شیمی



آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی به شیوه حل مسئله

فعالیت‌های آزمایشگاهی باعث عمیق‌تر شدن درک و آگاهی و دستیابی به هدف‌های مهارتی و نگرشی در فراگیران می‌شود. فصلنامه رشد آموزش شیمی یکی از مقالات خود را به این موضوع اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نویسنده با بیان اینکه انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی یکی از الگوهای کاوشگری علمی است، تأکید دارد: «فعالیت‌های آزمایشگاهی علمی بر مبنای کاوشگری در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند: کاوشگری هدایت شده و کاوشگری آزاد یا جواب باز.»



میراثی زوال‌ناپذیر از شیمی‌دانان برای شیمی‌دانان

مهدیه سالارکیا

مقدمه

جدول تناوبی عنصرها به جرئت حکم جواز ورود به دنیای شیمی را دارد. هر کس به اطلاعات و روش استفاده از آن آگاه باشد می‌تواند در قلمرو شیمی بماند و به مطالعه ادامه دهد چرا که به‌عنوان سندی محکم، ماهیت شیمی را یک‌تنه به نمایش می‌گذارد. به یقین کسب چنین اعتباری نه تصادفی به‌نظر می‌رسد و نه شگفت‌انگیز: اگر تنها نگاهی به گذرگاه‌های تاریخی شکل‌گیری این جدول داشته باشیم.