هفتمین همایش سالانه تقریب مذاهب اسلامى در آلمان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ـ ابنا ـ هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ با مشارکت و همکاری شورای مسلمانان هامبورگ در روز یکشنبه 15 ژانویه 2017 در سالن گفت و گوی ادیان و مذاهب این مرکز برگزار گردید.
این همایش که عنوان آن «اسلام ستیزی و احزاب افراطی راست گرا چالشی برای اسلام و دموکراس در اروپا» بود با استقبال و حضور خوب شخصیتهای علمی و فرهنگی، رسانه های گروهی (از جمله شبکهNDR آلمان و شبکه کربلا) و نیز عموم علاقمندان مسلمان و غیرمسلمان مواجه گردید. در این همایش نمایندگان شیعه و سنی و نمایندگانی از ادیان مسیحیت و یهودیت نیز حضور داشته و به ابراز نظر پرداختند. لازم به ذکر است در پایان هر کدام از میزگردها به صورت آزاد به پرسشهای حضّار نیز پاسخ داده شد.
در این همایش که علاوه بر زبان آلمانی همزمان به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی نیز ترجمه میشد، سه میزگردِ سخنرانی و پرسش و پاسخ با موضوعات زیر تشکیل گردید:
1. اسلام ستیزی تهدیدی برای جامعه دموکراسی
2. اسلام در جامعه دموکراسی – مواضع و مبانی دینی
3. استراتژیها برای جلوگیری از اسلام ستیزی و احزاب افراطی راست گرا
مهم ترین سخنرانان این همایش عبارت بودند از:
1. حجت الاسلام و المسلمین دکتر رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ
2. حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور لقایی از اساتید حوزه و دانشگاه
3. دکتر مصطفی یولداش، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ
4. لایما کادر نویسنده و اسلام شناس از مسلمانان لیبرال مقیم آلمان
5. کاتی نولنبورگ از مؤسسه IKM
6. دانیل باکس روزنامه نگار روزنامه آلمانی زبان Tageszeit
7. یاسمین المنوار از مؤسسه خیریه Bertelsmann
8. پروفسور فرید اسحاق از اساتید دانشگاه هامبورگ و مسئول مؤسسه بین المللی پژوهشهای قرآنی آفریقای جنوبی
9. دکتر جمیل آدمی از اساتید دانشگاه مونستر
10. دکتر فولکر بک نماینده مجلس آلمان و عضو حزب سبزها
در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند. وی در بخشی از سخنانشان ضمن خوشامدگویی به حضار، با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان برای مقابله با اسلام ستیزی اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « الدین هوالحبّ والحبّ هوالدین» دین همان دوستی و دوستی همان دین است. طبق صریح آیات قرآن کریم دین اسلام پیام آور سه نوع صلح است 1. صلح و آشتی با خود 2.صلح و آشتی با دیگران 3.صلح و آشتی با خدا . لذا اسلام با هیچ دینی خصومت ندارد و هر گونه خشونت و افراطی گری را رد می کند. البته در برابر هرگونه زور و تزویر مقاومت می کند و از حریم اسلام دفاع می کند.
وی در ادامه به برخی از عوامل درونی و بیرونی تفکر اسلام ستیزی اشاره نموده و افزودند: در چند دهه اخیر یک نوع اسلام ستیزی در برخی از نقاط جهان به وجود آمده است که این موضوع یکسری عوامل درونی و بیرونی دارد. برخی حادثه 11 سپتامبر را عامل اصلی و اولیه به وجود آمدن اسلام هراسی دانسته اند البته پیش از آن مشکلاتی در کشورهایی چون افغانستان نیز که باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد بی تاثیر نبوده است.
از عوامل خارجی می توان به جنگ بوسنی و کشتار دهها هزار مسلمان که متاسفانه مناطق و کشورهای پیرامون آن تنها نظاره گر این حمله های وحشیانه و جنابت ها بودند اشاره نمود. همچنین وجود نظام های مستبد و یا نظام های پادشاهی حتی در برخی کشورهای مسلمان که قدرت را به دست گرفتند به گونه ای که اجازه ندادند که مردم در سرنوشت خود حضور داشته باشند. از عوامل دیگر برخوردهای گزینشی با مسأله حقوق بشر است لذا برخی از دولت ها که توسط مردم انتخاب شدند توسط قدرت های بیرونی سرکوب شدند و بالعکس. اشغال عراق به بهانه داشتن بمب شیمیایی که موجب کشت و کشتار مردم بی گناه و یتیم شدن بسیاری گردید و باید توجه داشت که سازمان های تروریستی مانند طالبان، داعش، جبهه النصرة و شاخه های آنها با مدیریت و هدایت جریان استکبار به ماموریت های خود عمل می کردند.
