مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی



مقاله‌ای با عنوان «مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی و کاربست آن در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش» منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف از این پژوهش، بررسی مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی و میزان به کارگیری آن در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است و برای انجام دادن تحقیق، از روش ترکیبی (کیفی و کمی) استفاده شده است؛ بدین شرح که در بخش کیفی، روش تحلیل مفهومی و استنتاجی و تحلیل محتوای کیفی (استقرایی) و در بخش کمی، روش تحلیل محتوای کمی را به منظور تحلیل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (مبانی انسان شناسی و اهداف) به کار گرفته شده، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، آثار فلاسفه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را شامل می شود و روش نمونه گیری در بخش کیفی، ازنوع هدفمند و در بخش کمی، ازنوع تحلیل محتوای مقوله ای می باشد. برای تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده، یافته های پژوهش نشان می دهد مبانی خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی، شامل ارتباط نفس و بدن، اندیشه ورزی، تکامل و تعالی نفس، غیرت، غایت گرایی و انواع خودآگاهی (اعم از فیزیکی، هیجانی، اجتماعی، معنوی و عقلانی) است؛ همچنین یافته های پژوهش در بخش تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نشان می دهد در بخش مبانی انسان شناسی، به خودآگاهی عقلی و در بخش اهداف سند موردبحث، به خودآگاهی فیزیکی و معنوی، به بیشترین میزان توجه شده است.

  نویسندگان: نرگس سجادیان، احمد سلحشوری، محمد رضا یوسف زاده، فرهاد سراجی

  دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره: 10، شماره18، 1401، ص168-149

وبگاه: file:///C:/Users/2871841187/Downloads/JR_EDUC-10-18_006.pdf

 

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA