تبیین مؤلفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران
تمدّن اسلامى یعنى آن فضایى که انسان در آن فضا از لحاظ معنوى و از لحاظ مادّى می تواند رشد کند و یا به علوّ مادی و معنوی نایل آید.
پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میشود. جامعه موردمطالعه، شامل متون مرتبط با مولفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و محتوای چهار سند بالادستی است که باتوجهبه ماهیت موضوع از نمونهگیری صرفنظر کرده، از کل جامعه آماری تحقیق بهعمل آمد. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده و دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوا با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که چارچوب مفهومی مولفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری را میتوان در نه مؤلفه تدوین نمود. همچنین، بین اسناد مورد بررسی، 248 مرتبه به مؤلفههای تمدن نوین اسلامی توجه شده است که میزان تراکم آن در مؤلفه ایمان با 40 فراوانی و 16/12 درصد با درجه زیاد و در مؤلفههای پرهیز از سطحینگری و تقلید با 16 فراوانی و 6/45 درصد با درجه بسیارکم قرار دارد. افزون براین، ییشترین ضریب اهمیت مربوط به سند تحول بنیادین (0/611) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به سند برنامه درسی ملی (0/283) بوده است.
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 28، شماره 47، تابستان 1399، صفحه 87-105
ارسال نظر