کاربست روش آنتروپی شانون در تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی



کاربست روش آنتروپی شانون در تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی از منظر شاخصه های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در تعریفی کلی، شاخصه تمدن نوین اسلامی را بهره مندی انسانها از همه ظرفیت های مادی و معنوی می دانند که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. براین اساس، با توجه به نقشی که تمدن نوین اسلامی در نظام آموزش و پرورش دارد، هدف اصلی این تحقیق تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی از منظر شاخصه های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری می باشد. در این تحقیق از روش آنتروپی شانون به منظور تحلیل محتوای تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی استفاده و جامعه آماری، تمام صفحه های اسناد مذکور می باشد. پس از تعیین شاخص ها و بهنجارسازی داده ها، بار اطلاعاتی، ضریب و درصد اهمیت شاخص ها تعیین شد.

 در این تحقیق با تحلیل شاخص های تمدن نوین اسلامی که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بود، سعی برآن شد با تعیین اهمیت این شاخص ها، نارسایی ها و کاستی های موجود در توجه به این شاخص ها تبیین شده و پیشنهادهای کاربردی در این خصوص ارائه شود. نتیجه نشان داد که بر ضریب اهمیت شاخص بسیار به هم نزدیک می باشند و اما بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به شاخص خردورزی با 578/84 می باشد. و از سوی دیگر کمترین مقدارضریب اهمیت مربوط به شاخص تولید فکر است.

مهسا محمدزاده،  فاطمه ایمان زاده، معصومه ایمان زاده، مجتبی شبگو

ارائه شده در چهارمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی، اسفند 1398

1
امتیاز: 1 (2 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA