برنامه‌ی درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ی پیش دبستانی



مقاله‌ای با عنوان «برنامه‌ی درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ی پیش دبستانی بررسی وضعیت موجود و راهکارهایی برای وضعیت مطلوب» در اختیار علاقمندان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف این پژوهش تعیین وضعیت موجود برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر محتوای کتاب‌های راهنمای کار مربیان از لحاظ پرداختن به ابعاد رشدی و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز است. از روش تحلیل محتوا جهت مشخص شدن ابعاد مختلف رشدی و‌ فعالیت‌‌های یادگیری و نیز اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز استفاده و سپس میزان توجه به هر یک از ابعاد و اصول در محتوای این کتاب‌ها به روش تحلیل محتوای مقوله‌ای استخراج گردید. جامعه و نمونه‌ی آماری این پژوهش 12 جلد کتاب کار مربی دوره‌ی پیش دبستانی است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده و یافته‌های حاصل نشان داد در کتاب‌های راهنما به بعد جسمانی و کلامی بیشتر از دیگر ابعاد و اهداف توجه شده است و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز نیز توزیع یکسان و بهنجاری ندارد. وضعیت کنونی پرداختن به برنامه درسی مبتنی بر مغز در این کتاب‌ها مناسب نیست و پیشنهاد می‌شود محتوای کتابهای راهنمای مربی در این دوره مورد بازنگری قرار گیرد و به اصول درگیری فیزیولوژیکی، تجربه‌های تعاملی چندگانه و منحصر به فرد بودن مغز یا تفاوت‌های فردی در امر یادگیری نیز توجه بیشتری شود.

نویسندگان: رامین نوظهور پهرآباد، اسکندر فتحی آذر، یوسف ادیب، حسن بافنده قراملکی

فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، دوره: 17، شماره65، بهار1401، ص308-301

 

https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15078.html

4
امتیاز: 4 (3 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA