تشکیل دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان

=======================================================================================================

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش:

تولید متن های علمی به فارسی راه گسترش و تحکیم زبان فارسی است

تهران-ایرنا- رئیس aسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای حفظ و گسترش زبان فارسی در عرصه بین الملل، تولید متن علمی مختلف به فارسی راهکاری موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محی الدین محمدیان روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به موضوع گسترش و تحکیم بنیادهای زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران اظهار کرد: زبان فارسی زمانی زبان دیوانی مجموعه بزرگی از مناطق شبه قاره بود، ولی وقتی انگلیسی ها مسلط شدند با سیاست های مختلف زبانشان را گسترش دادند و آن را از 20 به 80 درصد رساندند.
وی بیان کرد: انگلیسی ها نهادهای مطالعاتی زبان دارند و زبانشان را ساده سازی و به روز می کنند و متن و محتوا برای آن تولید می کنند و به این طریق آن را گسترش می دهند، ولی در ایران در این زمینه چه کردیم؟ حتی در کشورهای جغرافیای فرهنگی مان مانند تاجیکستان و افغانستان نتوانستیم این میراث بزرگ زبان فارسی را نقد و به روزآوری کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید با همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، وزارت علوم، دانشگاه ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه ریزی های جامع و دقیق هم زبان فارسی را توسعه و بسط داد و فارسی را تبدیل به یک زبان بین المللی بین کشورهای منطقه حداقل افغانستان و تاجیکستان کنیم.
وی اظهار کرد: موثرترین راه برای حضور در عرصه بین المللی تولید زبان علمی به زبان فارسی است و از سوی آموزش و پرورش به دنبال یافتن متدهای جدید برای آموزش فارسی هم داخل کشور برای مناطق دوزبانه و هم برای غیرفارسی زبانان خارج از کشور هستیم.

** عضوگیری موسسات خارجی برای آموزش معلمان توصیه نمی شود
رئیس سازمان پژوهش در واکنش به ورود موسسات خارجی در امر آموزش معلمان گفت: مسئولان در داخل باید به نحوی امکانات آموزشی را فراهم کنند که نیازی به منابع خارجی نباشد. دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این موضوع عکس العمل نشان دهند و دانشگاه فرهنگیان باید بورس های آموزشی مطالعاتی طراحی و در فضای مجازی معلمان را برای آموزش جذب کند.
محمدیان با اشاره به برخی اخبار منتشره در خصوص عضوگیری برخی موسسات خارجی در امر آموزش معلمان بیان کرد: این که بعضی از نهادهای بین المللی در امر آموزش وارد شده اند موضوع جدیدی نیست و البته باید توجه داشت، پشت سر این نهادها بنیادهای پژوهشی غربی وجود دارند.
وی ادامه داد: بنیادهایی مانند کارنگی، کارتر، پارکر و فورد تقسیم مسئولیت کرده اند و هر یک در بخشی کار می کنند و محققان کشورهای دیگر را تربیت می کنند و همان ها تعیین می کنند که محققان این کشورها درباره چه موضوعاتی کار کنند بدون آنکه خود آن محققان خبر داشته باشند که روی موضوعات از پیش تعیین شده کار می کنند.
وی با بیان اینکه هرگز توصیه نمی شود معلمان برای بهره گیری از دوره های آموزشی به این موسسات رجوع کنند، گفت: بنیادهای فرهنگی خارجی بدون چشم داشت کاری را انجام نمی دهند.

** غالب کتاب های درسی به دنبال تربیت دینی هستند
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام آموزش و پرورش به دنبال تربیت دینی است و به دنبال تربیت معنوی و اخلاقی مستقل از دین نیستیم، به دنبال تربیت دینی به معنی تربیت اسلامی هستیم که معنویت و اخلاق هم جزئی از آن است، وگرنه عرفان هندی و آموزه های کاستاندا و اوشو هم از معنویت حرف می زنند اما اینها را معنویت راستین نمی دانیم.

** کتابهای درسی آماده چاپ
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درمورد وضعیت تالیف و توزیع کتابهای درسی برای سال تحصیلی 96-95 گفت: کتابهای درسی هم اکنون از مرحله اعتباربخشی گذشته ، متن ها آماده شده و آماده چاپ سپاری است. بعضی از کتابها هم به زیر چاپ رفته و تا شهریورماه آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان خواهد شد.
محمدیان با اشاره به کتابهای جدیدالتالیف برای پایه دهم گفت: تقریبا 140 عنوان کتاب برای پایه دهم در دوره های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش خواهیم داشت که حجم کتابهای درسی متناسب با ساعت آموزشی اختصاص داده شده است و در دوره نظری حدود 35 ساعت در هفته و در دوره فنی و حرفه ای 35 الی 40 ساعت در هفته به عنوان برنامه درسی تعیین شده است.
معاون وزیر درخصوص تدریس درس های جدید دوره متوسطه گفت: تابستان امسال معلمان دوره های روش تدریس، این دروس را طی خواهند کرد، همچنین مثل سال گذشته بسته های 'برفراز آسمان' برای آموزش معلمان تدوین شده است.
محمدیان از خانواده ها خواست برای ایجاد آرامش در رشد تحصیلی دانش آموزان فشار روانی به فرزندانشان نیاورند و تابستان را به آنان سخت نگیرند چراکه بچه ها نیاز به خدمات ویژه ندارند، نه در طول سال تحصیلی نه بعد از آن. این طور نیست که در طول سال کوهی از اطلاعات را بر سر بچه ها آوار کنیم. سلامت روانی دانش آموز از نمره 20 گرفتن واجب تر است. فشارهای بی جا نتیجه معکوس دارد. افسردگی و مشکلاتی که بچه ها با خانواده ها پیدا می کنند، نتیجه همین فشارهایی است که در طول سال تحصیلی بر آنها وارد می کنیم و این فشارها مثل فشار داخل زودپز هستند که اگر شیر اطمینان آن باز نباشد می ترکد و نسل عصیان گر پرورش خواهد یافت.
وی بیان کرد: کتابهای کمک آموزشی اشباع کاذب ایجاد می کند و لذا از همه خانواده ها می خواهیم به دانش آموزان اجازه تنفس دهند، بازی هم می تواند مثل درس برای بچه ها مفید باشد.

