
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی دیدگاه دریدا درباره فلسفه نوشتار و پیامدهای مهم آن برای بازاندیشی در ساختار تعلیم و تربیت به منظور پرورش خلاقیت دانشآموزان میباشد.
برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش توصیفی- استنتاجی، به شرح مبانی فلسفی (هستی شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی) فلسفه نوشتار از دیدگاه دریدا پرداخته و سپس پیامدهای تربیتی آن برای بازاندیشی در ساختار تعلیم و تربیت به صورت عام و پرورش خلاقیت دانشآموزان به صورت خاص، استنباط شد. در نتیجه پژوهش با ابتناء به اندیشههای دریدا تصریح شد که تعلیم و تربیت مبتنی بر فلسفه نوشتار، تعلیم و تربیت به مثابه متن است که با خوانش و تفسیر متفاوت همواره در حال شدن، در نتیجه فرایندی خلاق میباشد که میتواند گسترهای نامحدود از امکانهای متفاوت و نیندیشیده شده تعلیم و تربیت را جهت پرورش خلاقیت در فراگیران فراهم نماید و با تأکید بر خلق معنا و نوشتار شخصی، تولید دانش و نه انتقال صرف آن را، زمینهساز پرورش خلاقیت و پیشگامی سازد. همچنین با تفسیر تازهای از کنش تربیتی به عنوان دغدغه دیگری، تعلیم و تربیت نوشتارشناسانه رویکردی مسئولانه، به سوی خودآفرینی و رهایی بخشی خواهد بود.
نویسندگان: بهمن کریم زاده، مراد یاری دهنوی، خسرو باقری نوع پرست، حمیدرضا علوی
پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، دوره 9، شماره 1: بهار و تابستان 1398، ص.: 149-130
ارسال نظر