از عوامل داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1. تفسیرهای غلط از اسلام مانند سلفی تکفیری جهادی که می گویند پیروان سایر ادیان و مذاهب کافرند و باید از بین بروند. این تفکر حدود صد سال پیش توسط یک فرقه وهابیت آغاز شد و امروزه با تئوری خطرناکتری جامعه بشری را تهدید می کنند.
2. عامل دیگر عدم معرفی اسلام صحیح توسط متحصصان به جامعه غرب است. 3. تفسیر غلط و تحریف آمیز از برخی مفاهیم اصیل اسلامی مانند شریعت، جهاد و ... 4.کفر و بدعت شمردن انتخابات که در برخی کشورها رایج است، در حالیکه اسلام تاکید می کند که مردم باید در سرنوشت خود سهیم باشند. چه اینکه باید رابطه میان حاکم اسلامی و مردم متقابل و به بهترین شکل بر اساس عدالت و معنویت باشد. 5. ترویج این تفکر و پندار که مسلمانان به دنبال گرفتن کشورهای غربی و اروپایی هستند و از فضای مجازی برای القاء این تفکر بهره فراوان می برند. 6. حمایت اشخاصی مانند بن لادن در افغانستان و البغدادی در عراق توسط قدرت های خارجی 7. ارائه گزارش های غلط از اسلام در بسیاری از مطبوعات رسانه های آلمان که در نتیجه گرفتن اطلاعات از غیر متحصصان دین است. 8. تبعیض در زمینه های گوناگون بالاخص برای زنان در غرب 9. ایحاد رعب و ترس در جامعه با پیش داوریهای نادرست نسبت به اسلام 10. ورود احزاب سیاسی به مسائل دینی و مخالفت با برخی از مسائل مسلمانان مانند حجاب، ساختن مناره برای مساجد و ... و متاسفانه به گونه ای این عوامل تاثیرگذار شد که نگاه عده ای از مردم اروپا نسبت به اسلام منفی شده است و قطعا تفکرات افراطی از گروهی پیامدهای منفی زیادی را بر جای خواهد گذاشت مانند ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان، ایجاد جنگ و درگیری میان آنها، ارائه چهره خشن و نفرت انگیز از اسلام، رکود حرکت و رشد اسلام در جهان، عقب ماندن مسلمانان و عدم شکوفایی و به وجود آوردن روحیه بدبینی در جامعه .
شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین دکتر رمضانی در دومین میزگرد این همایش که تحت عنوان «اسلام در جامعه دموکراسی – مواضع و مبانی دینی» برگزار گردید، نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خویش یکی از علل ترویج افکار غلط مانند تفکر داعشی و نیز قدرت گرفتن اینگونه گروههای تندرو را حمایت قدرت های جهانی بیان نموده و افزود: در طول تاریخ بحث های فکری مختلف در بین مسلمانان و غیر مسلمانان و نیز بین مذاهب مختلف مسلمانان وجود داشته است و هیچ گاه این اختلافات فکری منجر به نزاع و جنگ و کشت و کشتار نمی شده است مگر اینکه قدرتی از این افکار حمایت می کرده است. اگر در کنار افکار غلط یک قدرت باشد این نظرات باطل محقق شده و قدرت نمایی می کند.
متاسفانه امروزه قدرت های سیاسی و به تعبیر دیگر استکبار جهانی برای رسیدن به مقاصد خود از گروههای تروریستی و افراطی مانند داعش و طالبان حمایت می کند و این گروهها با بمب گذاری، ترور و کشت و کشتار در کشورهای مختلف باعث ایجاد رعب و وحشت و در نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی شده اند. امروزه خطر و تهدید حرکتهای تروریستی نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه گریبان گیر کشورهای اروپایی و دنیای بشریت نیز شده است.
ما بارها بر اساس آموزه ها و باورهای دینی تاکید کرده ایم که هیچ دینی برای جنگ و خونریزی و ترویج خشونت نیامده است و البته این نکته هم واضح و روشن است تا هنگامی که حاکمیت سیاسی از گروههای افراطی حمایت کند این پیامدها و آثار منفی ادامه خواهد داشت. لذا اگر تفکر داعشی قدرت و سلاح نداشته باشد چگونه میتواند بحران ساز باشد. اینکه اینها به روزترین سلاحها را در اختیار دارند از کجا تامین شده است؟ اینکه رئیس جمهور آمریکا پس از 11 سپتامبر گفت که جنگ های صلیبی دوباره شروع شروع شد کاملا غلط و اشتباه بود. بلکه یک نوع مدیریت پنهان است که می خواهد به این نوع اختلافات دامن بزند تا به منافع سلطه گرانه خود دست یابد.
یکی از عواملی که باعث اسلام ستیزی می شود اهانت به مقدسات اسلام است از جمله قرآن سوزی و اهانت به پیامبر اکرم (ص) و مانند آن، البته بسیاری از کسانی که توهین می کنند به آزادی بیان متمسک می شوند و حال آن که باید بین ازادی بیان و اهانت به مقدسات تفاوت باشد و به همین جهت پاپ از اینکه به پیامبران الهی توهین شود ابراز ناراحتی می کند و می گوید اگر رفیقم به مادرم توهین کند با او برخورد خواهم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش به وظایف یک مسلمان در جامعه دموکرات اشاره نموده و افزود: برخی از اصول حقوق بشر که مسلمانان نیز باید در غرب بر اساس اسلام به آن عمل کنند به شرح ذیل می باشد: 1. اصل تعاون: چه اینکه قرآن کریم می فرماید: « وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» کمک به همنوعان حتی کسانی که هم کیش و هم دین مسلمانان نیستند. رهبران ادیان اگر در کنار یکدیگر باشند و هدایت پیروان خود را بر عهده بگیرند هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد. 2. اصل مدارا: با همه انسانهایی که توطئه و جنگ نمی کنند مدارا کنید چه مسلمان و چه غیر مسلمان. و لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « والذی بعثنی بالحق لقد امرنی بمداراة الناس» 3. نیکی کردن به دیگران. چه اینکه قرآن کریم « احسن کما احسن الله الیک» و در جای دیگر فرمود: «قولوا للنّاس حسنا» 4. اصل احترام به قانون: طبق نظر همه مراجع معطم تقلید واجب است. 5. اصل عدم تجاوز « فلاتعتدوا ان الله لا یحبّ المعتدین» 6. اصل احترام به عقائد « لااکره فی الدین قد تبین الرشد من الغی» 7. اصل خیر رساندن به دیگران « فاستبقوا الخیرات» 8. اصل عدم فساد: «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» مسلمانان به هیچ وجه اجازه فساد ندارند. 9. اصل آشتی: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ» 10. اصل پذیرش شرایط مختلف « لکل جعلنا لکم شرعة و منهاجاً » 11. اصل عدالت محوری «ان الله یامر بالعدل والاحسان» 12. اصل برابری در حفظ کرامت انسان « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ »
وی در بخش دیگری از سخنرانی خویش به عوامل مقابله با اسلام ستیزی اشاره نموده و افزود: 1. نهادها و سیاستمداران باید نسبت به شهروندان مسلمان و غیر مسلمان یکسان عمل کنند. 2. مدیران مدارس و معلّمین باید در رفتار خویش از هر گونه تبعیض نسبت به دانش آموزان پرهیز نمایند. 3. جنایتکاران و آنها که امنیت جامعه را به هم می زنند باید به سزای اعمالشان برسند و نباید همه مسلمانان را متهم نمایند. 4. ارزشهای اسلامی باید به شکل درست و عقلانی و از سوی متخصصان دینی و دارای اجازه به نسل جوان منتقل گردد. 5. دین و آداب و رسوم اقوام مختلف باید از هم تفکیک شود و نباید آن را به دین نسبت داد مانند ازدواج اجباری در برخی از اقوام که هیچ ربطی به دین ندارد. 6. ارائه معنای صحیح تساوی زن و مرد از لحاظ دین در جایگاه دین و حضور در عرصه های اجتماعی و عدم هر نوع خشونت نسبت به زنان 7. روابط انسانی و ارزش میان مسلمانها و غیر مسلمانان. 8. مقایسه مقوله حقوق بشر و اعلان سازمان ملل با مبانی قرآنی و اسلامی حقوق بشر
در پایان همایش رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه ضمن تشکر از کسانی که سخنرانی کردند و میزگردها را اداره نمودند اظهار داشت: این مرکز همواره منادی دیالوگ و تقریب بوده و زمینه را برای طرح دیدگاهها فراهم ساخته است چه اینکه در این همایش برخی گرچه بر خلاف موضوع پیشنهادی سخنرانی کردند ولی مرکز تحمل نظرات مخالف را هم داشته و قضاوت را بر عهده دیگران می گذارد و نیز اعلام آمادگی می کند از هر گروهی که علاقه مند هستند از نزدیک با فعالیتهای مرکز آشنا شوند و پاسخ پرسشهای خود را مستقیم دریافت نمایند می توانند در مرکز حضور پیدا کنند و با مسئولین صحبت داشته باشند.
امید است روزی فرا رسد که جامعه بشری در صلح و امنیت، معنویت و عدالت به سر برد و انسانها به کرامت واقعی خود دست یابند.
از دیگر سخنرانان این همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور لقایی معاون مرکز اسلامی دانمارک بودند.
وی در بخشی از سخنان خویش یکی از عوامل مهم اسلام ستیزی و اسلام هراسی را عدم آشنایی مردم با اسلام حقیقی و در نتیجه پیش داوریهای نادرست در رابطه با اسلام دانسته و افزود: 25% استرالیایی ها که در استرالیا زندگی میکنند خارج از استرالیا به دنیا آمدهاند و متاسفانه پیش برداشتها و قضاوتهایی نسبت به مسلمانان دارند و حضور مسلمانان و مهاجرت آنها را تهدیدی برای جامعه میدانند.
به نظر می رسد یک مشکل ارتباطی وجود دارد و آن ارتباط بین اقلیت و اکثریت است. گروههای افراطی که در اروپا بر ضد مسلمانان و یا مهاجرین فعالیت و تظاهرات می کنند و یا گروههای تندرو مانند داعش که خود را به اسلام نسبت می دهند را باید از مباحث کنار گذاشته شوند و برای قضاوت در مورد یک دین یا جامعه مورد توجه قرار نگیرند.
اسلام را باید از اسلام شناس و متخصص علوم اسلامی سوال کرد و یاد گرفت و نه هر کس که بگوید من مسلمانم!!
از سال 2012 ما سعی کردیم در استرالیا در مرکزی که مشغول فعالیت بودیم از غیر مسلمانان برای برنامه های دیالوگ دعوت کنیم تا گفتگوی مستقیم و رودرو داشته باشیم ولی متاسفانه استقبال نکردند!!
اردوی جوانان گذاشته بودیم در یکی از کشورها، عدهای معترض شدند که ما داریم گروه تروریستی تربیت میکنیم در حالی که باید میآمدند و از خود ما سوال میکردند که اینطور نبوده است. طی 8 سال حضور ما در استرالیا تهدیدات متعددی را داشتیم. در استرالیا از جامعهای که با مسلمانان سروکار داشتند نظرسنجی کردیم که مسلمانان چه طوریند؟ در حدود 84% بیان داشتند آدمهای مهربانی هستند.
ما باید مستقیما با هم صحبت کنیم و حرف یکدیگر را گوش کنیم و نباید فقط همدیگر را نگاه کنیم و توی چشم هم ذُل بزنیم بلکه باید باهم دیالوگ داشته باشیم و حرف یکدیگر را خوب گوش دهیم.
سخنران بعدی این کنفرانس دکتر مصطفی یولداش، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ بودند. وی در ابتدا ضمن خوش آمدگویی از طرف شورای مسلمانان هامبورگ به حضّار محترم در جلسه، اسلام هراسی را یکی از موضوعات مهم جامعه چه برای مسلمانان و نیز غیر مسلمانان دانسته و افزود: همان طور که اطلاع دارید ما در همایش امسال در میزگردهای مختلف از شخصیت های علمی و فرهنگی از ادیان، مذاهب و ملیتهای برای سخنرانی دعوت مختلف کرده ایم و حتی از برخی از کسانی که مقالات انتقادی نسبت به مسلمانان در رسانه ها داشته اند نیز دعوت کرده ایم که بواسطه آن مورد انتقاد مسلمانان و غیر مسلمانان قرار گرفتیم. ولی علت دعوت ما این بوده است که ما معتقدیم برای دیالوگ و برطرف نمودن پیش داوریهایی که نسبت به مسلمانان است باید از منتقدان نیز برای دیالوگ دعوت کرد و باید حرف آنها را نیز شنید. از آنجایی که ما در یک جامعه دموکراسی زندگی می کنیم باید با کسانی که نظرشان با ما متفاوت است نیز صحبت کنیم و حرف آنها را نیز بشنویم و پاسخهای صحیح ارائه دهیم.
مسلمانانی که به اروپا مهاجرت کرده اند نباید در صدد حل مشکلات داخلی کشورهای خودشان در اروپا باشند به عنوان مثال مشکلاتی که در ترکیه، عراق یا سوریه است بلکه در اروپا باید به فکر برطرف کردن مشکلات مسلمانان در اروپا باشند. خواسته ما از جامعه دموکراتی این است که اگر اسلام به عنوان یک دین در آلمان پذیرفته شده است مسلمانان و اعتقادشان نیز باید پذیرفته شوند و نباید به عنوان یک اقلیت اعتقادشان مورد تهاجم برخی از رسانه ها یا مردم قرار گیرد و تبعیض دینی باید وجود نداشته باشد.
از دیگر سخنرانان این همایش کاتی نولنبورگ از مؤسسه IKM بودند. وی که مدیریت اولین میزگرد این همایش را به عهده داشتند با ابراز خرسندی و تقدیر از دعوت به این همایش، زندگی مسالمت آمیز در کنار اختلاف نظرها را یکی از مسائل مهم همزیستی و اینتگراسیون بیان نموده و اظهار داشت: ما باید در راستای دموکراسی مواضع خودمان را به طور واضح و روشن نسبت به اسلام ستیزی اعلام نماییم. در جامعه کنونی آلمان مردم از ادیان و مذاهب و ملیتهای مختلف زندگی می کنند باید بکوشیم با وجود تمام احتلاف نظرها و تفاوتها بهترین زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر را داشته باشیم.
سخنران دیگر این همایش دانیل باکس روزنامه نگار روزنامه آلمانی زبان Tageszeit بودند. وی در بخشی از سخنان خویش، مبارزه با دین را یک تهدید برای دموکراسی دانسته و افزود: انتقاد به دین در جامعه ما قانونی است و مشکلی ندارد. هر دین و مذهبی تفسیر خودش را از دین دارد مسلمانان هم گاهی مسلمانان دیگر را انتقاد می کنند.
نکته مهم این است که انتقاد به دین درست است اما مبارزه با دین یا مبارزه با اسلام و مسلمانان درست نیست.
اگر کسی این تصور و تفکر را داشته باشد که مسلمانان برای جامعه خطرناک هستند این تفکر خودش خطرناک است. در برخی جاها شنیده شد که گفته اند ما فقط مهاجرین مسیحی را می پذیریم و مهاجرین مسلمان را نمی پذیریم که این تبعیض دینی است و پیامدهای بدی را خواهد داشت و اینگونه طرز تفکرها تهدیدی برای دموکراسی است.
برخی بواسطه اسلام هراسی و ترسی که از حضور و ازدیاد مسلمانان در اروپا دارند تظاهرات برگزار می کنند و یا به برخی سیاسیون که موافق با پذیرش مهاجرین هستند توهین می کنند. برای رفع اینگونه حرکتها باید جلسات مستمر با حضور نمایندگان ادیان و احزاب مختلف برگزار گردد و علل این اسلام هراسی بررسی شود.
سخنران دیگر این همایش یاسمین المنوار از مؤسسه خیریه Bertelsmann بود. وی در بخشی از سخنان خویش اسلام ستیزی را یک تهدید بزرگ برای دموکراسی دانسته و اظهار داشت: برخی از مسلمانان حدود 30 سال و چند نسل است که در این جامعه زندگی می کنند و انسانهای مهربانی هستند و درست نیست که با بی عدالتی مورد اهانت قرار گیرند. متاسفانه یکی از دلایل ترویج اسلام ستیزی اطلاعات غلطی است که توسط برخی از رسانه های گروهی درباره مسلمانان منتشر می شود. یک چهارم مردم جامعه ابعاد سیاسی قضیه و آن چیزی که در رسانه ها پخش می شود را می بینند و لذا در همه پرسی که در آلمان انجام شده است 60 درصد گفته اند که اسلام جزء آلمان نیست.
از دیگر سخنرانان این همایش پروفسور فرید اسحاق از اساتید دانشگاه هامبورگ و مسئول مؤسسه بین المللی پژوهشهای قرآنی آفریقای جنوبی بود. وی در بخشی از سخنان خویش از دموکراسی به عنوان احترام به نظر همه افراد جامعه و حتی اقلیت ها یاد کرده و افزود: در دنیای کنونی در کشورهای مختلف فرمها و اشکال گوناگونی از دموکراسی به چشم می خورد. به عنوان مثال در دموکراسی آمریکا در خیلی از بخشها هیچ حقی برای سیاه پوستان در نظر گرفته نشده است . یا در انتخابات یونان با وجود دموکراسی در رای گیری بواسطه مشکلات مالی تخلف شد. دموکراسی فقط شمارش اعداد و توجه به اکثریت ها نیست بلکه دموکراسی احترام به نظر همه افراد جامعه و حتی اقلیت ها می باشد.
امروزه ما با چند نوع اسلام مواجه هستیم. یک نوع اسلام که در برخی کشورهای اسلامی مانند ایران و آفریقای جنوبی به چشم می خورد. نوع دیگر اسلام یک تفکر مهندسی شده توسط قدرتمندان و سیاسیون است. برخی امروزه یک اسلام میانه رو و در واقع اسلام اروپایی را از مسلمانان می خواهند و در این زمینه سرمایه گذاری بسیاری می کنند. پیامبران الهی هیچ کدام نیامدند که خواسته های سیاستمداران و قدرتمندان را تامین کنند بلکه آنها آمدند تا صلح و آرامش در جامعه بشری پیاده شود و با بی عدالتی مبارزه نمایند.
لذا مشکل امروز جامعه بشری اسلام و مسلمانان نیستند بلکه قدرتمندان و سیاستمداران هستند که بواسطه رسیدن به اهداف خویش با عث بوجود آمدن بی عدالتی، ناامنی، تبعیض نژادی و اشغالگری می شوند.
سخنران دیگر این همایش دکتر جمیل آدمی از اساتید دانشگاه مونستر بود. اگر ما در جامعه ای از دموکراسی سخن می گوییم باید اقلیت ها را نیز در نظر بگیریم. دولت آلمان به ادیان احترام می گذارد ولی هویت دولت آلمان منتسب به یک دین خاص نمی باشد. سیاست دولت آلمان این نیست که دینداری را از جامعه دور کند به همین واسطه رشته دین شناسی نیز در دانشگاهها وجود دارد. متاسفانه یک تفکر غلط وجود دارد و آن این است که برخی فکر می کنند که دین باید بر اساس قانون اساسی باشد در حالیکه دین باید در چهارچوب قانون اساسی باشد. یعنی یک مسلمان باید در عین حالی که دیندار است و مسائل دینی خود را رعایت می کند به حقوق دیگران نیز بی احترامی نکند.
10. از دیگر سخنرانان این همایش جناب دکتر فولکر بک نماینده مجلس آلمان و عضو حزب سبزها بود. وی ضمن تشکر از دعوت به این همایش، با تاکید بر احترام به اقلیت های یک جامعه اظهار داشت: سیاستمداران می توانند بر اساس قانون اساسی و با رعایت حقوق انسانی در مسائل و امور اقلیت ها و پیروان ادیان دخالت نمایند و از سوی دیگر پیروان ادیان نیز باید به قانون اساسی احترام گذاشته و هیچ دینی نمی تواند انتظار داشته باشد که حق و حقوق اضافی به آنها داده شود. مسلمانانی که در آلمان زندگی می کنند باید هویت آلمانی داشته باشند و مسائل و مشکلات داخلی کشورهای خود را نباید وارد آلمان نمایند.
ارسال نظر