مقاله شناسایی ابعاد و مولفه های جذب، نگهداشت و توانمند سازی در نظام تربیت معلم کشور با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، کرامت معلمان و نقش آموزش و پرورش در ارتقاء و پیشرفت جوامع بشری؛ استقرار الگوی جامع جذب، نگهداشت و توانمندسازی در نظام تربیت معلم را ضروری کرده است.
هدف این مقاله طراحی الگوی جذب، نگهداشت و توانمندسازی و شناسایی عناصر و مؤلفه های آن در نظام تربیت معلم کشور است. رویکرد مورد نظر در این پژوهش کیفی و روش مورد استفاده مطالعه موردی است. جامعة آماری شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان حوزه تربیت معلم که در زمینة موضوع پژوهش تجارب ارزشمندی دارند، می باشد.
انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از رویکرد هدفمند و با روش نمونه-گیری گلوله برفی و با استفاده از معیار اشباع نظری دادهها و استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و مطالعه متون حاوی نظرات آنها در وبگاه ها و رسانه ها استفاده شده است.
جهت استخراج چارچوب ابعاد و مؤلفه های جذب، نگهداشت و توانمند سازی دانشجو معلمان از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی منابع و متون مرتبط استفاده شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیرحاصل و برای اعتباریابی دادهها از روشهای قابل قبول و قابل اعتماد بودن استفاده شده است.
نویسندگان: حسین قربانیان، سید عباس ابراهیمی، عظیم اله زارعی
فصلنامه راهبرد های نوین تربیت معلمان، دوره 7، شماره 12، پاییز و زمستان 1400، ص80-61
ارسال نظر