خبر ایرن

=======================================================================================================

ضرورت طراحی کرسی زبان فارسی در دانشگاه فرهنگیان/توزیع کتب درسی دهه آخر شهریور
خبرگزاری شبستان: رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی با بیان اینکه پشت پرده بنیادهای بین المللی که به حوزه آموزش معلمان وارد شده اند، غربی ها هستند، گفت: دانشگاه فرهنگیان باید کرسی زبان فارسی را طراحی کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز سی ام خرداد سال 95 که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: به عنوان فردی که در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت سابقه دارم می گویم که اقدام برخی از بنیادهای بین المللی در حوزه آموزش معلمان تازه نیست.

وی افزود: پشت نهادهای بدون مرز بنیادهای مطالعاتی غربی ها هستند که هر کدام از آنان اهداف خاصی دارند و با تقسیم مسئولیت در زمینه فرهنگ، بهداشت، اقتصاد، آموزش متخصصانی را در جهان سوم تربیت می کنند و به آنان می گویند تا وارد بحث های تحقیقاتی و پژوهشی شوند. دستاورد این افراد نیز مورد نظر بنیادها است.

حجت الاسلام محمدیان تاکید کرد: اینکه بنیاد بین المللی جریان آزاد اطلاعات بدون هیچ چشمداشتی اطلاعات در اختیار ما قرار می دهد تا سطح دانش ایرانیان افزایش یابد یک خیال خام است که نهادهای مسئول باید تلاش کنند و مجموعه های داخلی در بحث آموزش معلمان فعال تر شوند.

وی تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این موضوع عکس العمل نشان دهد و هم اکنون دانشگاه فرهنگیان صاحب کرسی یونسکو است که می تواند یک زبان فارسی طراحی کند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان فارسی دارای ظرفیت بالایی است، گفت: آموزش به مردم غیر فارسی زبان به صورت قدیمی است و محتواهای تولید شده در این باره اندک است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: باید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که دارای کرسی آموزش زبان فارسی هستند در این رابطه فعال تر عمل کنند.

حجت الاسلام محمدیان درباره چاپ کتب جدیدالتعریف نیز گفت: مرحله اعتباربخشی کتاب های درسی تمام شده است و بخشی از این کتاب ها زیر چاپ هستند. امیدواریم تا دهه آخر شهریور کتب درسی آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان شود.

وی بیان کرد: در رشته نظری و شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش 140 عنوان کتاب درسی داریم که حجم کتاب ها متناسب با ساعات آموزشی است.

حجت الاسلام محمدیان افزود: در شاخه نظری 35 ساعت در هفته و در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش 35 تا 40 ساعت آموزش در هفته خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: 5 درس جدید همانند بهداشت و سلامت، تفکر و سواد رسانه ای و محیط زیست در دوره متوسطه دوم طراحی شده است. همچنین دروس اختیاری همانند مدیریت اقتصادی، تولید و طراحی نیز به دانش آموزان ارایه می شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال درس آزمایشگاه به صورت جداگانه طراحی شده است و ساعت تربیت بدنی نیز از 2 ساعت به 3 ساعت افزایش یافته است.

خبر شبستان 

=======================================================================================================

انجام اصلاحات بر روی کتاب پایه نهم

ایلنا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: محتوای کتب درسی پایه های اول، پنجم، هفتم تا دهم و دوره پیش دانشگاهی ارائه شده است همچنین کتب درسی پایه نهم اصلاحاتی برای چاپ دارد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان، اظهار کرد: یکی از نیازهای ما ایجاد شبکه تلویزیونی در کنار شبکه خبرگزاری برای آموزش و پرورش است که تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

وی ادامه داد: امسال ۱۴۰ میلیون نسخه تیراژ و هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب چاپ می شود که به همراه آن ها کتاب های کمک آموزشی و راهنمای معلم نیز برای دانش آموزان و معلمان آورده شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: ۸۰ میلیون کتاب از زیر چاپ در آمده است ما در حال بررسی چاپ ۶۰ میلیون کتاب دیگر هستیم.

محمدیان اشاره کرد: محتوای کتب درسی پایه های اول، پنجم، هفتم تا دهم و دوره پیش دانشگاهی ارائه شده است همچنین کتب درسی پایه نهم اصلاحاتی برای چاپ دارد.

وی با بیان اینکه کار کتب درسی پایه دهم امسال نفس گیراست، اضافه کرد: برای این پایه امسال تیم های تالیف ۲ شیفت کار انجام می دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: کتاب های تولید شده را اعتبار بخشی و در سامانه سایت قرار داده ایم صاحب نظران، دانش آموزان و معلمان نسبت به محتوای این کتب اعلام نظر کرده و پس از دریافت نظرات، کتاب ها فرمت نهایی را طی می کنند.

