اصل و ذات معلمی زمینه سازی برای رشد دانش آموزان و راهنمایی آنها در پیمودن این مسیر است. شاید فلسفه اصل به وجود آمدن مدرسه و کلاس درس این باشد که ما معلمان در قالب «برنامه درسی» مفاهیم متناسب رشد دانش آموزان را به آنها ارائه دهیم. تدریس به این معناست که من معلم مفاهیم برنامه درسی را به دانش آموزان ارائه دهم تا او بهتر از پیش این مفاهیم را درک کند. برای مثال، من با خواندن یک کتاب درباره «یادگیری معکوس» آگاهی پیدا میکنم، اما وقتی در «کارگاه کلاس معکوس» شرکت میکنم، مدرس دوره، با روشهای متنوع، با موضوع درگیر و زمینه های فهم بهتر را برایم ایجاد می کند. پس ما معلمان در تلاش هستیم با روشهایی که با ویژگی های سنی دانش آموزان تناسب دارند، مطالب را به نحو شایسته ارائه کنیم. به همین دلیل است که معلم خود نیز «یادگیرنده» و «جست وجوگر» است؛ جست وجو برای آگاهی و آشنایی بیشتر با راه رشد «خود» به منظور ارائه مطلوبتر و مناسبتر به دانش آموزان، تا وظیفة اخلاقی و حرفه ای خود را به بهترین صورت انجام دهد. از این روست که آموزش ضمن خدمت نیز باید در خدمت رشد حرفه ای معلم، براساس آنچه گفتیم، باشد.
ارسال نظر