محمد کرامالدینی، سردبیر فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی عدالت آموزشی را بهعنوان موضوع سرمقاله جدیدترین شماره این نشریه انتخاب کرده است. وی در این سرمقاله به نقش «موک»ها در برقراری عدالت آموزشی نیز اشاره کرده است.
در این مقاله میخوانیم: «متخصصان آموزش عقیده دارند برای آنکه افراد جامعهای از برابری آموزشی برخوردار باشند، نخست لازم است «برابری ورودی» در آن جامعه برقرار باشد، یعنی درهای آموزش به روی همگان باز باشد، به شیوهای که همه داوطلبان بتوانند ادامه تحصیل دهند و به نحوی یکسان آموزش ببینند، از امکانات آموزشی همانند برخوردار باشند و به برابری خروجی برسند. بنابراین اگر در جامعهای سد، مانع یا دیواری در برابر دسترسی همگان به آموزش، معلم، مواد و ابزار آموزشی موجود باشد، میگویند در آنجا «نابرابری آموزشی» برقرار است.»
در ادامة سرمقاله آمده است: «دستاندرکاران آموزش از برابرسازی فرصتهای آموزشی نومید نشدهاند. آنان اکنون چشم امید به پیشرفتهای علمی و فنی دوختهاند تا با نابرابری آموزشی مبارزه و بهویژه با کمک «موک»ها برابری آموزشی برقرار کنند.»
در تعریف «موک» میخوانیم: «موک به دوره آموزشی برخط (آنلاین) و رایگانی گفته میشود که همه داوطلبان در هر سن و موقعیتی که هستند میتوانند آزادانه، از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند. به همین علت معمولاً «موک»ها از استقبال زیادی برخوردارند و چون ظرفیت نامحدود دارند، شمار نامنویسیکنندگان در آنها معمولاً میلیونی است. هماکنون صدها «موک» در سراسر دنیا در دسترس است.»
نویسنده مقاله در ادامه به جاذبههای «موک»ها اشاره کرده است: «موکها آموزش دنیای امروزی را متحول کردهاند، چون موانعی مانند مسافتهای فیزیکی، آزمونهای ورودی و شهریههای بالا را از بین بردهاند و میتوانند کلاسهای پیشرفته برای کودکان استثنایی، یا آموزشهای ویژه برای کودکانی که در یادگیری مشکل دارند برگزار کنند. «موک»ها همچنین چشماندازی جدید و امیدوارکننده برای دانشآموزانی که در خانه تحصیل میکنند بهوجود آوردهاند. به یاری «موک»ها، امروز پای برخی از بهترین معلمان جهان به خانههای دانشآموزان باز شده است.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی، شماره 97، زمستان 1393 منتشر شده است.
نقش «موک»ها در برقراری عدالت آموزشی
سال عرضه:
1393
محل چاپ:
رشد زیست شناسی
ارسال نظر