محمدیان در پایان افزود: چاپ برخی از کتاب ها مانند کتاب عربی، زبان انگلیسی ۱۰۰ درصد تمام و چاپ برخی کتب ۸۰ درصد و برخی هنوز در خمیرمایه هستند که تا زمان توزیع آماده سازی می شوند.

خبر گزاری ایلنا

=======================================================================================================

 

در نشست خبری عنوان شد؛

تالیف ۵ کتاب جدید دوره متوسطه/سه درس اختیاری اضافه می‌شود

شناسهٔ خبر: 3689783 - یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

جامعه > آموزش و پرورش

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۵ درس جدید برای دوره دوم متوسطه طراحی شده است و همچنین به دروس دانش‌آموزان دروس اختیاری مدیریت اقتصادی، طراحی و تولید نیز اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری روز یکشنبه که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی برگزار شد، با اشاره به چاپ کتب جدیدالتالیف گفت: کتاب ها از مرحله اعتباربخشی گذشته اند و بخشی از آنها نیز به زیر چاپ رفته است.

وی افزود: امیدواریم تا دهه آخر شهریور کتب درسی آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سررشته نظری و فنی و حرفه ای در پایه دهم، ۱۴۰ عنوان کتاب درسی داریم که حجم کتاب ها متناسب با ساعات آموزشی است که به دروس اختصاص داده ایم.

محمدیان ادامه داد: طبق برنامه ریزی در شاخه نظری ۳۵ ساعت در هفته، در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش ۳۵ تا ۴۰ ساعت آموزش در هفته را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دروسی همانند درس دینی از ابتدایی تا متوسطه ۴۶ ساعت آموزش بوده اما اکنون با یکساعت کاهش به ۴۵ ساعت رسیده است و برخی از اهداف کتاب های دینی در کتاب خانواده و سبک زندگی آورده شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عناوین دروس جدید گفت: ۵ درس جدید در سه سال متوسطه دوره دوم متوسطه طراحی شده است که می توان به انسان و محیط زیست، بهداشت و سلامت، تفکر و سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به دروس اختیاری نیز بیان کرد: دانش آموزان می توانند به صورت اختیاری دروس مدیریت اقتصادی و طراحی و تولید را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: امسال درس آزمایشگاه به صورت جداگانه طراحی می شود و ساعت تربیت بدنی از ۲ ساعت به ۳ ساعت افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی بنیادهای بین المللی در حوزه آموزش معلمان وارد شده اند که اقتدام تازه ای نیست و از دهه های قبل نیز این اتفاقات رخ می داد و نهادهای بدون مرز در جهان نیز شکل می گیرند.

محمدیان افزود: پشت پرده نهادهای بدون مرز به بنیادهای مطالعاتی غرب هستند که هر کدام از آنها اهداف خاصی دارند برخی از این بنیادها مانند کارتر است که با تقسیم مسئولیت در زمینه فرهنگ، بهداشت، اقتصاد و آموزش، متخصصان جهان سوم را تربیت کرده و به آنها می گویند در بحث های پژوهشی و تحقیقاتی وارد شوند و دستاورد تحقیقات این افراد، موضوعاتی است که مدنظر بنیادها است. اگر تصور می کنیم بنیاد بین المللی جریان آزاد اطلاعات بدون هیچ چشم داشتی در اختیار ما قرار می دهد تا سطح دانش ایرانیان را بالا ببرد، خیال خام است.

وی تاکید کرد: نهادهای مسئول باید تلاش کنند مجموعه های داخلی و بحث آموزش معلمان فعال شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این موضوع عکس العمل نشان دهند.

محمدیان اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان صاحب کرسی یونسکو است و می تواند کرسی زبان فارسی را نیز طراحی کند.

وی درباره آموزش زبان فارسی نیز بیان کرد: زبان فارسی دارای ظرفیت بالایی است و در ۱۰۰ سال گذشته زبان فارسی، زبان مجموعه بزرگ کشورهای شبه قاره بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان بیان اینکه غربی ها از زمانی که در این کشور سلطه کرده اند، با سیاست کامل زبان خود را گسترش دادند، گفت: اکنون زبان بین المللی ۸۰ درصد مردم دنیا انگلیسی است.

محمدیان تصریح کرد: روش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی ها بر اساس روش های قدیمی است و محتوای تولیدشده کمی نیز داریم که باید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که کرسی آموزش زبان فارسی را در اختیار دارند، در این رابطه فعال‌تر عمل کنند.

خبر گزاری مهر

=======================================================================================================

دانشگاه فرهنگیان باید عکس العمل نشان دهد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: مسئولان ما در داخل باید به نحوی امکانات آموزشی را فراهم کنند که نیازی به منابع خارجی نباشد. دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این موضوع عکس العمل نشان دهند. دانشگاه فرهنگیان باید کورسهای آموزشی مطالعاتی طراحی کند و در فضای مجازی معلمان را جذب کند.

۱۳۹۵ یکشنبه ۳۰ خرداد ساعت 12:43

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان که صبح امروز 30 خرداد 95 در نشست خبری با نمایندگان رسانه ها که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد با اشاره به موضوع ورود برخی موسسات خارجی در امر آموزش معلمان و عضوگیری آنها از میان معلمان آموزش و پرورش اظهار داشت: این که بعضی از نهادهای بین المللی در امر آموزش وارد شده اند موضوع جدیدی نیست و البته باید بدانیم پشت سر این نهادها بنیادهای پژوهشی غربی وجود دارند.

وی در همین خصوص ادامه داد: بنیادهایی مانند بنیادکارنگی ، کارتر، پارکر و فورد تقسیم مسئولین کرده اند و هر یک در بخشی کار می کنند و محققان کشورهای دیگر را تربیت می کنند و همان ها تعیین می کنند که محققان این کشورها درباره چه موضوعاتی کار کنند بدون آنکه خود آن محققان خبر داشته باشند که برروی موضوعات از پیش معین شده کار می کنند . ما اگر فکر کنیم کسی با ما کاری ندارد و بنیادهای فرهنگی خارجی بدون چشم داشتی می خواهند اطلاعاتشان را در اختیار ما بگذارند خیال خام است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: مسئولان ما در داخل باید به نحوی امکانات آموزشی را فراهم کنند که نیازی به منابع خارجی نباشد. دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این موضوع عکس العمل نشان دهند. دانشگاه فرهنگیان باید کرسی های آموزشی مطالعاتی طراحی کند و در فضای مجازی معلمان را جذب کند. زمانیکه سازمان پژوهش عهده دار آموزش معلمان بود چنین اتفاقاتی نمی افتاد. نتوانستیم میراث بزرگ زبان فارسی را نقد و به روز آوری کنیم.

نتوانستیم میراث برزگ زبان فارسی را نقد و به روزآوری کنیم

محمدیان در ادامه به موضوع گسترش و تحکیم بنیادهای زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران پرداخت و گفت: زبان فارسی زمانی زبان دیوانی مجموعه بزرگی از مناطق شبه قاره بود ولی وقتی انگلیسی ها مسلط شدند با سیاست های مختلف زبانشان را گسترش دادند و آن را از 20 به 80 درصد رساندند.آنها نهادهای مطالعاتی زبان دارند. زبانشان را به روز می کنند. آن را ساده سازی می کنند و متن و محتوا برای آن تولید می کنند و به این طریق زبانشان را گسترش می دهد. ولی ما در این زمینه چه کردیم؟ حتی کشورهایی که در جغرافیای فرهنگی ایران هستند مثل تاجیکستان و افغانستان نتوانستیم این میراث بزرگ زبان فارسی را نقد و به روزآوری کنیم. باید همت بزرگی باشد تا این کار را انجام دهد که این از عهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، وزارت علوم، دانشگاه ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر می آید.

وی افزود: باید در برنامه ریزی های جامع و دقیق هم زبان فارسی را توسعه و بسط دهیم و هم فارسی را تبدیل به یک زبان بین المللی بین کشورهای منطقه (حداقل افغانستان و تاجیکستان) و ایران بکنیم. راه سومی که می تواند زبان فارسی را تبدیل به زبان علمی کند تولید علم به آن زبان است. یعنی متن های علمی به زبان فارسی داشته باشیم. ما در آموزش و پرورش به دنبال یافتن متدهای جدید برای آموزش فارسی هم داخل کشور برای مناطق دو زبانه و هم برای غیرفارسی زبانان خارج از کشور هستیم.

معنویت و اخلاق را در غالب تربیت دینی قبول داریم

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخشی از این نشست رسانه ای به موضوع پرداختن به معنویت و اخلاق در کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: ما به دنبال تربیت دینی هستیم و این برای ما اصل است. ما به دنبال تربیت معنوی و اخلاقی مستقل از دین نیستیم . ما به دنبال تربیت دینی به معنی تربیت اسلامی هستیم که معنویت و اخلاق هم جزئی از آن است یعنی بر عکس آن تضمین کننده تربیت دینی نیست و گرنه عرفان هندی و آموزه های کاستاندا و اوشو هم از معنویت حرف می زنند اما ما اینها را معنویت راستین نمی دانیم.

کتابهای درسی به زیر چاپ رفته اند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تالیف و توزیع کتابهای درسی برای سال تحصیلی 96-95 اظهار داشت: کتابها الان از مرحله اعتباربخشی گذشته اند ، متنها آماده شده و آماده چاپ سپاری هستند. بعضی از کتابها هم به زیر چاپ رفته اند و ما امیدواریم کتابها در شهریورماه آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان باشند.

وی افزود: امسال کار ما بسیار سخت و پیچیده است ولی امیدواریم به همت دوستان که دو نوبته مشغول کار هستند از برنامه عقب نمانیم.

محمدیان با اشاره به کتابهای جدیدالتالیف برای پایه دهم گفت: تقریبا 140 عنوان کتاب جدیدالتالیف برای پایه دهم در دوره های نظری و فنی و حرفه ای و کار و دانش خواهیم داشت که حجم کتابهای درسی متناسب با ساعت آموزشی اختصاص داده شده است . در دوره نظری حدود 35 ساعت در هفته و در دوره فنی و حرفه ای 35 الی 40 ساعت در هفته به عنوان برنامه درسی تعیین شده است.

وی ادامه داد: بخشی از کتابها اهداف اولیه و ثانویه شان به درس دیگری منتقل شده است. 5 درس در 3 سال اضافه شده که بعضی از این درسها اختیاری هستند. درس آزمایشگاه علوم که قبلا حذف شده بود مجددا به برنامه درسی اضافه شده است. همچنین تربیت بدنی از 2 ساعت به 3 ساعت در هفته افزایش پیدا کرد که این تغییر با هدف افزایش تحرک فیزیکی دانش آموزان صورت گرفته است.

معاون وزیر در خصوص تدریس درسهای جدید دوره متوسطه گفت: تابستان امسال معلمان ما دوره های روش تدریس این دروس را طی خواهند کرد، همچنین مثل سال گذشته بسته های "برفراز آسمان" برای آموزش معلمان تدوین می شود.

فشار آوردن به بچه ها نسل عصیان گر پرورش می دهد
محمدیان در پایان این نشست رسانه ای از خبرگزاران خواست یک بار دیگر به موضوع فشارهای وارده از سوی خانواده ها و مدارس بر دانش آموزان بپردازند و در این خصوص گفت: بچه ها نیاز به خدمات ویژه ندارند ، نه در طول سال تحصیلی نه بعد از آن. این طور نیست که در طول سال کوهی از اطلاعات را بر سر بچه ها آوار کنیم. سلامت روانی دانش آموز از نمره 20 گرفتن واجب تر است. فشارهای بی جا نتیجه معکوس دارد. افسردگی و مشکلاتی که بچه ها با خانواده ها پیدا می کنند نتیجه همین فشارهایی است که ما در طول سال تحصیلی بر آنها وارد می کنیم و این فشارها مثل فشار داخل زودپز هستند که اگر شیر اطمینان آن باز نباشد می ترکد و نسل عصیان گر پرورش می دهد. کتابهای کمک آموزشی اشباع کاذب ایجاد می کند. من از همه خانواده ها خواهش می کنم به بچه هایشان اجازه تنفس بدهند. بازی هم می تواند مثل درس برای بچه ها مفید باشد حتی اگر بازی گل یا پوچ باشد.

خبر گزاری پانا

=======================================================================================================

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش:

اعتباربخشی کتب جدیدالتألیف پایان یافت/ دانش‌آموزان به کتاب کمک آموزشی در طول سال تحصیلی نیاز ندارند

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های درسی از مرحله اعتباربخشی گذشته و متن‌ها نهایی شده است؛ بخشی از کتاب‌ها زیر چاپ رفته است و امیدواریم در دهه آخر شهریور آماده توزیع و تحویل باشد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، درخصوص فعالیت برخی بنیادهای بین‌المللی برای معلمان کشور اظهار داشت: این کار تازه‌ای نیست و از دو دهه پیش شروع شده است و نهادهای بدون مرزی در دنیا در حال شکل‌گیری است که پشت سر آنها بنیادهای مطالعاتی غربی وجود دارد.

وی ادامه داد: این بنیادها هر کدام هدف خاصی دارند و اگر فکر کنیم در کشور کسی با ما کاری ندارد، همه قصدشان در دسترس قرار دادن اطلاعات آزاد است، هیچ چشم‌داشتی ندارند و قصد بالا بردن دانش ما را دارند، خیال خامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: باید در داخل کشور نهادهای مسئول این کار، در این خصوص تلاش کنند و مجموعه داخلی ما نیاز به غیر نداشته باشد و اگر معلمان احساس نیاز کنند جذب این مؤسسات می‌شوند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص عکس‌العمل نشان دهند؛ البته زمانی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی اموزشی وظیفه آموزش معلمان را در اختیار داشت این اتفاق می‌افتاد اما متأسفانه از این مسئولیت جدا شده‌‌ایم.

وی یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه فرهنگیان با برگزاری دوره‌های مطالعاتی و آموزشی در فضای مجازی معلمان را جذب کرده و خدمات آموزشی و پرورشی به آنها ارائه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص آموزش زبان فارسی در دیگر کشورها تصریح کرد: زبان فارسی در صد سال قبل در مجموع دیوانی بزرگی از کشورهای شبه قاره بوده است اما وقتی انگلیس مسلط شد، با سیاست‌های مختلف زبان انگلیسی را ترویج داد و میزان آن از 20 درصد به 80 درصد رسیده است، امروز زبان انگلیسی را زبان بین‌المللی کرده‌اند و 80 درصد آموزش زبان؛ انگلیسی است؛ هر روز هم زبان را آسان‌سازی کرده و روش‌های جدید طراحی می‌کنند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در این خصوص کم کار کرده‌ایم و محتوای آموزشی زبان فارسی برای غیر فارسی‌ زبان‌ها کم است، حتی در شبه قاره یا کشورهایی که در جغرافیای ایران فرهنگی زیست می‌کنند مانند تاجیکستان و افغانستان این‌طور است.

وی اظهار تأسف کرد: نتوانسته‌ایم این میراث بزرگ را نقد و روزآوری کنیم و این کار از عهده فرهنگستان زبان فارسی ، دانشگاه‌ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برمی‌آید تا با برنامه‌ریزی، زبان فارسی را توسعه داده و این زبان، زبان بین‌المللی حداقل در کشورهای فارسی زبان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: نکته دیگری که زبان فارسی را می‌تواند زبان علم کند، تولید علم در کشور است و اگر تولید علمی را به زبان انگلیسی انجام دهیم، زبان فارسی را به زبان علم تبدیل نمی‌کند.

* به دنبال تربیت دینی هستیم

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که متدهای جدیدی برای آموزش فارسی در داخل کشور و مناطق دو زبانه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بحث معنویت در کتاب‌های درسی گفت: به دنبال تربیت دینی هستیم و تربیت اخلاقی و معنوی عنوان‌های انحرافی دیگر است و ما به دنبال تربیت دینی هستیم که مراد اسلام است و معنویت و اخلاق جزء آموزه‌های آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تاکید کرد: در تربیت معنوی منفک از دین، تربیت دینی اتفاق نمی‌افتد و ما موظف به تربیت دینی که در داخل آن تربیت دینی و معنوی اتفاق می‌افتد، هستیم و مراد از تربیت دینی آموزش تعالیم دینی نیست و تربیت دینی یعنی آنکه بتواند ذهن را آماده کند، دلی را آرام کرده و رفتارها را تصحیح می‌کند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموز دروغ نمی‌گوید و می‌داند این چه آفتی است و مطمئن است که راستگویی راه نجات است و ما باید دنبال این باشیم که این، کار سختی است و در کتاب‌های درسی با این نگاه، آموزه‌های دینی و معنویت وجود دارد و معنویتی که جای پای آن معصوم باشد، به ما کمک می‌کند.

*اعتبار بخشی کتاب‌‌های درسی پایان یافته است

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درخصوص آخرین وضعیت کتاب‌های درسی افزود: کتاب‌ها از مرحله اعتباربخشی گذشته و متن‌ها نهایی شده است، بخشی از کتاب‌ها زیر چاپ رفته است و امیدواریم در دهه آخر شهریور آماده توزیع و تحویل باشد.

وی درخصوص کتاب‌های پایه دهم خاطرنشان کرد: این کتاب‌ها در رشته نظری و فنی و حرفه‌ای 140 عنوان خواهد بود و حجم کتاب‌ها متناسب با ساعت آموزشی است که به کتاب‌ها داده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: در دوره نظری 35 ساعت در هفته و در دوره فنی و حرفه‌ای 35 تا 40 ساعت آموزش در هفته داریم و کتاب‌ها متناسب با ساعت درسی آنها تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: برخی از کتاب‌ها اهداف اولیه یا ثانویه آنها به درس‌های دیگر منتقل شده است و به طور نمونه اگر از برخی درس‌ها یک ساعت کم شده، اگر آن از هدف اولیه کسر شده باشد در کتاب دیگری در هدف ثانویه آن ایجاد شده است؛ در سال‌های گذشته در فارسی، موضوع محیط زیست را مطرح می‌کردیم و اگر امروز یک ساعت از این درس کم شده، کتابی به عنوان محیط زیست را طراحی کرده‌ ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: برخی از اهدافی که در کتاب درسی مانند خانواده آمده بود، الان در کتابی تحت عنوان معیشت و خانواده مطرح شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درخصوص مهمترین وجه تمایز کار امسال سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با سال‌های گذشته تصریح کرد: در حال حاضر پایه دهم همسو با برنامه درسی ملی طراحی شده که این برنامه درسی اتخاذ شده از سند تحول بنیادین است و برنامه درسی جدید پایه دهم همسو با آنها است؛ به لحاظ ساختاری نیز دوره دوم متوسطه در قدیم 4 سال بود که الان 3 سال شده است و پیش‌دانشگاهی نیز حذف شده است؛ ضمن اینکه عناوین دروس جدیدی مانند تفکر و سواد رسانه‌ای و انسان و محیط زیست ارائه شده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: درس مدیریت اقتصادی یا کارگاه طراحی و تولید،‌ سواد رسانه‌ای و یا برنامه فرهنگی و تربیتی در دوره دوم متوسطه انتخابی است و دانش‌آموز می‌تواند آن را انتخاب کند.

وی در خصوص اینکه آیا برای دروس جدید، معلمان جدید نیز داریم، تصریح کرد: برخی از درس‌ها در خوشه‌های تقسیم علوم مختلف هستند؛ برای نمونه درس بهداشت و سلامت زیرمجموعه رشته علوم تجربی است یا اقتصاد که زیرمجموعه رشته علوم انسانی است که برای معلمان آن را طراحی کرده‌ایم و معلمان مرتبط با این دروس در اولویت هستند؛ در جاهای دیگری که معلم کم داریم، معلمان اولویت دوم را انتخاب می‌کنیم؛ ضمن اینکه معلمان بعد از ماه مبارک رمضان کلاس‌های توجیهی را در این خصوص طی می‌کنند و نرم‌افزار «برفراز آسمان» را در اختیار معلمان قرار می‌دهیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درخصوص برگزاری جشنواره ساماندهی کتاب‌های آموزشی گفت: همه ساله علاوه بر آموزش و پرورش، بخش‌های دولتی و غیردولتی محتوای آموزشی تولید می‌کنند که برای نظارت اولیه به آنها این جشنواره را طراحی می‌کنیم و کتاب‌های جدیدالتألیف آن به جشنواره می‌آید که پس از داوری، کتاب‌های مورد نظر معرفی می‌شوند.

* کودکان و نوجوانان به خدمات ویژه و کتب کمک آموزشی در طول سال تحصیلی نیاز ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: از رسانه‌ها می‌خواهم به خانواده‌ها این موضوع را منتقل کنند که کودکان و نوجوانان نیاز به خدمات ویژه و کتاب‌های کمک‌آموزشی در طول سال تحصیلی و بعد از آن را ندارند و سلامت روانی کودکان از پیشرفت تحصیلی یا صحیح‌تر، از نمره 20 آنها ضروری‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: فشارهای بی‌جا به کودکان و دانش‌آموزان نتیجه معکوس دارد که باعث بسیاری از افسردگی‌ها در آنها می‌شود که این نتیجه فشارهایی است که در زمان تحصیل به آنها وارد کرده‌ایم.

* کتاب‌های کمک آموزشی اشباع کاذب ایجاد می‌کنند

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: فضای مدرسه در تابستان باید شاد باشد ولو اینکه مربی بالای سر دانش‌آموزان نباشد و کتاب‌های کمک آموزشی دوپینگ هستند؛ یعنی آنها اشباع کاذب ایجاد می‌کنند و مانند غذای فست‌فودی هستند که راحت به دست می‌آیند ولی باید به دانش‌آموزان اجازه تنفس بدهیم و بدانیم فضای تنفسی برای دانش‌آموزان فقط درسی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدیان با بیان تفاوت میان کتاب آموزشی استاندارد و غیراستاندارد خاطرنشان کرد: کتاب‌های غیراستاندارد خوب نیست و کتاب‌های استاندارد نیز تا حد لازم نیاز است و کتاب آموزشی استاندارد و خوب نیز اندازه دارد

خبر فارس

=======================================================================================================:

معاون وزیر به پرونده ویژه تسنیم واکنش نشان داد

پشت پرده فعالیت‌ بنیادهای بین‌الملل در آموزش مجازی معلمان

شناسه خبر: 1108714 سرویس: اجتماعی

۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بنیادهای بین‌المللی که در بحث مجازی آموزش معلمان فعالیت می‌کنند اهداف خاصی دارند که از جمله آنها تربیت محققان کشورهای جهان سوم مطابق با سیاست‌های خاص غرب است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام محی الدین بهرام محمدیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون فعالیت موسسه‌ای مجازی وابسته به بنیادهای بین‌المللی در بحث آموزش معلمان اظهار کرد: بنده به عنوان فردی که در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت سابقه دارد، اعلام می‌کنم فعالیت بنیادهای بین‌المللی در حوزه آموزش معلمان سابقه‌ای دیرینه دارد.

وی افزود: از دو دهه گذشته این اتفاقات رخ داده و نهادهای بدون مرز در جهان شکل گرفته‌اند که پشت آنها بنیادهای مطالعاتی غرب قرار دارند که هر کدام از آنها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تعدادی از بنیادهای بین المللی با تقسیم مسئولیت در زمینه‌های فرهنگ، بهداشت، اقتصاد و آموزش محققان کشورهای جهان سوم را تربیت کرده و به آنها می‌گویند که در بحث پژوهش و تحقیق فعالیت کنند در چنین شرایطی دستاورد تحقیقات این افراد همان مسائلی می‌شود که مدنظر بنیادهای بین‌المللی است.

محمدیان مطرح کرد: اگر تصور کنیم که بنیادهای بین‌المللی جریان آزاد اطلاعات را بدون هیچ چشم داشتی در دسترس ما قرار می‌دهند تا سطح دانش ایرانیان بالا برود خیالی خام است.

وی ادامه داد: نهادهای مسئول در داخل کشور باید با طراحی دوره‌های مختلف سعی کنند تا به نیازهای معلمان پاسخ دهند. دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این رابطه عکس‌العمل نشان داده و اعلام کنند که صاحب کرسی هستند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: هم اکنون دانشگاه فرهنگیان صاحب کرسی یونسکو است و می‌تواند کرسی زبان فارسی را طراحی کند. این دانشگاه می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی در فضای مجازی معلمان را جذب و به آنها خدمات آموزشی و پرورشی ارائه دهد.

محمدیان در ادامه با اشاره به بحث زبان فارسی گفت: زبان فارسی در سال گذشته زبان رسمی مجموعه بزرگی از کشورهای شبهه قاره بود اما از زمانی که انگلیسی‌ها براین کشورها مسلط شدند با سیاست‌های مختلف زبان خود را ترویج دادند به گونه‌ای که هم اکنون زبان بین المللی 80 درصد مردم جهان انگلیسی است. از سوی دیگر نهادهای مطالعاتی کشور انگلیس با طراحی روش‌های مختلف زبان انگلیسی را آسان‌سازی و روش‌های آموزشی جدید را طراحی می‌کند.

وی بیان کرد: در بحث آموزش زبان فارسی کم‌کاری کرده‌ایم به گونه‌ای که زبان آموزش این زبان به غیر فارسی‌زبان‌ها قدیمی است و محتوای آموزشی لازم را نیز طراحی نکرده‌ایم. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه‌ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که کرسی آموزش زبان فارسی را در اختیار دارند باید آن را حداقل به زبان بین‌المللی در کشورهای فارس زبان منطقه تبدیل کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: در آموزش و پرورش به دنبال طراحی متدهای جدید برای آموزش زبان فارسی در داخل کشور و به ویژه مناطق دو زبانه هستیم.

=======================================================================================================

شماره خبر: 2437626065498212240

آخرین جزئیات از کتاب های درسی پایه دهم

در طبقه ششم و هفتم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مولفان، حروفچین‌ها، نمونه‌خوان‌ها، ناظران و مسئولان تالیف کتاب‌های درسی این روزها سخت مشغول کارند؛ گروهی که تا دیروز متن همه کتاب‌های درسی را که باید از مهر روی میز حدود 13 میلیون دانش‌آموزان قرار بگیرد، نهایی کرده و به مرحله اعتبارسنجی رسانده‌اند.

