
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان بر اساس نتایج تحقیقات مرتبط انجام گردیده، رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی توأم با تحلیل محتوای کیفی می باشد که در آن پژوهش های اخیر با روشی نظام مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شده اند. جامعه مورد مطالعه تحقیقات انجام شده خارجی (در سال های 1938 تا 2018) و داخلی (در سال های 1384 تا 1396)می باشد. از مجموع پژوهش هایی که از سایت های معتبر داخلی و خارجی انتخاب شده اند، تعداد 71 مورد به عنوان نمونه به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل های انجام شده ابتدا کدگذاری و طبقه بندی و سپس بدنه اصلی در قالب 52 مولفه در راستای 4 عنصر اصلی "اهداف"، "محتوا"، "روش های یاددهی – یادگیری"، "روش های ارزشیابی" و 8 مولفه مرتبط با عنصر زمینه ای "محیط آموزشی" شناسایی گردید. سیاستگذران و برنامه ریزان درسی دوره پیش دبستان و دبستان می توانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را جهت اجرای مطلوب و با کیفیت برنامه درسی فلسفه برای کودکان اتخاذ کنند. مربیان و آموزگاران نیز قادر خواهند بود تا الگوی موجود را بر اساس تجربیات عملی تدریس، تطبیق داده تا تدریس اثربخش تری داشته باشند.
نویسنده: ستاره کنعانی هرندی، محمد نوریان، داریوش نوروزی، محمود عبایی کوپایی
ناشر: دو فصلنامه تفکر و کودک، دوره 9، شماره 2، شماره پیاپی 18، پاییز و زمستان 1397، ص.: 151-121
ارسال نظر