
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻧﻘﺪ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﺑﻌﺎد و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻗﺪرت ﻧﺮم ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺸﯽ، ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺘﻦ ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﻣﺼﻮب آذر ﻣﺎه 1390 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع و ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺸﯽ، از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺻﺮف ﻧﻈﺮ ﺷﺪه و ﮐﻞ آن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ واﻗﻊ ﺷﺪ. اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﯿﺮی، ﺳﯿﺎﻫﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻧﻈﺮی در ﺣﻮزه ﻗﺪرت ﻧﺮم ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه است. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ آﻧﺘﺮوﭘﯽ ﺷﺎﻧﻮن ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻋﻤﺪهﺗﺮﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ: در ﻣﺠﻤﻮع 226 ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻗﺪرت ﻧﺮم ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﺮاﮐﻢ آن در ﺑﺨﺶ ﻫﺪفﻫﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و راﻫﮑﺎرﻫﺎ ﺑﺎ 75 ﻓﺮاواﻧﯽ و 2/33درﺻﺪ زﯾﺎد و در ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ و ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻬﺎدی و ﻧﻈﺎم اﺟﺮاﯾﯽ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺑﺎ 7 ﻓﺮاواﻧﯽ و 1/3 درﺻﺪ ﮐﻢ اﺳﺖ. در ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ، ﺑﻌﺪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺑﺎر اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ 890/0 و ﺿﺮﯾﺐ اﻫﻤﯿﺖ 275/0 ﺑﯿﺶﺗﺮﯾﻦ و ﺑﻌﺪ ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻨﺎوری ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺑﺎر اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ 678/0 و ﺿﺮﯾﺐ اﻫﻤﯿﺖ 210/0 ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﻧﺪ.
نویسندگان: رضا جعفری هرندی، رضا وفایی، میکائیل علی پور
فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، بهار 1398، جلد4، شماره 1، ص.: 30-7
ارسال نظر