این را دیروز رئیس سازمان پژوهش به خبرنگاران گفت، همین‌طور این را که بخشی از کتاب‌ها زیرچاپ است و این که کتاب‌های درسی دهه آخرشهریورتوزیع خواهد شد. مهر امسال نخستین سال آغاز به کارپایه دهم (پایه اول دوره متوسطه دوم) است، پایه‌ای تازه تاسیس که نیاز به کتاب های تازه تالیف دارد به همین دلیل روز گذشته که محی‌الدین بهرام‌محمدیان در جمع اصحاب رسانه قرار گرفت، جام‌جم از جزئیات این کتاب‌ها سوال کرد و محمدیان این‌گونه توضیح داد: برای رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش 140عنوان کتاب تالیف شده که حجم آنها متناسب با ساعات برنامه درسی است، یعنی کتب رشته‌های نظری متناسب با 35 ساعت تدریس در هفته و کتب‌های رشته‌های فنی متناسب با ساعات آموزشی از 35 تا 40 ساعت تدریس در هفته. او همچنین از تالیف پنج کتاب درسی جدید برای دوره دوم متوسطه خبرداد و از کتاب‌های مدیریت اقتصادی، کارگاه طراحی و تولید، سواد رسانه‌ای، بهداشت و سلامت و برنامه فرهنگی تربیتی یاد کرد و گفت که یکی از این کتاب‌ها به اختیار دانش‌آموزان دردوره دبیرستان خوانده خواهد شد.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2437626065498212240

خبر روزنامه جام جم

=======================================================================================================

کد خبر : 114404

تاریخ انتشار : ۵:۱۲ ب.ظ - یکشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۳۰

حجت‌الاسلام محمدیان، در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد:

در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان صاحب کرسی یونسکو است/ زبان فارسی دارای ظرفیت بالایی است/ اکنون زبان بین المللی ۸۰ درصد مردم دنیا انگلیسی است

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر تصور می کنیم بنیاد بین المللی، جریان آزاد اطلاعات، بدون هیچ چشم داشتی اطلاعات در اختیار ما قرار می دهد تا سطح دانش ایرانیان را بالا ببرد، خیال خام است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی – آموزش و پرورش گفتمان نیوز، نشست خبری حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه ۹۵، با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست خبری، پیرامون چاپ کتب جدیدالتالیف گفت: کتاب ها از مرحله اعتباربخشی گذشته اند و بخشی از آنها نیز به زیر چاپ رفته است.

وی افزود: امیدواریم تا دهه آخر شهریور کتب درسی آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سررشته نظری و فنی و حرفه ای در پایه دهم، ۱۴۰ عنوان کتاب درسی داریم که حجم کتاب ها متناسب با ساعات آموزشی است که به دروس اختصاص داده ایم.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: طبق برنامه ریزی در شاخه نظری ۳۵ ساعت در هفته، در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش ۳۵ تا ۴۰ ساعت آموزش در هفته را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دروسی همانند درس دینی از ابتدایی تا متوسطه ۴۶ ساعت آموزش بوده اما اکنون با یکساعت کاهش به ۴۵ ساعت رسیده است و برخی از اهداف کتاب های دینی در کتاب خانواده و سبک زندگی آورده شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به عناوین دروس جدید گفت: ۵ درس جدید در سه سال متوسطه دوره دوم متوسطه طراحی شده است که می توان به انسان و محیط زیست، بهداشت و سلامت، تفکر و سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدیان، با اشاره به دروس اختیاری اظهار داشت: دانش آموزان می توانند به صورت اختیاری دروس مدیریت اقتصادی و طراحی و تولید را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: امسال درس آزمایشگاه به صورت جداگانه طراحی می شود و ساعت تربیت بدنی از ۲ ساعت به ۳ ساعت افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی بنیادهای بین المللی در حوزه آموزش معلمان وارد شده اند که اقدام تازه ای نیست و از دهه های قبل نیز این اتفاقات رخ می داد و نهادهای بدون مرز در جهان نیز شکل می گیرند.

حجت‌الاسلام محمدیان، افزود: پشت پرده نهادهای بدون مرز، بنیادهای مطالعاتی غرب هستند که هر کدام از آنها اهداف خاصی دارند؛ برخی از این بنیادها مانند کارتر است که با تقسیم مسئولیت در زمینه فرهنگ، بهداشت، اقتصاد و آموزش، متخصصان جهان سوم را تربیت کرده و به آنها می گویند در بحث های پژوهشی و تحقیقاتی وارد شوند و دستاورد تحقیقات این افراد، موضوعاتی است که مدنظر بنیادها است. اگر تصور می کنیم بنیاد بین المللی جریان آزاد اطلاعات بدون هیچ چشم داشتی در اختیار ما قرار می دهد تا سطح دانش ایرانیان را بالا ببرد، خیال خام است.

وی تاکید کرد: نهادهای مسئول باید تلاش کنند مجموعه های داخلی و بحث آموزش معلمان فعال شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این موضوع عکس العمل نشان دهند.

حجت‌الاسلام محمدیان افزود: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان صاحب کرسی یونسکو است و می تواند کرسی زبان فارسی را نیز طراحی کند.

وی درباره آموزش زبان فارسی اظهار داشت: زبان فارسی دارای ظرفیت بالایی است و در ۱۰۰ سال گذشته زبان فارسی، زبان مجموعه بزرگ کشورهای شبه قاره بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه غربی ها از زمانی که در این کشور سلطه کرده اند، با سیاست کامل زبان خود را گسترش دادند، گفت: اکنون زبان بین المللی ۸۰ درصد مردم دنیا انگلیسی است.

حجت‌الاسلام محمدیان، در پایان سخنان خود گفت: روش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی ها بر اساس روش های قدیمی است و محتوای تولیدشده کمی نیز داریم که باید فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که کرسی آموزش زبان فارسی را در اختیار دارند، در این رابطه فعال‌تر عمل نمایند.

سایت گفتمان نیوز

======================================================================================================

ارسال نظر

Image CAPTCHA